AVA-utbildning i England

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Martenare, 26 Februari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Martenare

    Martenare Medlem

    Hej,

    Jag är riktigt sugen på att börja med ava och jag har tittat runt lite på olika möjligheter. Här i Sverige är det lite glest mellan flygskolorna som kan utbilda ava. I England finns det ett par stora skolor och de verkar otroligt proffsiga. Jag skulle kunna åka över dit i 4-5 dagar i två/tre omgångar och då få en riktigt bra intensivutbildning.
    Problemet är bara hur jag gör för att få den svenska ava-behörigheten?
    För det krävs det ju att flygskolor ska ha utbildningstillstånd från transportsyrelsen.

    Hur ska jag göra? Jag vet att den utbildning jag får i England kommer att vara av högsta klass och mer omfattande än en i Sverige så det borde ju gå!

    Jag läser att en utbildning kan förkortas om man har erfarenhet av ava. Hur pass mycket kan den förkortas? Skulle man rent av kunna göra den engelska utbildningen och sen enbart göra det praktiska provet på den svenska flygskolan?

    Tack för hjälpen.

    Mvh
    Mårten
     
  2. Knorren

    Knorren Medlem

  3. Martenare

    Martenare Medlem

    Ok, tack! Det ska jag titta noggrannare på i så fall. Anledning att jag främst tittar på skolorna i England är för att jag ofta jobbar helger och skulle behöva skola främst på vardagar. De engelska skolorna är heltids skolor som kör alla dagar om året i princip.

    Knorren, är det för övrigt en safir du flyger på din bild? Jag hade tänkt ta kontakt med Ljungbyheds aeronautiska sällskap och se om man kan bli medlem där för att flyga deras två sk50. Det sägs att Safiren ska vara ett fantastiskt fint flygplan att flyga.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  5. Martenare

    Martenare Medlem

    Sedär! Uppsala kände jag till men jag hade ingen aning om att det fanns på Sturup!
    South Sweden borde verkligen försöka synas mer. De kom ju inte upp på någon google-sökning som jag gjorde. Jag ska genast kontakta dem.
    Cessna aerobat är kanske inte världens mest upphetsande flygplanstyp men det är ju verkligen prisvärt och det sägs ju att det är bra att skola på maskiner med låg prestanda.
    Tack för hjälpen!
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Om man bara är ute efter behörigheten så skulle jag avvakta lite, efter att de nya reglerna börjar gälla så kommer det att räcka med 5 timmars flygning. Vill man å andra sidan bli bra så räcker inte de nuvarande 12 som är dagens krav ;)
     
  7. Martenare

    Martenare Medlem

    Jag tar gärna 12 timmars skolning! Flyg träning generellt och kanske speciellt ava träning är sånt som man aldrig kan få nog av.
    Dessutom har jag ingen lust att vänta mer än ett år på att komma igång. Har du koll på om den svenska behörigheten automatiskt kommer att överföras till EASA-ratingen när den träder ikraft?
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  9. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Ja börjar att skola snart på Aerobaticsskolan om du hänger kvar så kan jag berätta för dig hur det var snart.
     
  10. Yankee

    Yankee Medlem

    Jag har skolat tailwheel där med Jocke Greppe och tänker fortsätta under våren med aerobatic. De håller riktigt bra kvalite i utbildningen, vilken man gör i en Bellanca Super Decathlon (SEGUV).
     
  11. litens

    litens Aktiv medlem


    Kan inget om de övriga skolorna men jag körde med aerobaticskolan 2011, jag och en annan som gjorde klart utbildningen på våren kom nr 2 och 1 på NM samma sommar framför en rad erfarna norrmän och danskar. Grepe & co är där till 100% och delar med sig av allt de kan.
     
  12. Martenare

    Martenare Medlem

    Tack för tipsen!
    Jag har hört en hel del bra om aerobaticskolan men jag kommer att satsa på south sweden helt enkelt för att det är nära för mig. Dessutom har de ett väldigt bra pris.

    Fortsätt gärna dela med er av era erfarenheter från ava-världen!
     
  13. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Har de en erfaren aerobatic-lärare?

    J. Grepe har hållit på med det i 20 år.
     
  14. litens

    litens Aktiv medlem

    Positiva problem att det finns många att välja bland:)

    Alla är godkända av TS men det är en oerhörd skillnad på att lära sig spinna-loopa-rolla till TS standard och att behärska det till den grad att man kan hålla sig över en yta på 1x1 km och länka ihop en sekvens. Som sagt, har ingen aning om standard hos andra men jag vet att aerobaticskolan tar dig till en hög nivå. Man får väldigt mycket kunskap för pengarna utöver vad man kan förvänta sig.

    Skolan du skall köra på, har de flygplan med inverterade system?
     
  15. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    De kör med en c152/c152 kanske inte det roligaste planet. Men ja håller helt med i hela inlägget här för jag var först på kö hos Linköping men hörde att de hade en stelare syn på det typ TS.

    Precisheten som du beskriver litens hos aerobaticsskolan har ja hört av en annan med så det + avståndet gjorde att jag valde om från LFK till Skå-Aerobaticsk.
     
Laddar...

Dela sidan