Baltikum och Polen

Diskussion i '060 Navigation' startad av ankan, 12 Mars 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. ankan

    ankan Medlem

    Tjena Flygfyren!

    Jag har börjat leka med tanken att åka på en långresa från stockholm, via helsingfors, balt-länderna och sedan genom polen, bornholm och tillbaka till stockholm.

    Jag har läst lite på de olika ländernas flygmyndigheters hemsida.

    En irriterande sak är att det anges att den enda operationellt tillåtna informationen i Polen är AIP i "hardcopy".

    En fråga till forumet: Tänker jag rätt om jag tror att detta är nån sorts juridisk friskrivning, och att man mycket väl kan använda t.ex Jeppesen-kartor, eller Polens egen online-AIP i praktiken?

    Någon annan som gjort samma resa och har lite tips att dela med sig av?
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Hej

    Har flygit flera gånger där.Flygning i Polen var liten specielt pga alla militära luftrum,inte svårt men planering omständig.....

    Härligt land att flyga,lika med Baltikum. :)

    Gäller inte samma för alla länder,att det enda rätta är AIP?

    http://www.ais.pata.pl/index.php?lang=_en

    /TOC

    Edit/ Värt att läsa vid planering AUP....

    http://www.amc.pansa.pl/?lang=_eng
     
  3. Zeta

    Zeta Medlem

    En annan sak väl värd att nämna är även att man behöver specialtillstånd av varje myndighet utanför Sverige för att få framföra ultralätt luftfartyg. :(
     
  4. Inge

    Inge Ny medlem

    Hej alla flygare! Tänkte skaffa mig en GPS. Har ni några bra rekommendationer?? Bra om man kan använda den i både flyg och bil. Men just nu är det förstås flyget som är aktuellt.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Inge. Skapa en egen tråd för denna frågeställning.

    Mvh
    Fredrik
     
  6. Rastaman

    Rastaman Ny medlem

    Nja, det stämmer väl inte riktigt....

     
  7. floyd

    floyd Ny medlem

    Vad är det som stämmer då?
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    Här finns liten att läsa.

    http://www.pilots.nu/UL-regler%20inom%20EU.htm

    /TOC
     
  9. Rastaman

    Rastaman Ny medlem

    I praktiken fritt fram i hela europa, med några få specialregler, som sagt, länken berättar mer!
     
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    jag var till Riga sep 2009 och i år planerar jag Vilnius och Kalininggrad jag har en kolega på jobbet som snickrar ihop förfrågan om UL på Ryska

    Tillståndet till Riga var inga problem när dom väl förstod vad jag ville ha. jag fick två klart du är välkommen mail från första bästa mail mottagare som inte var insatt i att ett tillstånd begövdes

    2 dygn inkl startavgift parkering och handling 1500 SKR men det var det värt och vår UL flygning till Sverge anonserades ut på stora avgångs monitorn innan min pax fick checka in
     
  11. ankan

    ankan Medlem

    Blev inget av min resa, men tänkte att jag kan dela med mig lite med saker jag kom fram till under min planering:

    * Man behöver tillstånd för UL i Finland, Lettland, Litauen och Danmark. För Estland fick jag skicka in permit to fly, men fick sedan ett mejl tillbaka som sa att det var okay. Oklar på om detta var för att inget tillstånd behövdes, eller om mejlet gällde som tillstånd. Polen verkar man dock inte behöva tillstånd i. En känsla jag fick när jag sökte tillstånden var att väldigt få söker, och jag misstänker att många "bara åker". Alla länderna kräver olika papper för att ge temporära tillstånd, men vanligt är att följande ska skickas in:
    - Medical
    - Cert (fram och baksida)
    - Permit to fly
    - Registreringsbevis
    - Bullerintyg
    - Försäkringsbrev

    * När man flyger in i Finland eller Polen passerar man antagligen nära ett "ADIZ", och detta ska anges i färdplanen (se AIP).

    * När man flyger mellan FIR så ska tidpunkt och plats för passage av FIR-gräns anges i ATS-färdplan (som är obligatoriskt).

    * Man ska kunna lämna in ATS-färdplan med start och landning utanför Sverige via www.aro.lfv.se, men man måste mejla dem innan så att de aktiverar denna funktion. Per default kan svenska piloter bara lämna in ATS-färdplaner där antingen start eller landning är i Sverige.

    * Inget av länderna jag planerat att besöka (Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen och Danmark) kräver att första landningen är på internationell flygplats (vad jag kunde läsa mig till).

    * Användningen av halvcirkelregeln skiljer mellan länderna. I Finland och Lettland ska man flyga på IFR-höjd när man flyger VFR i kontrollerad luft. I resten av länderna är det VFR-höjd alltid (om inte flygledningen säger något annat osv).

    * Standard VFR-transponder-inställning är 7000 i Sverige, Polen och Danmark. 2000 i Finland, Estland, Lettland, Litauen.

    Med reservation för att jag kan ha läst fel, missförstått, blandat ihop, osv!
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem

    Synd att din resa blev inte av...

    Värt att kolla bl.a första landning i Polen,tror jag.

    /TOC
     
Laddar...

Dela sidan