AOPA vill öka medvetenheten kring olycksstatisiken vid start och go-around

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Merf, 25 Februari 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    https://www.aopa.org/-/media/files/...nalysis/FatalFlightTrainingReport20002015.pdf

    En rapport som bl.a. gör följande intressanta observation: "The FAA has placed strong emphasis on raising awareness about the “base-to-final” stall, and 11 accidents (9%) fit in the downwind/base phase of flight. However, 38 accidents (29%) occurred during takeoff/climb and go-around, suggesting opportunity for increased emphasis on these high-power, high angle of attack phases of flight."
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    En fundering approå olyckor vid takeoff. Det blir inte så mycket flygning under vintern. Men när det händer har jag noterat att jag blir lite nojig när maskinen stiger som en kork och man inte hunnit bli van. Känns som man stiger rakt upp och ska stalla. Brukar instinktivt trycka ner rodret och stiga med högre fart. Någon som kan relatera?
     
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ah, den här blev utflyttad? Det kan nog vara vettigt, men rubriken kanske rimmar lite illa med att rapporten faktiskt lyfter fram att faran rent statistiskt sett verkar större vid start snarare än vid finalsvängen.

    Hmmn, ja och nej. Brukar inte direkt tycka att jag blir nojig av det, men samtidigt stiger jag inte slaviskt efter Vy hela tiden då man i vissa förhållanden hamnar i nästan farligt högt nosläge då (farligt med avseende på t.ex. sikt frammåt). Att snabbt få höjd är ju såklart bra och säkerhetshöjjande i sig, men ska ju inte komma på bekostnad av något annat tänker jag.

    Tycker personligen det är en riktigt härlig kännsla när man har sådan fantastisk klätterprestanda tillgänglig =)

    Nojjar betydligt mer över motortemp, förgasaris och taxning.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad ska jag sätta för rubrik? :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Hmmn... svåra frågor du ställer då. =P

    Förslag: "AOPA vill öka medvetenheten kring olycksstatisiken vid start och go-around"
    Lyfter (en av de) sakerna jag personligen tyckte var intressant med artikeln samt hänvisar till den organisation som satte ihop den länkade rapporten.
     
Laddar...

Dela sidan