ATC Frekv i kontrollerad luft, vart hitta enkelt

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Nuggit, 20 Juni 2022.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Nuggit

    Nuggit Ny medlem

    Hej! En snabb undran, har någon tips på vart man hittar rätt com frekvenser för de kontrollerade luftrummen? (CTR+TMA)
    T.ex. Sthlm App har ju flera st sektorer. Jag sitter idag och kollar IAP ENR2 och jämför koordinaterna där men det är ju väldigt tidsödande.

    Hur gör ni andra?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Är jag söder om Bromma ropar jag på 120.155, är jag norr om ropar jag 123.755 och är jag öster om ropar jag på 126.655.

    Blir det fel så blir det fel och då ber de en ropa på en annan frekvens. I Stockholm TMA är också ett problem att SkyDemon inte visar rätt. Så då blir det lite extrajobb…
     
  3. Nuggit

    Nuggit Ny medlem

    Ja självklart är det så, och frekvenserna har jag luskat ut genom att gå igenom koordinaterna men tänkte bara om det famms någon kartbild där frekvenserna var utsatta som hjälp som jag missat.

    Jag gissar av ditt svar att svaret är nej=)

    /Niklas
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Har du kollat frekvenskartan i Svenska Flygfält?
     
  5. glider

    glider Ny medlem

  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad är fel? Såvitt jag kan se stämmer det.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Söder om Bromma och över Vängsö står det i SkyDemon att det är 123,755 som ska användas för Sthlm Control. Man brukar då bli hänvisad till 120,155 istället. Men jag har inte provat det här nyligen.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    För de områdena anger AIP både 123.755 och 120.155, men 123.755 står först. Så jag tycker att det som SkyDemon anger är mest rätt i förhållande till AIP. Kanske är problemet att AIP borde ha en mera detaljerad sektorisering.
     
  9. Nuggit

    Nuggit Ny medlem

    Detta området är exakt anledningen till min fråga faktiskt!
    Har vissa gånger fått vara kvar på 123.755 men flertal gånger blivit hänvisad till 120.155.
    Därav min fundering- Är ju inte hela världen...
     
Laddar...

Dela sidan