AoA instrument till GA

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Lennart, 16 Augusti 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Är det framtiden för GA?
    Det har ju funnits i massor med år för stridspiloterna...
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Imponerande. Det ser väldigt lovande ut. Hoppas vi får se detta inom en nära framtid.
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Om det går att montera i en normalklassad till en vettig peng så vore det nog ett rejält lyft.
    En AoA mätare är ju bättre än den lilla tryckmätaren som ska mäta nån form av hastighet :D
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Jag förstår inte, detta finns ju på massor av dagens EFIS produkter. Så sent som igår flög jag en CTLS med en Dynon D100 med detta på. Finns också som separata visare om man vill det.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    För att undvika stall kan jag kan inte se att en AoA-indikator skulle tillföra något väsentligt utöver en stallvarnare som t.ex. den som finns i en PA28. När man vill ha ut maximal prestanda ur flygplanet (t.ex. bästa glidtal) i situationer där massan är påtagligt mindre än MTOM så kan jag tänka mig att det finns en poäng, men hur ofta händer det?
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Där ser man.. Jag hänger inte med i utvecklingen.. Det är nackdelen med att flyga runt i Fred Flintas flygplan!! ;)
    Tack för infon. Jag trodde detta var nytt och bara på gång för GA..
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    flyger du samma flygplan regelbundet bör du känna när stall närmar sig, de flygplan jag flugit ger tydliga indikationer. Hur tar ni er ner om hastighetsmätaren slutar fungera
     
  8. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Testade faktiskt det så sent som igår, pitotröret pajjade (läckte) så hastomätarn låg stabilt på 0. Går ganska skaplig landa utan fartmätare, inte snyggaste landningen man gjort men odramatisk. AoA-indikator känns som en smula överkurs, i synnerhet om man, som de säger i filmen, ska använda den för att få till landningarna.
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Ja, man får ju lite indikationer av en tjutande stallvarnare, skakningar och lösa roder. :)
    Men hela grejen är ju att det inte finns någon specifik stallhastighet..
    Det går ju att stalla ett litet GA plan i 100kt utan problem. Allt handlar ju om AoA..
    Och vanligaste stall olyckan är ju när man svänger lite för tvärt till final. Låg fart och låg höjd och hög AoA.
     
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Men det känns fortfarande i planet det varnar ganska tydligt. nu ska jag inte säga att alla flygalla jag flygit gort detplan gör så bara att
     
  11. control

    control Välkänd medlem

    Jag förkastar inte tekniken på något sätt men anser den överskattad och mer som en kul grej... visst kanske någon vågar flyga lite långsammare när de ska in på ett kort fält, kanske intressant på någon kärra där stallgränsen påverkas mycket av vikt och balans men det är inget jag betalar extra för.

    Däremot är tekniken intressant därför att i kombination med AOA mätare brukar man få en bra flight path marker på skärmen, något som jag gillar.
     
  12. litens

    litens Aktiv medlem

    Kanoners med AOA men man har ju en spak eller ratt i handen, en rumpa att känna tryck med och öron att höra fart med.
    Räcker inte detta finns fartmätare, variometer, kula som kan ge en hint om vad som är på gång.

    Avtagande vindbrus, ökande tryck i spaken och ökat tryck på rumpan indikerar att AOA ökat, dvs närmare en stall.

    Om inte annat har alla certifierade maskiner en ljudlig AOA varnare som tjuter när AOA är nära gränsen för stall nämligen stall-varnare.
    På PA-34 finns dessutom två olika beroende på klaffens position.

    Absolut finns känsliga maskiner och ibland har man lastat eller trimmat så man behöver aktivt tryck fram spaken men lite feeling är detta faktiskt ett nästan icke problem på små maskiner. Skillnad på en Business Jet eller B737 där ljudisolering, hydrauliska styrsystem osv fjärmar piloten från omvärlden-

    En AOA på en Icon eller Cessna 172 skadar inte men gör marginell nytta.

    Risken är att en pilot som är utbildad att flyga in på AOA mätare ställer till det rejält när han/hon sätter sig i en äldre apparat utan riktigt feeling för vad som pågår, AOA stoppade dessutom varken Airfrance eller Seattle olyckan så det finns nog risk att man drar för långtgående slutsatser av det förträffliga med AOA.

    Något som däremot verkar bra är HUD med flight path marker på skärmen, vore kanon på ils vid dålig sikt och mörker då referenser saknas.
     
  13. frazer

    frazer Medlem

    Personligen tycker jag att det finns få "features" som går före en fungerande bränslemätare, för det är det få GA-kärror som har trot's att det är 2013. Cirrus går att uppgradera med digitala bränslemätare (15 punkters mätning), men vet inte hur det är med PA28, C172 etc.
     
  14. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Glöm inte att titta ut för alla instrument! Håller med om att man flyger med känsel, hörsel och syn. Kroppen är det bästa intsrumentet...VFR. Jag brukar reta mig på när någon ställt om inställningen på Garmin 500 i våra DA20 så att där är nån terrängbakrundsbild som rör sig bakom horizontgyro etc, inte kadden behöver jag den extra informationen, den ser jag ju genom rutan. Ibland undrar man vad nyttan är med alla dessa nya "uppfinningar"... :brb:
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan