ATPL teorin

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av flygflyg, 25 Augusti 2008.

  1. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Hej!

    Behöver verkligen råd och tips här.

    Strukturen ser ut så här:
    Jag ska börja ta mitt PPL på en flygklubb snart och bygga vidare med night-rating och hourbuilding.
    Går sedan vidare med mitt PPL + 100 h pic + Night rating samt IR till Flygteoriskolan och kör ATPL.

    Kruxet i det hela är ATPL teorin?
    Helt ärligt, hur mycket matte krävs egentligen? Jag vet att de har krav på MA-B och Fy-a. Jag måste säga att jag är svag i matte även om jag kan grunderna väl.
    Men, så länge man har motivation och annat så ska det väl gå även om det är svårt, alltid något man får räkna med.

    Men jag undrar, ni som läst ATPL, hur mkt ekvationer och andra uträkningar är det? Är det verkligen överkurs och att man måste kunna in i det minsta eller kan en som är lite sämre på matte klara av det ändå via logiken och annat?

    Hur är det dessutom med fy-a?
    Behöver verkligen tips och råd.
    Min dröm har alltid varit att bli pilot och nu har jag tagit ett beslut om att bli det, men jag vill ändå kunna försäkra mig och få lite tips och idéer från folk som varit med längre och har mer erfarenhet med teorin, hur är den egentligen och kan i stort sett vem som helst klara av den (förutsatt att man verkligen lägger i en hög växel och verkligen anstränger sig) eller är det bara vissa?

    Tacksam för alla svar och tips jag kan få för atpl.
     
  2. Femman

    Femman Ny medlem

    Det är inte så mycket matte men lite räkna blir det i vissa ämnen, sedan är det bra med fysik för att kunna greppa hur tex flygplan flyger och hur motorer fungerar så det skadar inte att ha lite i bagaget
     
  3. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Tack för svaret femman.
    Det jag alltså undrar över, även om jag är lite svagare i dessa två ämnena så kan jag ändå klara av ATPL så länge jag har motivationen och verkligen viljan att klara?
     
  4. Domino

    Domino Ny medlem

    Har man bara den gedigna motivationen så löser sig allt annat.
    Matte kanske du låg lågt med i skolan. Det gjorde jag själv eftersom att räkna för räknandets skull inte tilltalade mig. Men nu har du ju både matte och fysik i tillämpningar som du brinner för.

    Kör på bara.
     
  5. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Satt och snurrade i samma fråga i ett år ungefär, innan jag började jobba på arlanda och fick kontakt med piloter, och även började jobba på flynordic.

    Det är precis som ovanstående skribent säger, mattematiken i skolan kommer alltid förbli mattematiken i skolan.
    Uträkningarna man gör inom flyger är något helt annorlunda.

    Här får man ut någonting som verkligen ger dig nytta!
    Med närmare eftertanke, kan man klarställa vilken nytta mattematikbokens uträkningar ger: ligga uppe på vinden, ihopslagen och blir dammig!

    Som 16åring är man kanske inte tillräckligt fokuserad på att plugga mattematik heller. Men när man själv väljer, och själv vet att "denna uträkning hjälper mig ett steg att komma närmare cockpit" så blir ju allting mer intressant!


    Ett annat tips är att ej ta ATPL kursen på distans. Har man har lite trassel med att förstå matte och fysik sedan tidigare, blir det inte enklare av att läsa en bok och försöka lära sig själv.
    Skolbänken Mån - Fre är vad som gäller! :tupX2

    Men ta ditt PPL först, och underskatta inte teorin. KSAB böckerna är så otroligt opedagogiskt skrivna att det hela blir svårare än vad man har tänkt sig från första början!
     
  6. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Hm, mja, om man anser att KSAB:s nuvarande litteratur för PPL är "otroligt opedagogiskt skriven" kan man nog få vissa problem även att hantera en POH, eller att hitta i AIP, men ok, visst kan det mesta skrivas ännu enklare. Dock: gör några egna försök att skriva manualer så tror jag man får litet perspektiv även på detta...;)
     
  7. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Otroligt tacksam för era svar, det har klarnat lite i alla fall. Allt går, enligt mig, att åstadkomma så länge man verkligen brinner för det och har motivationen. Jag ska ge allt och jag ska tamejfan bli en pilot. Första steget är mitt PPL som jag börjar 8:e september med.
    Tack för svaren grabbar.

    P.S Funderar också att under tiden jag tar PPL läsa lite matte på komvux. Jag menar, det är gratis och jag har inget att förlora.
     
Laddar...

Dela sidan