ATS ställer frågor om min rutt trots inlämnad färdplan

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Fredrik, 25 Mars 2008.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    För ca en månad sedan gjorde jag en navigeringsflygning i Östergötland. Jag hade lämnat in en ATS-färdplan med tydliga brytpunkter som i den aktuella flygningen sammanföll med större samhällen/orter. Sträckan såg ut på följande sätt:

    ESSP-Söderköping-Valdemarsvik-Åtvidarberg-ESSL-Ljungsbro-Finspång-Norrköping.

    I höjd med Åtvidaberg ropade kontrollen för Östgöta TMA upp mig och frågade vilken min rutt var. Jag svarade och drog de resterande brytpunkterna för flygningen. Det var absolut inte något problem för mig att repetera informationen (alltid bra att dubbelkolla) men jag tyckte det kändes lite märkligt när jag redan hade lämat in en färdplan med tydliga brytpunkter.

    Någon som kan ge en förklaring till det inträffade? Borde de inte ha vetat om min färdväg?

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Djin

    Djin Ny medlem

    Om du har skrivit brytpunkterna med riktigt namn så kan det nog vara svårt för både deras datasystem och trafikledarna själv kanske inte vet var alla orter ligger.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag skrev brytpunkterna enligt det reglementerade formatet: VSN038025 DCT DKR038025 osv...

    Det tycker jag datasystemet borde klara av.

    Mvh
    Fredrik
     
  4. Djin

    Djin Ny medlem

    Hm. okej. Då är det konstigt så fall.
    Ringde du och frågade ATCC varför
    dom hade frågat?
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag gjorde inte det den gången.

    Jag avvaktar och ser om jag får fler kloka teorier i den här tråden. Därefter ringer jag och pratar med de.

    Mvh
    Fredrik
     
  6. Djin

    Djin Ny medlem

    Kanske bättre att skriva kordinater nästa gång.
     
  7. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Jag brukar skriva brytpunkter som koordinater, ingen har frågat något om det. Däremot har de frågat vilken höjd jag vill gå på, fast jag skrivit marchhöjd i FPL. Och går man på lägre höjder brukar de skicka runt mig runt kontrollzonerna om det är trafik, även fast man ligger väl över kontrollzonens "tak".
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Personligen tycker jag det är smidigare att att ta ut koordninater i avstånd/bäring. Därför brukar jag använda mig av det.

    Mvh
    Fredrik
     
  9. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Smaken är som baken. När jag sitter hemma och planerar ritar jag streck i kartan till punkterna som är jämna grader och minuter, sedan lägger jag in dessa i min lilla handhållna GPS och skapar en rutt. (Jag tror de andra klubbmedlemmarna skulle undra om jag tog med mig flygplanens GPS hem). På så vis har jag samma rutt ritad på kartan och inlagd i min GPS, och i inlämnad FPL. När jag flyger tar jag med min GPS och aktiverar rutten och styr efter den, jag får en liten pil som visar åt vilket håll jag ska. Det tycker jag är smidigt, men som sagt alla har sina sätt. (Självklart har jag tummen i kartan och koll på landmärken)
     
  10. Falling

    Falling Medlem

    Eftersom du pratade med Östgöta Kontroll så beror det troligen på en väldigt enkel (och som kan verka primitiv) anledning. Allt underlag som flygledaren har skrivs ut på en pappersremsa som är ca 1,5 gånger 15 centermeter. På den skrivs callsign, flygplanstyp, fart, flygregler, start/landningsflygplats, höjd och route ut. Dessutom skriver flygledaren in alla klareringar på den för att veta vem som är var och gör vad. Utrymmet att printa färdvägen är begränsat vilket gör att man kanske bara ser de första punkterna. Givetvis går det att ta fram den kompletta färdplanen och titta där, men har man mycket att göra går det snabbare att fråga.

    Att skriva på pappersstrippar låter kanske stenålders, men det är 100% driftsäkert. Ingen risk för strömavbrott eller datorstrul.

    Hade du istället pratat med Sweden Control så har de inga strippar utan där plockar de fram all information på radarskärmen, inklusive färdväg.
     
  11. Apollo12XX

    Apollo12XX Ny medlem

    Att du var tvungen att repetera färdvägen beror på att Östgöta inte har det nya E2KE (radarpresentationssytemet) och kan inte få grafisk presentation över din flygning. Det är lättare(dvs. mindre tidskrävande) att fråga piloten i fråga än att överföra strippinformationen till skärmen. Om ni pratar med "Sweden Control" och har färdplan kan FL se exakt den planerade rutten (presenteras med ett blått streck och ungerfärliga tidsangivelser vid brytpunkterna). Detta under förutsättning att man lämnat in "korrekt" färdplan och pratar med FL.

    Bra va ? :tupX2
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. wingh

    wingh Ny medlem

    var det en klubbmaskin?

    kan det inte varit fler färdplaner inlämnade på samma reg nr.
    verkar vara dubbelkoll ibland när det är färdplaner som ligger tätt efter varandra alt. överlappande p.g.a. fler bokning av av plan alt. någon som lagt in en färdplan fall ifall det skulle bli ledigt på den tiden då finns det ju två färdplaner i systemet som har samma tid men bara en som är aktiverad.
     
  13. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det är snarare regel än undantag att ATS inte har en susning om vem man är är hur färdplanen ser ut. Speciellt gäller det vid flygning genom TMA, CTR etc. Och vid flygningar utomlands. Räkna aldrig med att flygledningen ens hittar din färdplan när du angett startpunkt och destination.

    En lustig episod där de verkligen hittade färdplanen var en gång när jag flög min Robin till Åbo i Finland. När jag hade kopplat över till tornfrekvensen och begärde landningsinstruktioner fick jag klart inflygning och rapportera "field in sight".

    Jag kvitterade och fick nästa fråga:
    Where do you want to land?

    Jag: :q

    Frågan upprepades och jag svarade "Turku airport, of course"

    Tornet: "OK, where do you want to land?"

    Jag hade börjat svänga final och rapportderade det.

    Ny fråga från tornet: "Do you intend to use the runway?"

    Jag: "Affirmative, what else?"

    TWR: "you could land on apron if you want to."

    Jag: "This is impossible. I have too long landing distance. Prefer runway."

    TWR: "Are you not a helicopter?"

    De hade läst min färdplan men inte insett att flygplanetypen HR10 betyder Robin 100 och inte helikopter 10.

    :laugh


    Hälsningar/allan
     
  14. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Än en gång visar det sig hur bra flygfyren är!

    Fantastiskt när vi har flygledare på forumet som vet hur det ligger till.

    Jag visste inte att radarsystemen var så pass avancerade, det var kul att få reda på. Med tanke på att Östgöta saknar detta, är det fler som inte har det? Vet någon om de kommer att få det i framtiden?
     
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Först vill jag säga att jag tycker det är fantastiskt att så mycket information finns bara ett par knapptryckningar bort här på forumet. Den kollektiva kunskapen och erfarenheten är en otrolig resurs för oss alla!

    Visst är smaken som baken. Det främsta skälet till varför jag använder mig av bäring/avstånd istället för lat/long när jag tar ut koordinaterna är för att jag dels tycker det går snabbare och dels för att man samtidigt bibehåller en hög noggranhet på den uttagna koordinaten.


    Falling, tack för din informativa och utförliga förklaring! Det här känns ju toppen. Nu har jag en bättre förståelse till det inträffade och vad som låg bakom flygledarens agerande. Det handlar ju i slutändan om att flygledare och piloter ska få förståelse för varandras uppgifter och situationer och det tycker jag att jag får här på ett mycket bra sätt. Nu vet jag inför framtiden.

    Strålande! Då ser vi fram emot det nya E2KE-systemet ;) I det här nya systemet, kan man välja att ha ett vanligt kartlager i botten av radarpresentationen? Då blir det kanske lättare för flygledaren att se den inlämnade färdvägen och hur den eventuellt sammanfaller med större orter som man valt ut som brytpunkter?

    Ja, det var en klubbmaskin men eftersom den inte skulle ut och flyga något mer efter min flygning så känns det inte troligt att det fanns några fler färdplaner i systemet för den registreringen. Men visst, det skulle kanske kunna vara en felkälla i vissa fall.

    Mvh
    Fredrik
     
  16. Falling

    Falling Medlem

    Det finns på kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö samt på inflygningskontrollen i Göteborg. Övriga torn och kontrollcentraler har det inte och kommer troligen inte att få det heller.
     
  17. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ville inte skapa en ny tråd enbart för detta men denna tråd är väl rätt nära så..
    Jag är mitt inne i com-delen i utbildningen men har ingen lektion på ett tag nu så jag ställer frågan här inne. Ni verkar ju vara en hel del som kan mycket..

    Om man startar tex från bromma avser flyga till tex Gävle och meddelar sin förkortade färdplan till Brommatornet, måste man då tala om samma färdplan (med antal ombord, flygplanstyp osv) igen när/om man ska upp i Sthlm TMA?
    Eller beror det på vilken klarering jag fått av Bromma? Kan någon ge exempel.

    Samma om jag flyger i all skönans ro i Sthlm TMA på förkortad färdplan och ska till Hässlö. Om jag av Sthlm Control får klart fram till inpasseringspunkt i V-ås CTR, måste jag då till V-ås tornet ropa upp en ny förkortad färdplan när jag kontaktar de?

    Jag tycker ju att jag borde det, men i boken jag nu läser finns ett liknande scenario med men där ropar man bara upp V-ås tornet utan att ange antal ombord mm.
     
  18. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Inte för att jag vet så mycket, men jag skulle påstå att svaret är JA på båda dina frågor. Har man inte lämnat in färdplan (skriftlig) så får man ropa upp hela "radängan" varje gång. Men den drar man ju först när man etablerat kontakt. Nu går det väl ganska snabbt och glömmer man personer ombord, flygplantyp eller nåt annat så brukar de fråga om det. Det brukar lösa sig rätt naturligt.
     
  19. atco

    atco Ny medlem

    Om du flyger från kontrollerad till kontrollerad luft så samordnas din flygning från en flygledare till nästa och då behöver du troligtvis inte dra allt igen. Vill flygledaren veta pob så får du ju frågan ändå... Dock behöver du ju givetvis ropa upp för klarering!

    Förkortad färdplan ska användas när endast en kortare del av flygningen kräver klarering. I ditt exempel när du är uppe i ett TMA så ska du egentligen skicka in en riktig färdplan.
     
  20. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Aha, där ser man. Jag kan förstå att flygledarna helst ser att man har lämnat in en ordentlig färdplan men vad jag har förstått så är det helt ok att inlämna en (eller flera) förkortad/e även vid sträckflygningar men det är som med allt annat lite luddigt.
    Jag tror jag läste att en förkortad är tillåten vid tillfälliga flygningar inom kontrollerade luftrum, men det är ju faktiskt det som det är frågan om hela tiden, även då man sträckflyger.
    Eller är det skillnad på TMA och CTR flygningar i avseende för färdplaner/förkortade färdplaner?

    Men tack iaf för svaret på min fråga. Det behövs alltså i regel inte rabblas upp en ny förkortad färdplan vid flygning från kontrollerat direkt till nytt kontrollerat.

    Lite överkurs nu men hur samordnar flygledarna detta? Ringer ena tornet/kontrollen upp den andra och ger de mina uppgifter? låter ju som en jättetjänst i så fall..
    Tycker det är lite synd att vi inte fått besöka något Torn ännu, och det är bara en lektion kvar så det kommer inte att bli av. Där skulle man nog få en helt annan uppfattning om hur saker och ting fungerar..
     
Laddar...

Dela sidan