AVGAS-prisets komponenter

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Martenare, 10 Maj 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Martenare

    Martenare Medlem

  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Skatten på Avgas 100LL är 7,61 (koloxidskatt 2,59 + energiskatt 5,02)
    På Jet A1 är den 5,167 (Koloxidskatt 2,941 + energiskatt 2,246).
    Dessutom tillkommer en s k channel fee nåt öre + vissa övriga avgifter på vissa flygplatser men det är inte skatter + t ex s k Compulsary stock obligation Fee (CSO) 13 öre.

    Sen är det ju inte råolja vi bränner i planen och särskilt 100LL är inte direkt nån volymprodukt!
     
    Senast redigerad: 10 Maj 2020
    • Gillar Gillar x 1
  3. Martenare

    Martenare Medlem

    ok! Intressant! Stor skillnad i produktionsprocessen då med andra ord. Vanlig bensin kostar tydligen ca 5kr i produktion medans avgas då ligger på ca 14-15kr (om det kostar 22-23 i pumpen)?
    Är där moms? Vilken del av skatten är det som skolflyg inte betalar?
     
  4. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Till att börja med så betalas ju skatten på allt. Sen kan man (d v s klubben etc) begära tillbaka skatten på den del av förbrukningen som avser skolflyg och FFK etc. Det kan för övrigt vara en del brottning med skatteverket hur man ska beräkna förbrukningen. Åtminstone i en klubb är det ju omöjligt att exakt fastställa hur mycket av en tank som har använts för just skolning/FFK respektive privatflyg. (Nån moms på flygbränsle finns inte.) Hur mycket som "skolflyg betalar" beror ju sen på hur prissättningen i övrigt görs. Man ska ju komma ihåg att skolflyg sliter betydligt hårdare på planen än vad normal användning i övrigt gör. Skolflyget innebär ju ofta väldigt många starter/landningar (bland hårda sådana!).
     
  5. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Flygbränsle måste fraktas i tankbilar med "öronmärkta" tankar.
    Bilbränsle har bara några månaders garanti på oktantalet.
    Flygbränsle garanteras klara oktantalet i två år.
    AVGAS 100 LL drabbas av blyskatt.

    Några faktorer som påverkar priset.
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Skatten på AVGAS 91/96UL och UL91 är 6,72 (koldioxidskatt 2,59 + energiskatt 4,13)
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Har du något exempel problem med Skatteverket som en klubb haft? Som du säger så kan man ju inte räkna ut förbrukningen exakt utan vi använder genomsnittlig förbrukning. Skatteverket har inte klagat, men såvitt jag vet har de inte frågat heller.
     
  8. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jag vill inte gå in på några detaljer men vi har haft en grundlig genomgång i samband med att en medlem ville flyga tjänsteflyg i klubben. Det visade sig i princip omöjligt med nuvarande regler. Eventuell begäran om återbetalning av skatt måste för övrigt göras av piloten trots att det är klubben som betalar bränsleskatten etc. Däremot kom vi till en överenskommelse beträffande schablon för bränsleförbrukningen. Jag uppfattar inte skatteverket som avogt inställda men dom är bundna av lite fyrkantiga regler.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det kom jag också fram till efter att ha läst Skatteverkets regler häromåret. Men jag tänkte på avdrag i samband med skolning eller FFK-verksamhet.
     
  10. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Nej med skol- och FFK har det inte varit några problem annat än att vi hade lite olika synpunkter på beräkningarna.

    Vi har i klubben en medlem som borde vara den mest typiske tjänsteflygaren av alla och där flygplanet är ett mycket bra hjälpmedel. Han jobbar med tekniska lösningar över hela Norra Norrland. När man ska göra snabba tekniska specialinsatser på flera platser i Norrlands inland, t ex Vilhelmina på förmiddan och Lycksele på eftermiddan med medhavda specialverktyg är det väldigt frustrerande att få påpekat att det minsann inte är tjänsteflyg utan nöjesflyg trots att det inte ö h t är möjligt att med bil täcka sådana områden. (Jag har själv flugit med som hjälpryttare tiil Kemi för en insats över dan i Haparanda, som skulle ha tagit flera dygn med bil. Tunnelbana och tåg existerar som bekant inte överallt men småflygplatser finns ofta än så länge.)
     
    Senast redigerad: 12 Maj 2020

Dela sidan