Avgifter från Luftfartsstyrelsen

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av DanielW, 1 Juli 2008.

  1. DanielW

    DanielW Medlem

    Hallå alla.
    Nya avgifterna som nu är i kraft.

    LFS 2008:34 heter dokumentet och ni finner det här http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload/Luftfartsstyrelsen/Regler/Avgifter_1_juli%202008.pdf

    Mvh
    Daniel Wastesson
     
  2. Brandten

    Brandten Ny medlem

    Huvvamig... 28 sidor med avgifter. Jaja, bara att sätta sig in i det och betala. :)
     
  3. frazer

    frazer Medlem

    Eftersom det mest är privatflygare som hänger här (verkar det som iaf) så vore det schysst om någon med insikt (DanielW kanske ;) ) skulle kunna skriva lite kort vilka av dessa som påverkar oss (alltså vilka avgifter för allmänflyget som är ändrade).
     
  4. DanielW

    DanielW Medlem

    Inget direkt som har ändrats, samma summa som innan för PPL 540sek/år.
    Nyheterna berör enbart nya elever,

    1. Grundavgift för MC2 600sek
    2. Man blir debiterad en avgift för teorin, beräknas som om man klarar alla prov första gången. Om man skriver omprov debiteras detta vid certifikat utfärdande.
     
  5. frazer

    frazer Medlem

    Tackar för det!
     
  6. DanielW

    DanielW Medlem

    Det kan nog tyckas lite tradigt med föreskrifter, men jag hittade detta på nätet.

    Luftfartsstyrelsen har beslutat nya föreskrifter på certifikatsområdet genom vilka JAA:s Amendment 6-7 till JAR-FCL1, Amendment 4, 5 och 6 till JAR-FCL 2, respektive Amendment 5 till JAR-FCL 3 införs i Sverige. Föreskrifterna beslutades den 19 juni och träder ikraft den 1 september.

    Ändrade och nya föreskrifter i serie PEL-FSTD
    Luftfartsstyrelsen har beslutat om följande ändrade och nya föreskrifter:
    Luftfartsstyrelsens föreskrifter (LFS 2008:32) om ändring i Luftfartsstyrelsens föreskrifter (LFS 2008:1) om allmänna bestämmelser för certifikat, auktorisationer och behörighetsbevis;


    Luftfartsstyrelsens föreskrifter (LFS 2008:28) om ändring i Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (LFS 2008:2) om medicinska undersökningar för certifikat och behörighetsbevis samt auktorisationer för flygläkare och flygmedicinskt centrum;


    Luftfartsstyrelsens föreskrifter (2008:29) om ändring i Luftfartsstyrelsens föreskrifter (LFS 2008:3) om ömsesidigt erkännande, godkännande eller utbyte av utländskt certifikat eller behörighetsbevis;


    Luftfartsstyrelsens föreskrifter (2008:30) om ändring i Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd Luftfartsstyrelsens föreskrifter (LFS 2008:9) om flygskolor, certifikat, behörigheter och auktorisationer för flygplan;


    Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (2008:31) om flygskolor, certifikat, behörigheter och auktorisationer för helikopter.
    Föreskrifterna träder i kraft den 1 september 2008.

    Genom dessa föreskrifter införs JAA:s Amendment 6-7 till JAR-FCL1, Amendment 4, 5 och 6 till JAR-FCL 2, respektive Amendment 5 till JAR-FCL 3, i Sverige.

    De viktigaste ändringarna
    I LFS 2008:28 ges en möjlighet att medge att två eller flera myndigheter gemensamt genomför prövning av nya medicinska metoder som ännu inte generellt tillåts för piloter. Lättnader av kraven vid första¬gångsundersökningar, liksom lättnader av krav på vissa rutinmässiga återkommande kontroller införs, vilka förväntas leda till minskade kostnader för certifikatinnehavarna. Lättnader i de medicinska kraven, framför allt när det gäller olika former av synrubbningar också, vilka förväntas leda till att fler personer ges möjlighet att skaffa sig eller behålla ett flygcertifikat.

    I LFS 2008:30 införs ett nytt certifikat, flerpilotscertifikat (MPL). Vid utbildning till detta nya certifikat kommer simulatorer att kunna användas i större utsträckning än vid den traditionella utbildningen. MPL-certifikaten förväntas ge en ökad kvalité på elevernas utbild¬ning och en bättre användning av flygteknologin, vilket i sin tur kan innebära en minskning av flygtiden i flygplan och därmed även en mindre påverkan på miljön.

    Den nya föreskriften LFS 2008:31 är förorsakad av införandet av JAA:s Amendment 4, 5 och 6 till JAR-FCL 2. I samband med denna uppdatering har föreskriften arbetats om till SFS-formatet.

    I och med införandet av LFS 2008:31 ändras utbildningen till helikoptercertifikat så att teorikraven för ett CPL (H) med IR (H) inte längre de överensstämmer med teorikraven för ett ATPL (H). CPL (H)-kursen kommer härmed att bli mindre omfattande och en ny ATPL (H)-kurs har tagits fram, där vissa delar från den gamla CPL (H)-kursen finns med. De praktiska kraven är dock i stort sett oförändrade.

    I LFS 2008:31 förtydligas även kontrollantens roll vid flygprov. Kontrollanten ska härmed alltid vara befälhavare vid flygprov vid enpilotsbesättning, om ingen annan skriftlig överenskommelse har skett.

    Övriga ändringar
    Utöver de viktigaste sakändringarna har även vissa språkliga förtydliganden och andra redaktionella ändringar gjorts.
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för upplysningen Daniel!

    Mvh
    Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan