Bagage genom säkerhetskontrollen

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av FL95, 29 Juni 2010.

  1. FL95

    FL95 Medlem

    Detta är kanske inte en flygsäkerhetsfråga, men ändå...

    Jag har vid ett par tillfällen tvingats gå genom den vanliga säkerhetskontrollen vid t ex Sturups flygplats och Säve. Då har jag inte fått ha med mig exempelvis en flaska vatten (ni vet de där fåniga reglerna om max 100 ml vätska per behållare...).

    Hur gör ni när ni ska ta med normalt bagage till flygplanet på flygplatser med säkerhetskontroll?
    Jag tänker specifikt på Bromma eftersom jag ska dit (och särskilt därifrån med bagage) snart.

    /Daniel
     
  2. W2k

    W2k Medlem

    Jag flyger från Bromma och vi behöver aldrig gå igenom säkerhetskontrollen när vi kommer och går. Vet inte hur det funkar om man kommer utifrån och saknar säkerhetsbadge, dock. Gästande flygplan brukar parkera på norra parkeringen och därifrån kan man gå ut/in via Stockholm FK, förutsatt att klubbhuset är öppet.

    Om man vill ta sig från flygplanet till terminalen så måste man ha eskort och då misstänker jag att de vanliga säkerhetsreglerna gäller som om man kom med vanligt trafikflyg. Men så länge du använder någon av grindarna i anslutning till parkeringsplatserna så är det nog inga problem.

    Däremot behöver du som sagt badge för att komma in/ut genom grindarna om du inte får hjälp av någon eller går via Sthlm FK.
     
  3. Almestad

    Almestad Medlem

    Såvitt jag har fått berättat för mig, så ska inte security kunna ta av dig några vattenflaskor eller verktyg som du behöver för att flyga eftersom du inte är i reguljär trafik.

    När du har parkerat på norra parkeringen finns en grind vid KSAB och om Sthlms FK är öppen kan du gå via klubben, så ut kommer du alltid. När du ska in igen finns det nog en risk att du måste gå via terminalen och sedan få transport upp till norra parkeringen. Sedan en incident förra året under elitloppet, när en obehörig släpptes igenom på Sthlms FK och sedan gick till terminalområdet för att gå ombord på sin reguljära flight, så har det blivit lite kinkigare med att hjälpa ut folk utan badge. Men om du kanske ringer i förhand på 08-28 32 46 och förklarar hur det ligger till så ska det nog gå.

    Men såvitt jag vet, så om man går genom säkerhetskontrollen så ska inte security kunna ta några saker från dig eftersom du inte flyger reguljärt, ha med certifikat och legitimation.
     
  4. Zeta

    Zeta Medlem

    Jag kan hålla med om att detta är något av en gråzon. Har nämligen oftast fått genomgå vanlig säkerhetskontroll på de flygplatser jag besökt, men av någon anledning nöjde sig securityn med uppvisande av cert och leg på både Arlanda, Sturup och Bromma. Kan bara spekulera i vilket av alternativen som är rätt. ;)
     
  5. Mats B

    Mats B Medlem

    Detta är inget problem, speciellt inte på Bromma.
    På de andra storflygplatserna är det bara att köra igenom allt genom skannern och du får ta med dig det du vill. Det är ju du som är befälhavaren och bestämmer vad som får tas med ombord.
    Hämtade en flygarkamrat på Arlanda förra året som kom från Fjärran Östern där han varit på jobb och hade med sig vassa verktyg och lite tax-free. Säkerhetspersonalen frågade mig om det var OK, vilket det naturligtvis var. Det enda extra de gjorde var att eskortera oss till marktransporten.
    mvh / Mats B
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    När jag flög till Arlanda för två veckor sedan så fick jag passera igenom den vanliga säkerhetskontrollen på Terminal 4. Jag anade redan på förhand att passaren låg rätt risigt till när pilotväskan skulle till att passera igenom röntgenapparaten. Jag förklarade direkt vad det var för något föremål och vad den används till och att vi skulle flyga med eget flygplan. Innan vi kunde passera igenom var de tvugna att kontrollera med sin chef vilket drog ut på tiden. Men efter ett tag fick vi gå vidare. Antar att det inte hör till vanligheten med människor som passerar förbi där som ska flyga själva :)

    Mvh
    Fredrik
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är inget problem hävda bara att du är befälhavare på eget flygplan så har du rätt att ta med dig nästan vad som helst

    Jag gick t.ex. genom säk kontrollen på Landvätter med en 20 L bensin i en jeepdunk :p .Säk vakterna slog tvärstopp, men jag hänvisade till min rätt som befälhavare och sa att dom fick ringa ansvarigt befäl. Sen var det bara att släppa förbi. Sen hittade dom en multitool med kniv som min pax hade och började gnälla igen, men då räckte det med att jag harklade mig. vi hade även varsin flaska vatten som i det uppkommna läget inte bryddes om
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hehe :p Jag sa det aldrig med de orden. Men när du använder uttrycket "befälhavare" så låter det onekligen väldigt bra. Det ska jag ta med mig till nästa gång! Den enda som fattas är en vit kortarmad skjorta med ett par schyssta gradbeteckningar ;)
     
  9. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Finns visst något undantag för flygplan under 11 pax/5700 kg också. Vet inte exakt hur regelverket ser ut, men vi har kommit undan genom att hänvisa till det ibland så det är bra nog för mig. :)

    Har också fastnat i security några gånger där tomt... eh... plikttrogna medarbetare försökt berätta för mig att jag inte fick ha med en vattenflaska ut i kärran. Timmar i luften utan något att dricka, av flygsäkerhetsskäl. Jo tjena.
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem


    Var kan man hitta undantaget?

    Att ta förbjudna varor mm till behörighetsområde,om flygplan väger max 5699 kg,tar max 10 pax låter för bra att vara sant.

    Jag tror att säkerheten är kopplad till flygplatsens storlek och trafik/pax mängd.

    Befälhavarens rätt att bestämmä vad och hur man tar förbjudna saker till behörighetsområde är nog liten.

    För min egen del har det löst sig,ibland med transport,alltid vänligt brat,aldrigt försökt med att det är jag som är befälhavare osv

    Captain låter bättre:laugh

    /TOC
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Nej det är BCLen som gäller vad och hur saker får fraktas eller ej i flygplan och sen är det faktiskt befälhavaren som har sista ordet. om han inte vill sträcka sig lika långt som BCL. Storleken eller typ av flygplats saknar betydelse. har dom problem så får dom skicka med eskort som ser till att inget kommer på avigvägar.

    Tror du annars att jag kunnat strida igenom 20 Lit bensin
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem

    Observera skildnaden mellan behörighetsområde och flygplan.

    Storleken har alltid,alltid betydelse.

    Största proplem på vissa flygplatser är när man blir blandat med andra flygande passaserare efter säkerhetskontrollen.


    Varför hade du 20 liter bensin med dig som handbagage?

    /TOC
     
  13. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Varför jag hade 20 lit bensin

    Bensinen var 10 öre billigare i Göteborg än i västerås så jag flög dit med min dunk :p

    Nej då Landvetter har inte bensin och p.g.a. tidsbrist med att hinna hem innan det blev mörkt så hann jag inte landa och tanka någon annan stanns utan köpte dunk och soppa när jag lämnade in hyrbilen. Jag hade klarat mig utan men ville ha den lilla extra säkerheten.

    vist är det skilnad på området och planet men jag stod på mig och enligt den chef som säk vakten ringde så hade jag rätt sen fick dom årdna escort ut och se till att inget kom på avvägar.
     
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Kan någon hitta en författning som stödjer detta?
    Jag letade lite men som vanligt så var det bottennapp...
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem


    Här finns liten om....BCL-SEC

    http://www.lfs.luftfartsstyrelsen.se/irisext/

    Airport regulations

    http://www.swedavia.se/sv/Goteborg-Landvetter-Extra/Dokument/Airp...-Regulations/

    Att ha 20l bensin som handbagage kan inte vara tillåtet,inte ens för il capitano......

    Utomlands måste man använda handling för transport,vissa platser spec. handling som har tillstånd mm och kostar mumma,om man lyckas över huvudtaget.Tänk om alla befälhavare kommer till säkerhetskontrollen med 20 l bensin.:lol

    /TOC:lol
     
  16. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Handling är väl precis det jag menar fast jag skrev escort och det har jag alltid fått även i Sverige när man ska in eller ut från säk klassad flygplats, alltid säk kontroll, och buss ut till flygplanet och ibland även följ mig bil också.

    Läser man reglerna för Landvetter som TOC länkar till ovan så har jag även rätt att passera med vapen som jag av någon anledning skulle vilja ha med mig från Landvetter till annan ort även om det är spciella regler så är det tillåtet. enligt 3:04 4e undantaget. Det skulle nog skrömma säk vakten än mer än min bensin som jag inte såg någon begränsning för i det documentet och att medföra under flygnig var inga problem då bensinen förvarades i flygplanets bränsletank och den tomma dunken skänktes bort till personen som kört ut oss till planet.
     
  17. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    F-n, vad jag gillar att läsa om era både informerande och underhållande erfarenheter! ..."då räckte det med att jag harklade mig", reguljärpassagerare genom flygklubbsgrinden, handbagage 20 l bensin - wonderful.
    :tupX2
     
  18. TOC

    TOC Ny medlem


    Hmm,extra säkerhetskontroll före terminal/flygklubb att 20 l dunken är godkänt.

    Jag måste drömma att det är ok att folk knallar in till terminalen med bensin som handbagage,tom 20 l,ta en kopp kaffe dunken mellan bena och allt enligt regelverket.

    Har vi missat det viktigaste?

    Hur som helst,HÄRLIGA TIDER

    /TOC

    PS/Bra med rökförbud i allafall......
     
  19. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ja för att ta historien från början.
    Jag skulle från Västerås åka till kungsbacka och närmaste fält blev då Landvätter, och sen hyrbil till kungsbacka. p.g.a. låga moln så blev starten förskuten, och en glömd GPS i bussen som körde oss från planet till terminalen på Landvetter tog yterligare tid i anspråk. Därför blev det ont om tid för att hinna hem innan mörkret skulle tvinga oss att övernatta.

    Landvetter har varken 100LL eller 91/96 och tittade jag efter tankmätaren (typ bil) så var det bäst att tanka lite innan hemfärd. Enligt driftfärdplanen skulle det däremot vara helt ok med soppa.
    Då tiden var knapp och en mellan landning för tankning inte skulle hinnas med så köpte jag 20 Liter bensin och en jeepdunk när jag lämnade tillbaka hyrbilen. sedan ställde vi oss i kön tillsammans med alla vanliga resenärer som skulle ut genom säk kontrollen,
    gissa reaktionerna, när alla andra började knacka på varandra och diskret peka mot oss. vi blev avvisade och fick gå igenom där besättningarna går istället och det var dessa säk vakter som tvär nobbade tills de ringt chefen. Väl igenom och med buss utkörda till flygplanet tankade jag i mina 20 Liter och lämnade dunken till han som kört ut oss och slapp på så sätt släpa med den hem.
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

    Härligt. :laugh

    Ska testa själv någon gång,med 60 l till piper.Återkommer.

    Angående maximering av säkerhet,i EFOU har man kommit långt.Fallskärmshopparna måste genomlysas och kroppvisiteras före hopp,samma sak före nästa hopp osv.

    Dom har lämnat behörighetsområdet........uppåt:lol

    /TOC
     
Laddar...

Dela sidan