Att vaxa ett flygplan

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av LeifsHobby, 4 Mars 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Funderar på detta med att vaxa sin kärra. Våren är ju i antågande och det kan ju vara läge för en genomgång tänker jag. Vilken sorts vax rekommenderar du? Kärran är klädd med Ceconite. Ska man gå på gamla hederliga Simoniz hårdvax vilket säkerligen lär ta en stund att vaxa upp hela kärran på det viset, men det kanske är det bästa? Finns det genvägar?
     
  2. litens

    litens Aktiv medlem

    Har kört Sonax hårdvax men det är väldigt jobbigt att putsa bort.

    Bytte till Meguiars vax för bil gärna "carnuba serien", det blir ett fantastiskt resultat och det är så lätt att jobba med att man gärna vaxar mer, dessutom luktar det gott! Finns på Mekonomen tror jag. Täpp inte till statiska uttagen men det vet du.

    Finns nog inga genvägar mer än att avsätta en heldag, använd maskin för applicering/polering (mjukt på duken) sedan mikrofiberduk till att putsa bort.

    Har du köpt en maskin nu?
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Tack, ska kolla på det.
    Jo, HÄR
     
  4. litens

    litens Aktiv medlem

    Fin, roligt! Härligt med en egen maskin, måste vara kanonfint att ha så bra sikt.
     
  5. Björnen

    Björnen Ny medlem

    Jag blev rekommenderad att använda "Turtle extreme nano tech" på min maskin.
    Finns cleaner, polish och vax.
    Jag är ganska nöjd, lätt att arbeta med, håller skapligt, mycket bra glans, skapligt pris och lätt att få tag på.
    Det går fortast och blir bäst resultat om man tar lite mindre ytor i taget och inte väntar för länge mellan applicering och polering.

    Vilken fin maskin du har. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag lånar den här gamla tråden... Är det någon som har tips när det gäller vaxning av kompositflygplan?

    En snabb googling ger påståenden om att vanligt bilvax antingen går jättebra, eller jättedåligt, typ kan bygga upp statisk elektricitet, som kan störa radio och andra instrument, m.m.

    Tidigare ägaren av maskinen sade sig ha använt "segelbåtsvax", oklart exakt vilket. Hangargrannen föreslog Sonax flytande hårdvax...
     
  7. Mikael

    Mikael Medlem

    Sonax flytande hårdvax är skitbra. /Hangargrannen
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan