Axelklaffar

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Djin, 19 April 2007.

  1. Djin

    Djin Ny medlem

    Hur är det igentligen. Får man som PPLare flyga med skjorta och axelklaffar införskaffade på nån hobby-shop i privat syfte även fast man inte har ATPL eller CPL utan bara PPL?
     
  2. gramlin

    gramlin Medlem

    Säger bara...
    http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=268211


    Förresten... såna här kan du ha också...
    http://www.libertybellmuseum.com/MuseumShop/images/8547epaulettes.jpg

    ;)
     
  3. McFire

    McFire Ny medlem

    Finns väl inget som lagligen hindrar dig. Läs detta först dock.

    http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=268211">
     
  4. McFire

    McFire Ny medlem

    Måste bli snabbare på att skriva.. ;)
     
  5. gramlin

    gramlin Medlem

    Hehe... slog dig med en minut!
     
  6. McFire

    McFire Ny medlem

    VM-finaler har avgjorts på mindre tid än så... ;)
     
  7. Djin

    Djin Ny medlem

    Så nej alltså antar jag. :(
     
  8. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Djin,

    Det finns ingenting som kan hindra dig men du får nog räkna med att det blir mycket snack bakom ryggen på dig.
    Det är bara att inse fakta, vi på PPL-nivå gör oss nog bäst i T-shirt och med en ICA-påse som crew-bag. Då kan vi ju dessutom kräkas i påsen om vi blir luftsjuka. :)
     
  9. gramlin

    gramlin Medlem

    Blir nog inte bara snack bakom ryggen utan mer hysteriska fnitter...

    Tänk också på att du måste räkna med pinnarna när du gör vikt&balansräkning. ;-p
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag gjorde en snabb sökning på Wikipedia och hittade följande beskrivning av vad en gradbeteckning är:

    Är man ensamflygare PPL har jag lite svårt att se syftet med gradbeteckningar :) Befinner man sig i en hierarkisk organisation vill man kanske på ett tydligt sätt visa olika ställningsförhållanden mellan personer och "vem som bestämmer över vem".

    Mvh
    Fredrik
     
  11. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Nu hamnar jag litet off topic men jag kom att tänka på lumpen och en fänrik som skulle lära oss att stå och gå. Under förevisningen av vad vi förväntades göra skrek han: "Jag kommenderar mig själv", hysteriskt fnitter utbröt då med. :)

    MVH
    Håkan
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Kapa en pappgubbe så är det löst
    http://pilot.blogg.se/images/bild009_1174761658.jpg
     
  13. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Att ha axelklaffar går utmärkt och det kan också vara väldigt praktiskt.

    Låt oss börja med det lagliga. Det finns ett lagbrott som heter föregivande av ställning. Om du t.ex. klär ut dig till polis och stoppar en bil är du illa ute.

    När det gäller flyguniformer är utformningen av dessa inte reglerade i lag. Varje flygbolag väljer självt att designa sina uniformer. Det finns inte heller någon lagstadgad betydelse av strecken, men vanligt är att kaptenen har fyra streck medan övriga piloter har färre.

    När du flyger klubbens Cessna 150 är du luftfartygets befälhavare (kapten), så fyra streck är helt adekvat.

    Nu en praktisk historia:
    En gång när jag mellanlandade på Cypern och kom tillbaka nästa dag för att flyga vidare fann jag dörren till briefing blockerad av en vakt med k-pist. Han kunde inte engelska, tyska eller franska och ville inte släppa in mig. Jag försökte med att visa mitt cert, men det begrep han inte heller vad det var.

    Räddningen blev en distingerad flygkapten som tog med mig förbi vakten. Han föreslog mig att skaffa en sådan uniform. Senare visade det sig att han också flög en PA-28 och var på väg till Egypten.

    Så nu har jag en uniform som jag använder när jag flyger i länder där markpersonalen inte kan engelska. Det fungerar perfekt.

    Eftersom detta mest förekommer i varmare länder har jag gjort så här:
    En vit kortärmad skjorta med axelklaffar som har fyra streck. På bröstfickan sitter en guldörn (inköpt på Buttericks). Till detta en svart slips, svarta långbyxor och svarta skor. Jag skall lägga in en bild i mitt fotoalbum.

    Jag har läst länken som McFire gav. De som skrev där gav ett synnerligen stroppigt intryck. Förmodligen ingick inte länder med annat språk än amerikanska i deras föreställningsvärld.

    Till sist en varning: Gå inte till Överskottsbolaget och köp en flyvapenuniform som du förser med gradbeteckningar och sedan anväder när du flyger. Det vore ett klart lagbrott.

    Allan
     
  14. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Jag har för mig att det finns regler som gäller gradbeteckningar (iaf kommersiellt). När SAS skulle designa sina nuvarande uniformer var det en LIVLIG diskussion om detta.
     
  15. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Allan, dina inlägg är förutom sköna och träffsäkra även väldigt lärorika! Kul att du hittat till flygfyren!

    Jonas
     
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Instämmer med föregående talare!

    Mvh
    Fredrik
     
  17. Djin

    Djin Ny medlem

    Hade inte tänkt ta nått militärt utan det som säljs på tex KSAB.

    Men tack för histoiren. Kul och lärorikt.
     
  18. Knorren

    Knorren Medlem

    Personligen tycker jag det är löjeväckande när folk som inte ska springer omkring i axelklaffar o dyl, och definitivt om man gör det som privatflygare på någon klubb.
    Man måste ju fråga sig vad syftet är med att dra på sig sådant som privatflygare? Är det bara för att impa på brudarna eller?
     
  19. TOC

    TOC Ny medlem

    Att impa på brudarna-den tiden är passerat sedan länge.
    Men som allan skrev,i utomlands gäller det att komma till briefing / plattan.
    Vissa länder svår och tidskrävande företag. Har varit med om.
    Skulle kunna skriva en bok om det,
    Har aldrig haft "klaffar ",men tänkt att skaffa dom flera gånger.
    mvh /TOC
    Om brudarna blir impade är bara en fördel.
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. Knorren

    Knorren Medlem

    Du kan få mina gamla från Flygvapnet om du vill ;)
     

Dela sidan