AoA mätare för GA

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Lennart, 13 Maj 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  2. control

    control Välkänd medlem

    Verkar vara tillåten åtminstone i USA även för normalklass.
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag förstår att det är olika på hur bra olika typer av flygplan varnar, men jag är inte så imponerad av stallvarnare.
    Har man tillräckligt flygtrim känner man utan att titta om farten är rätt, Jag tittar ytterst lite på fartmätaren under flygning, det brukar bli i start när det närmar sig tid att ta bort startklaff för att inte passera vit båge med klaffen ute. och samma sak på medvinden kontrollera att jag tagit ner farten tillräckligt för att ta ut klaff, sen får känslan med någon enstaka koll på fartmätaren flyga planet. Vid stökigt väder behöver man kanske titta en gång extra.
    Har man sämre flygtrim eller lite tid i typen är man mer alert att kolla av att alla parametrar stämmer då de ännu inte sitter i kroppen.
    I en nödsituation ökar stressen och vid stress är hörseln det första som försvinner så ett pippande försvinner i mängden av andra ljud. och då tror jag inte en stressad person har nytta av mer information utan ska enbart inrikta sig på att flyga planet och landa på tänkt plats
     
  4. Grobian

    Grobian Ny medlem

    Såg nyligen ett klipp angående AoA från Icon Aircrafts.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan