Avionikuppgradering

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Staffan, 22 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Tjena!
    Flygklubben har en gammal PA28-180 som är väldigt fin både in- och utvändigt. Problemet är avioniken som är gammal och har tveksam status. Den har en klassisk IFR-uppsättning med första generationens GPS (utan karta, ej möjlig att uppgradera), COM1/NAV1, COM2/NAV2, ADF samt DME.

    Vi ska nu uppgradera detta till IFR-standard och har tänkt byta ut GPS, COM och NAV till en GNS430 samt en COM2/NAV2 med 8.33 KHz separering. ADF samt DME behåller vi.

    Detta kommer givetvis att kosta skjortan och vi tänkte nu kolla vilka alternativ som finns.

    Är det någon här på forumet som känner till om det finns några bra alternativ till en GNS430 som ligger i en lägre prisklass? Några andra tips kanske för att jacka upp avioniken? Det ska fortfarande vara godkänt för IFR-flygning.

    /Staffan
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem


    GNS430 kan köpas begagnad på många ställen. Problemet är väl i så fall att få nån behörig att montera in den.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Avidyne http://www.avidyne.com/ och Garmin är de enda jag känner till med mänskliga (om ändå fortfarande höga priser för certifierade GPS/NAV/COM lösningar). Då 430W är nära sin end of sale och därmed om bara 10 år, i västa fall kan komma att bli knepig att reparera/uppdatera så skulle jag inte köpa en sådan ny.

    Skulle jag köpa idag så vore det en begagnad 430W eller en ny GTN650... om inte Avidyne sänker priset ytterligare.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag skulle absolut inte nyinstallera en 430, däremot en 430W. Det kommer i framtiden att bli mer och mer vanligt med LPV-inflygningar som 430W klarar men inte 430. Man kan också räkna med att många mindre flygplatser kommer att ta bort sina ILSer som kostar mycket i drift eftersom LPV kan ge samma minima. Den är en process som redan satt igång i Frankrike där man tänker ta bort ungefär hälften av ILSerna.

    Det finns numera STCer för installation av 430W som sänker certifieringskostnaden radikalt. Jag har inte någon precis koll på dem, men fråga i någon välrenommerat europeiskt allmänflygforum -- t.ex. EuroGA.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Tackar för input! Tanken var en begagnad 430W, men den går ändå på kanske 60-65 tusen SEK i inköp. En ny GTN650 går lös på ca 10000 USD + moms. Motsvarande Avidyne (IFD440) går på ca 9000 USD (plus moms såklart...). Installationsförfarandet för en 430W är mycket enklare än övriga eftersom det finns STC mm så allt är liksom klart.
    Men det verkar som att det inte finns så många alternativ, och det är ungefär samma kostnad om man pratar nytt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Garmin har PA28-180 i sin STC för GTN-serien. STCn i fråga gäller även i Europa (nr 10037574, sida 427). Håller ni er till BRNAV så är det en Minor ändring.
    Vill ni ha PRNAV och LPV kan det bli lite mer jobb. Ljungbyheds flygklubb har fått en GTN650 i sin DA-40, de var med på någon av KSAK presentationer i fjor och förklarade hur det gick till, kontakta dom.
     
    Senast redigerad: 25 April 2016
  7. CD

    CD Ny medlem

    Hej Staffan,

    Jag har precis anlitat JP Avionics som jag kommit i kontakt med via EuroGA forumet. Han har bytt vår transponder till mode S, installerat en Garmin 340 radio med intercom och installerat en bränsleflödesmätare, JPI FS-450. Han lämnade ett mycket vettigt fast pris på allt och gjorde jobbet på plats (även om han är baserad i Holland). Han tyckte att prisskillnaden mellan GNS430W och GTN650 var alldeles för låg för att motivera att skaffa den gamla boxen och han avrådde starkt från Avidyne. En kund till honom hade bytt sin Avidyne IFD440 tio(!) gånger och det fungerade fortfarande inte.

    //Casimir
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. joma

    joma Medlem

    Sparka igång denna tråden igen...
    Flygklubben där jag är med i är i behov att byta radion och då tänkte vi se över möjligheterna som finns att uppgradera i övrigt.
    Det sitter också en gammal burk i (tror det är en Garmin 155 eller nåt) som också ska ut.

    De direkta alternativen är ju Garmin 430W och GTN650.
    Hur gick det med uppgraderingen för trådstarten Staffan?

    Några andra inputs?
    Vad kostar det att få en 430W eller 650 installerad? Erfarenheter?
     
  9. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Någon som kan tipsa om vettiga avionikverkstäder? Ämnet verkar i princip ogooglebart (eller så hittar jag inte rätt nyckelord för sökningen).
     
  10. jimmyekdahl

    jimmyekdahl Medlem

    I Eskilstuna finns det en tror jag. Har för mig att det var där min klubb lämnade kärran för nån månad sedan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

  12. jimmyekdahl

    jimmyekdahl Medlem

    Jag gillar Trig Avionics TY96 och transpondern TT31, enkla "verktyg". Radion, TY96:an, har dessutom en PLAY-knapp ("say again" funktion)
    som spelar upp den senaste sändningen eller halvminuten, minns inte vilket, som kan vara bra för mig som är nybörjare i alla fall.
     
  13. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Garmin har ju nu nästan total monopol i avioniksvärlden. Dvs, i och med detta så har dom också börjat bete sig sämre och sämre när det gäller support av sina produkter. Jag skulle akta mig för att installera en 430 eller 530 öht och försöka hitta pengarna till en GTN 650 eller en Avidyne 440. Visst, det är lite dyrare, men inte så himla mycket. Jag ser 650:or begagnade i USA på Ebay för runt $8000 ibland, dvs bara ca $3000 mer än en 430. Jobbigt med det extra utlägget, men i långa loppet kan det bli billigare om Garmins support av 430:an upphör.
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    Sen kan man ju nöja sig med en 625 eller 635 och ha separat radio/navradio eller navradio... Jag vill gärna ha en 650 i min kommande kärra men "tyvärr" har Garmin en så bra deal på 625 tillsammans med G3X touch att det nog blir en sådan och en nav/com vid sidan av.
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Avidyne har väl inte så bra rykte heller? De verkar ha kroniskt ont om pengar och utlovade uppgraderingar skjuts på framtiden gång på gång.
     
  16. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Avidyne har tagit tillbaks litegrann med sin senaste 10.2 mjukvara. Jag installerade Avidyne 540 i min efter jämförelse med Garmin. Faktum
    är att jag hade fullt planerat installera Garmin, men svängde efter att jag började jämföra. Fördelen med Avidyne är att:...

    1...enheten är mindre än en 750, men större än en 650, så har man trångt är den bra. Dessutom är den slide-in ersättning för en 530, så kan använda samma insats.

    2. Med nya IFD100 appen kan man beama direkt till en Ipad och ha en "virtuell" andra 540. Dvs, jag kan på Ipaden ha en approach igång, med andra frekvenser, medans huvudenheten visar väder, eller nåt helt annat. Två enheter, fast bara en burk.

    3. Den har synthetic vision och artificiell horisont, vilket inte Garmin har. Så om allt skiter sig, så kan man ha den som backup primary instrument/EFIS. Detta är nånting jag alltid har sagt är framtiden. Kolla på G1000 och G600 - varför i allsindar skall man behöva ha en extern GPS som driver denna MFD och en PFD? Det är ju galet. Det ska ju vara inbyggt i samma burk, såklart. Avidyne har börjat vandra i denna riktning och det ska dom ha en eloge för.

    4. Bluetooth ingår, kostar extra på Garmin.

    5. QWERTY tangentbord (dock hört man kan uppgradera mjukvara på Garmin och få det nu).

    6. Både knappar OCH touchscreen på Avidyne. I turbulens är det skönt att ha knappar man kan ta till och inte bara touchscreen.

    7. Under frekvensen står det, t.ex "Bromma Twr", inte bara "ESSB Twr" som på Garmin. Blir enklare att veta vem man anropar på vägen då.

    8. Slutligen, så accepterar Avidyne fler gamla radar-enheter och kan visa väder på skärmen, dvs överliggande din navigering eller karta. Det kan Garmin också göra, men då måste du köpa deras svindyra nya Garmin GWX 70 Radar och installera.
     
    Senast redigerad: 15 Juli 2017
    • Gillar Gillar x 2
  17. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Kul att den här trågen har tagit fart igen... Jag har varit dålig på att följa upp, mest beror det på att vi inte kommit någon vart med vår uppgradering. Ska vi göra det vi vill fullt ut är det mycket pengar det handlar om, och då tog det lite stopp i klubben... Men det börjar bli högaktuellt igen.
    Angående Avidyne vs Garmin så pratade jag med Sam Yrlund på Samionics om detta för ett tag sedan. Han menade att många väljer att gå över från Garmin till Avidyne just pga att Avidyne har både knappar och touch som Adam nämner.

    Men en fundering jag har angående touchskärmar är hur dessa fungerar när det är kallt, dvs ner mot -15 till -20 grader? Kräver dom att man förvärmt kabinen i dessa fall eller fungerar dom ändå?
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vore kul att se detta action. Verkar som en väldigt smidig och prisvärd lösning jämfört med Garmin :)
     
  19. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Sen detta så har ju Dynon utannonserat att dom kommer göra certifierade versioner av sitt Skyview-system. Jag skulle personligen vänta på det, eftersom det kommer bli mkt konkurrenskraftigt prismässigt. Dom har ju lovat runt $16000 för hela systemet med allt, dvs ADS-B in/ut, autopilot, gps, navigering, radios samt två MFD, PFD, EFIS - hela baletten.

    Mkt kommer hända på denna front iom detta. Jag skulle undvika att uppdatera till Aspen, Garmin och Avidyne i dagsläget tills det klarnar lite.
     
  20. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Helt rätt! Det här behövs verkligen för GA :)
     

Dela sidan