Avisning av PA28

Diskussion i 'Flygteknik' startad av dental397, 25 November 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. dental397

    dental397 Ny medlem

    Hej
    Funderar på att flyga upp min PA28 Arrow till Norrbotten. Kommer att stå där några dagar utan tillgång till hangar. Finns en risk att flygplanet har en del is och frost på sig när jag återvänder söderut. Har inget kapell som jag kan dra över.
    Någon som har erfarenhet av hur man skyddar sig mot detta?
    Först och främst gäller det ju att borsta bort snö med mjuk borste. Men sedan? Kan ni rekommendera att man exempelvis blandar ihop glykol med lite vatten och "avisar" flygplanet manuellt strax innan avfärd med hjälp av detta för att få det is-och snöfritt?
    Vänliga hälsningar
     
  2. Olle#one

    Olle#one Medlem

    För några år sedan stod en PA28 på vårt fält några vinterdagar och fick både rimfrost och snö på sig.
    De som flög hade med sig en stor ogrässpruta (av plast ca 5 liter) med någon blandning som de slutbehandlade med innan de startade.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag var väg till Pärnu Estland en vinter och hade ca 3 cm rimfrost på hela planet inför hemresa i - 27 c° jag hade koncentrrad spolarvätska i en pumpspruta samt gummiraka. Det var ett jäkla jobb dessutom var planet högvi gat, så jag skulle köpa billiga presseningar att skydda åtminstonde vingar, stabbe och vindruta med, de kostar nästan inget på biltema ett par spänband runt så sitter de på plats ( om det inte är jäkligt blåsigt)
     
  4. dental397

    dental397 Ny medlem

    Uppskattar bägge tipsen. Tack!
    Någon som vet något om glykolblandning? Eller bättre med spolvätska?
     
  5. Mattsson

    Mattsson Ny medlem

    Hittade följande på vår klubbsida:
    Avisning ej så svårt: Visst kan du köpa avisningsvätska och spraya på vid frosiga vingar. Men ***** rek vanlig kylarglykol spädd 50/50 i vatten. Kan torkas på vingen med trasa, eller sprayas på med liten trädgårdsspruta, gärna lätt uppvärmt. Sprayflaska finns under klubbdisken. Du pumpar upp den ca 10 slag, och dess spraymunstycke kan ställas in lagom. Du kan gärna ta med en egen sprayflaska avfrostning till långturen. Vid mörkerflyg kolla med ficklampan då och då, isen syns tidigast på bensinlockens framkant.

    Hoppas det kan vara till någon nytta!
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. Hej L.A. :) Tänkte på Lapland Airports stora hangar, om du pratar med rampen. Du borde ju kunna åka in och avfrosta kärran där i ett par timmar innan avresa rimligtvis utan att behöva betala för ett dygns hyra.
     
  7. nenne

    nenne Ny medlem

    Hej ! Parkera där det finns ström & avisa med en 1500W hårtork
     
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    .
     
    Senast redigerad: 4 Augusti 2019
Laddar...
Liknande trådar
  1. Axel
    Svar:
    1
    Visningar:
    1,705
  2. LEE
    Svar:
    3
    Visningar:
    1,933
  3. Aviation Stockholm
    Svar:
    14
    Visningar:
    2,863

Dela sidan