Assistans från ATC för en flygning mellan Västerås-Stockholm?

Diskussion i '060 Navigation' startad av FarewellFire, 4 September 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Ärade forumiter!

    Det är som bekant ingen hemlighet att undertecknad har begränsat med flygtid här hemma (runt fem timmar) men däremot över 150 timmar i amerikanskt luftrum. Hittills har jag bara flugit i okontrollerad luft kring Västerås men är lite sugen på att göra en flygning från Västerås till Stockholm och tillbaka (utan landning, enbart för att få en känsla för Stockholms luftrum).

    Till saken hör att jag känner hyfsat grön här hemma, en märklig kontrast till självförtroendet när jag flyger borta i staterna där jag ledigt blivit dirigerad mellan, före och bakom tunga jetplan i Los Angeles, San Francisco, Phoenix, m. fl. Det jag egentligen undrar - kan någon här inne kortfattat redogöra för vad jag kan vänta mig under en flygning från Västerås (Johannisberg) till Stockholm och tillbaka? Pratar jag med Bromma eller Sweden Control? Är jag mest i vägen eller kommer jag mottas med något sånär acceptans?

    Pratade av en slump nyligen med en controller på just Sweden Control. Jag nämnde hur det sköts i USA och han bara skrattade - "nja, du kan ju fråga oss om väder om du vill men annars är vår hållning att hjälpa till så lite som möjligt så att folk inte ska bli för lata". Detta är ju för mig en enorm kontrast mot livet i USA där man (såvida man agerar hyfsat proffsigt och inte stakar sig) utan tvekan erbjuds flight following och smidigt lämnas över till nästa controller tills man når sin slutdestination.

    Är det bara att tuta på mot Stockholm och sedan göra sig hörd för Bromma/SC och förklara sina intentioner eller finns knep som ni erfarna rävar vill dela med er av?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Mitt normala förfarande när jag vill titta på Stockholm från ovan är att flyga okontrollerat (Nästan alltid från Hässlö) in mot Stockholm. Lyssna på Bromma ATIS så du får bana i användning för att kunna välja "rätt" inpasseringspunkt, även om du inte tänker landa så är det bra att följa flödet (Bana 12 Svartsjö / bana 30 Älvnäs)

    Ca 5 min innan jag når inpasseringspunkten ropar jag upp brommatornet ... god em. .... DA40 3 pers utanför inpasseringspunkt xx med informaion ... önskar flyga över stan i några minuter. Vanligtvis får jag ett svar i stil med "klart mot älvsjö stig till 2000 fot...." eller i bästa fall, "klart över staden 2000 fot".

    Se till att du har god koll på de olika väntlägena (högervarv kanan) och vill du vara säker på att inte tvingas spendera en evighet över väntlägen så ringer du tornet först och kollar aktuell trafik, vissa tider är det ett konstant pärlband av landande flygplan från öster och då är det inte ens säkert att de släpper in dig alls över centrum.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Stort tack för detta! Det är precis vad jag behövde höra och typ i linje med vad jag väntat mig. Det är därför jag gillar det här forumet - för att ingen fråga är för obetydlig. Om någon är sugen på att flyga på den amerikanska västkusten och behöver råd i den djungel som är licenskonverteringar eller bara allmänna tips om att flyga i LA:s luftrum - fråga mig! =)
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag tycker att svensk atc är hjälpsam överlag. Uppföljning fungerar bra och i allmänhet får du instruktioner om frekvensbyte även i G-luft. Den flygtrafikledare du snackade med måste ha varit ironisk :)
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan