:lol:lol Letade som tokig efter guldörnan/guldvingar att ha på min kostym på min student, hade jag vetat att de fanns på buttericks hade jag knallat dit direkt. OT: För att besvara en fråga varför man (jag..) skulle vilja ha klaffar, är ju för att det ser så otroligt schysst ut! Inte för att jag skulle köpa det, men ärligt talat ser det jäkligt stiligt ut!
Jo, det ser snyggt ut och alla vet ju att vara Pilot handlar ju bara om att vara ball och impa på brudarna. P.S. Ironi om ingen fattade det.
Personligen har jag tur och bor i sydvästra USA där man inte behöver tala en massa konstiga språk (bara spanska och lite engelska) för att komma åt rampen eller briefingrummet. Här flyger ju enormt mycket folk privat och ser ut "hur fan som helst". Dock måste jag fråga, med anledning av ditt inlägg. Vad är syftet att ha axelklaffar som kommersiell flygförare hos t.ex SAS, om inte impa på brudarna? Vet inte andrepiloten om vem som är befälhavare utan att snegla på kaptens axel? Axelklaffar är en relik från den tid då flyg var ett militärt åtagande. Just pga att militär utbildning i princip var ett nödvändigt förspel till flygutbildning tog dessa militärer med sig mycket seder in i flyget. I början valdes kavalleriofficerare oftast, eftersom deras intränade balans ansågs fördelaktig. Det är inte av en slump som våra tidigaste flygare flög runt i ridbyxor och stövlar. Praktiskt var det ju inte... Själv har jag ju inget behov, och ingen vilja, att ha axelklaffar på mig när jag flyger. Det är illa nog att företaget tvingar mig att ha slips. Men att debattera över varför någons klädval är löjeväckande är ganska löjeväckande i sig. Inte drar sig väl folk för att ha på sig löparskor fastän de inte är professionella löpare, eller en IFK-tröja fastän de inte spelar fotboll på jobbet?
Ja men vad är syftet då att springa omkring med axelklaffar på vid t ex Grishyttans FK? Kan inte trådstartaren utan ironi berätta hur han tänker och resonerar då så att lilla jag också förstår? Det har absolut inget med flygningen i den lilla PA28/C172 att göra och jag kan garantera dig att minst 95% av medlemmarna idiotförklarar dig, om än inte öppet och ljudligt så mellan varandra bakom din rygg om du kommer dit som nykläckt PPL:are och bär vitskjorta, slips och. gradbeteckningar. Uniform, grader, utmärkelser och utbildningstecken förtjänar man, och göra likelsen med med att bära jumpaskor haltar ju rätt betänkligt ju tycker jag. Ang SAS och axelklaffarna så är det ju inte bara FO som bör veta vem som är in charge för flygningens genomförande, det är nog det minsta problemet. Däremot finns det ju x antal kabinpersonal (2-25?) beroende på flygplanstyp och rutt och sist så har man paxen.
Jag tycker nog inte att jämförelsen med gymnastikskor är speciellt svag. En modern flygkapten har ingen användning för axelklaffar som inte en nymyntad PPL har. Företagen delar ju ut dessa "gradbeteckningar" av alla möjliga skäl. I vissa fall handlar det ju enbart om hur många år man varit anställd utan att ha ihjäl någon. Vi kanske borde börja bestämma över vilken sorts flygplan man måste vara befälhavare på för att få bära axelklaffarna? Är Twin Otter-kaptenen i Bahamas tillräckligt tuff, eller måste det vara en Airbus?
Du är nog ganska naiv om du tror att gemene man i världen vet att killen med fyra streck på axeln är kapten. De lyssnar på vem som helst i uniform
Du har din åsikt, vilket jag dock självklart respekterar, men jag håller inte med. Men som sagt var, vi kan ju lyssna lite på trådstartarens syfte med att vilja gå omkring i såna då tycker jag. Edit: Jo det var därför naiva jag skrev pax i sista hand....
Kabinpersonalen lär aldrig stöta på några allvarliga problem om vi tar bort axelklaffarna. Man kan t.ex ha en namnbricka eller något. Enda tiden då de måste veta säkert är väl dessutom om kapten och någon annan pilot stå och säger emot varandra i någon kritisk order, och bägge påstår sig vara kapten?
Det är ändå rätt så praktiskt. Jag flyger ofta till skavsta som ligger näst intill vängsö. När jag knatar över platta 3 för att komma till terminalerna, så skuttar det genast fram en rampare, någon vakt, eller liknande. Det händer dock aldrig när jag har skortan och finbyxorna på mig. Jag ska flyga till sturup nu på söndag, och tänker ha full uniform, för att slippa allt krångel. En gång blev jag tagen av polisen på skavsta, som vägrade att tro att jag vart privatflygare, (Jag är ändå rätt ung) förns jag visade cert och legitimation för dem..
Du får gärna berätta hur det har gått sedan, både med flygningen och flyguniformen! En liten reseskildring kanske vore på sin plats så att vi andra kan få lite inspiration? Mvh Fredrik
Ser dette er en gammel tråd! Det hender jo at været stopper planlagte turer. Hvordan gikk turen, eller en tillsvarende tur senere ?
Varför inte införa här i Europa en kort,typ inpasseringskort som man har till Bromma? Det skulle underlätta att komma till briefing mm. Vet att AOPA har kort,men kortet fungerar ej i Europa. Det ska komma fram att kortet kommer från CAA mvh /TOC
Jag kan nämna några länder, där det knappast hjälper med kort, oavsett vem som har gett ut det. Ett sådant är Cypern, vilket jag har påpekat ovan. Samma sak gäller vissa flygplatser i Portugal och Spanien. Motsvarande problem hade jag vid ett tillfälle i Tel Aviv. Där är misstänksamheten Mycket Stor.:unsure Jag skulle gissa att det kan vara problem även i t.ex. Ukraina, Baltiska stater och Ryssland, så fort man inte är på landets huvudflygplats. I många fall tycks vakterna inte förstå vad som står på kortet, alternativt att de tror där står en bedragare. Men en uniform innebär ett språk som de förstår. Översatt till deras eget språk betyder den helt enkelt: Jag är en pilot. :tup Hälsningar/Allan
Efter att ha läst diverse intressanta, lärorika och roliga trådar här på forumet har jag kommit fram till att denna tråd är min absoluta favorittråd! :tupX2 Så fort jag har mitt UL-certifikat klart är det jag som åker till Buttericks och köper mig lite blingbling! En fet skärmmössa har jag redan, sen jag sommarjobbade som SL-busschaufför medan jag pluggade. När man var i uniformsförrådet fick man välja mellan skärmmössa eller båtmössa. Den sömnige gubben la upp en båtmössa direkt på disken, eftersom alla valde den då den var enklare att stoppa undan i garderoben (ingen vettig busschaufför kör med mössa på sig, särskilt inte i sommarhettan). Bara för att pigga upp honom svarade jag "Skärmmössa!". Han sken upp och gick och hämtade en stor, fin en inifrån förrådet. Jag lutade mig fram över disken och frågade "Har ni ridstövlar också?". Till min stora besvikelse blev jag hänvisad till civila, privata skodon. Nåväl, jag använde min fina skärmmössa på flaggdagar, till barnens och vissa tanters stora förtjusning. Särskilt barnen tyckte den var fin, med det dödskalleemblem jag satt dit i stället för SL-loggan. Av någon märklig anledning blev den kvar i garderoben när jag skulle lämna in resten av uniformen. Och sen dess har jag inte haft så stor användning för den, tyvärr. Men nu, när jag snart får kommendera en UL-kärra, ska den fram och luftas! Helst skulle man ju ha en riktig uniformsjacka och byxor med revärer på. Vet nån var man kan köpa det? (Ber om ursäkt om det blev lite mycket OT, men jag blev så glad av att läsa den här tråden. :blush)
Personligen kommer jag aldrig att använda axelklaffarna innan jag flyger pax/gods/post första gången. Det finns för många personer som flyger uniformen istället för flygplanet och jag är inte en av dom. Men smaken är som baken... Delad.
Det är med flyguniform som med bilhandskar o annat. Är man för allvarlig med det blir man utskrattad, har man humor och lite glimten i ögat kan det vara coolt. Om jag skall flyga mina polare nånstans skulle jag gott kunna kränga på mig en full kaptensuniform på kul. Lite skillnad om man kommer med det på en Proficency Check.