Att flyga billigt

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 28 Juli 2006.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Har funderingar på att gå ppl kurs i höst i Uppsala. Nu undrar jag om ni har koll på hur man billigast kan hålla igång sina flygtimmar.

    Anledningen att jag riktigt funderade på att ta flygcert först var att det skulle bli billigt med UL. Att man kunde flyga för 400-500 kr/h.

    Men jag kan se att en del klubbar börjat ta in VLA plan och att man kan hyra dem (med alla rabatter) för nästan samma pris.

    Jag färsk inom området men visst är de så att man bla inte får flyga i mörker med VLA?

    Vad finns det för andra alternativ? Känner ni någon som har eget plan eller delar med någon annan? Hur ligger deras timkostnad (inkl alla andra avgifter)?

    Finns det några andra dolda avgifter som jag inte tänkt på? Tex att UL inte har samma landningsavgifter eller kanske försäkringar?

    Träffade en kille på Barkaby öppethus i Juni som ägde ett plan tillsammans med några. Han sa att han hade 600kr/h som kostnad (inkl allt och landningskort). Däremot glömde jag fråga hur många timmar per det var baserat på och om det var inkl. kostnader för ev lån. (det var ett lågvingat piper liknande plan med 6 platser tror jag som de importerat från USA).

    Har dock hört av andra att att det aldrig blir billigare att äga ett plan än att hyra det från en klubb.

    Någon som vill upplysa mig lite?

    Vänligen

    Jonas
     
Laddar...

Dela sidan