angående flight dispatcher!

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av andrew, 26 September 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. andrew

    andrew Ny medlem

    Hejsan!

    Efter att ha misslyckats både medical 1 och FEAST så har jag nästan gett upp drömmen om att jobba inom flygbranschen! Dock så såg jag på amerikanska sidor en hel del information om yrket "flight dispatcher". Dvs en person som tillsammans med kapten ordnar upp flygrutter efter olika faktorer. Till jobbet verkar det finnas goda möjligheter till billiga resor, och att sitta med jumpseat då och då. Framför allt närheten till min passion!

    Jag har letat runt som en galning efter någon sorts information kring detta yrke i Sverige eller Europa. Dock så är den väldigt bristfällig och jag hittar bara motsvarande för FAA i USA!

    Om det finns någon här inne som sitter inne med info angående utbildning, jobbet, lönen så är jag väldigt nyfiken!
     
  2. Almestad

    Almestad Medlem

    Är nog OP-tjänst du är och letar efter (det svenska uttrycket). Det dyker upp svenska jobbannonser lite till och från, oftast är det meriterande att ha jobbat som OP tidigare, men inget som hindrar en att söka ändå :) Att ha lastat väskor eller jobbat som trafikassistent innan kan vara en fot in på OP-avdelningen.
     
  3. andrew

    andrew Ny medlem

    Aha, vad står OP för då? Det känns lite förvånande att rampagent kan leda till detta job (som jag förstår innebär att man bör ha kunskaper inom meterologi och annat som rimligtvis bör kräva utbildning)!

    Tack så mycket för info
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Motsvarigheten till flight dispatcher här i Sverige är väl flygklarerare?
     
Laddar...

Dela sidan