Hur är det igentligen. Får man som PPLare flyga med skjorta och axelklaffar införskaffade på nån hobby-shop i privat syfte även fast man inte har ATPL eller CPL utan bara PPL?
Säger bara... http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=268211 Förresten... såna här kan du ha också... http://www.libertybellmuseum.com/MuseumShop/images/8547epaulettes.jpg
Finns väl inget som lagligen hindrar dig. Läs detta först dock. http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=268211">
Djin, Det finns ingenting som kan hindra dig men du får nog räkna med att det blir mycket snack bakom ryggen på dig. Det är bara att inse fakta, vi på PPL-nivå gör oss nog bäst i T-shirt och med en ICA-påse som crew-bag. Då kan vi ju dessutom kräkas i påsen om vi blir luftsjuka.
Blir nog inte bara snack bakom ryggen utan mer hysteriska fnitter... Tänk också på att du måste räkna med pinnarna när du gör vikt&balansräkning. ;-p
Jag gjorde en snabb sökning på Wikipedia och hittade följande beskrivning av vad en gradbeteckning är: Är man ensamflygare PPL har jag lite svårt att se syftet med gradbeteckningar Befinner man sig i en hierarkisk organisation vill man kanske på ett tydligt sätt visa olika ställningsförhållanden mellan personer och "vem som bestämmer över vem". Mvh Fredrik
Nu hamnar jag litet off topic men jag kom att tänka på lumpen och en fänrik som skulle lära oss att stå och gå. Under förevisningen av vad vi förväntades göra skrek han: "Jag kommenderar mig själv", hysteriskt fnitter utbröt då med. MVH Håkan
Att ha axelklaffar går utmärkt och det kan också vara väldigt praktiskt. Låt oss börja med det lagliga. Det finns ett lagbrott som heter föregivande av ställning. Om du t.ex. klär ut dig till polis och stoppar en bil är du illa ute. När det gäller flyguniformer är utformningen av dessa inte reglerade i lag. Varje flygbolag väljer självt att designa sina uniformer. Det finns inte heller någon lagstadgad betydelse av strecken, men vanligt är att kaptenen har fyra streck medan övriga piloter har färre. När du flyger klubbens Cessna 150 är du luftfartygets befälhavare (kapten), så fyra streck är helt adekvat. Nu en praktisk historia: En gång när jag mellanlandade på Cypern och kom tillbaka nästa dag för att flyga vidare fann jag dörren till briefing blockerad av en vakt med k-pist. Han kunde inte engelska, tyska eller franska och ville inte släppa in mig. Jag försökte med att visa mitt cert, men det begrep han inte heller vad det var. Räddningen blev en distingerad flygkapten som tog med mig förbi vakten. Han föreslog mig att skaffa en sådan uniform. Senare visade det sig att han också flög en PA-28 och var på väg till Egypten. Så nu har jag en uniform som jag använder när jag flyger i länder där markpersonalen inte kan engelska. Det fungerar perfekt. Eftersom detta mest förekommer i varmare länder har jag gjort så här: En vit kortärmad skjorta med axelklaffar som har fyra streck. På bröstfickan sitter en guldörn (inköpt på Buttericks). Till detta en svart slips, svarta långbyxor och svarta skor. Jag skall lägga in en bild i mitt fotoalbum. Jag har läst länken som McFire gav. De som skrev där gav ett synnerligen stroppigt intryck. Förmodligen ingick inte länder med annat språk än amerikanska i deras föreställningsvärld. Till sist en varning: Gå inte till Överskottsbolaget och köp en flyvapenuniform som du förser med gradbeteckningar och sedan anväder när du flyger. Det vore ett klart lagbrott. Allan
Jag har för mig att det finns regler som gäller gradbeteckningar (iaf kommersiellt). När SAS skulle designa sina nuvarande uniformer var det en LIVLIG diskussion om detta.
Allan, dina inlägg är förutom sköna och träffsäkra även väldigt lärorika! Kul att du hittat till flygfyren! Jonas
Hade inte tänkt ta nått militärt utan det som säljs på tex KSAB. Men tack för histoiren. Kul och lärorikt.
Personligen tycker jag det är löjeväckande när folk som inte ska springer omkring i axelklaffar o dyl, och definitivt om man gör det som privatflygare på någon klubb. Man måste ju fråga sig vad syftet är med att dra på sig sådant som privatflygare? Är det bara för att impa på brudarna eller?
Att impa på brudarna-den tiden är passerat sedan länge. Men som allan skrev,i utomlands gäller det att komma till briefing / plattan. Vissa länder svår och tidskrävande företag. Har varit med om. Skulle kunna skriva en bok om det, Har aldrig haft "klaffar ",men tänkt att skaffa dom flera gånger. mvh /TOC Om brudarna blir impade är bara en fördel.