Banmarkeringar

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Staffan, 6 Maj 2007.

  1. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Hej!
    Är det någon som har erfarenhet av att placera ut skyltar längs banan som indikerar hur långt det är kvar till banslutet? Syftet är givetvis att förenkla beslut om avdrag vid start eller ev pådrag vid landning.

    Skulle vilja göra det på hemmafältet Optand, och skulle vilja höra lite erfarenheter från någon som gjort det. Vilket material, säkerhetsaspekter osv.

    / Staffan
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Staffan!

    Jag har kollat runt lite i regelverken och i BCL-F finns det information som har med bestämmelser om anläggning och drift av enskild flygplats att göra.

    Punkten 6.1 avhandlar dagermarkeringar. Där finns det en bild som visar hur koner skall placeras ut. Var det något sådant du var ute efter?!

    Källa: Bestämmelser om anläggning och drift av enskild flygplats
     
  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Fredrik,
    Nej, det var inte det jag syftade på.

    Detta gäller icke-standardiserade skyltar, och ska alltså ange hur mycket bana man har kvar. Det skulle vara bra att få några tips på vad man ska tänka på när man göra dom, eller om det kanske till och med finns att köpa färdiga någonstans?
     
  4. Falling

    Falling Medlem

    Våra vänner som flyger gråa och gröna flygplan som är spetsiga och går fort (Flygvapnet alltså) har sådana skyltar för att indikera att det är 600 m kvar på banan. De består av 3 kvadrater, en röd, en blå och en röd. I varje kvadrat står det en siffra, 6 0 0 skriven med vit text. Kanske något sånt du är ute efter?
     
  5. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Har borta i Amerrkat har vi svarta fyrkanter med vita siffror pa, som anger antal tusen fot kvar pa banan. Utanfor kontorsfonstret har jag en stor informativ fyra. Skyltarna har ar forvisso belysta men det borde ju ga fint med en malad plywoodskiva om man inte ska landa pa natten :)
     
  6. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Japp, det är nått sånt jag är ute och far efter. Kan man göra såna i trä tro om dom ska stå ute året runt, eller är det en fråga för ett bygg-forum kanske..? :unsure
     
  7. Djin

    Djin Ny medlem

    Jag håller på och bygger två st skyltar att ha på våran bana i Norrtälje. Gör den i 12mm tjock playwood som sen inpregneras (stavning?) och sen målas. Gör den helt lufttät och slår ner den med kilar för att den inte ska blåsas bort av helikoptrarna som trafikerar här rätt ofta.
     
  8. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Nu pratar vi! :tup
    Hur stora blir dom ungefär? Hur menar du att du gör den lufttät, är det någon slags lådkonstruktion?

    Ps. Hälsa Börje. Han är ju en del här uppe och flyger!
     
  9. Djin

    Djin Ny medlem

    Ja precis. Det blir som en lådkonstruktion.
    Tar två sidor som är 120*60cm och lutar dom mot varan och sen sätter två ändor på den så det blir tätt. Svårt att förklara med ord. :p


    Japp. det skall jag göra.
     
  10. McFire

    McFire Ny medlem

    Vi har vindstruten (som är placerad jämte banans mitt) som avdragspunkt om vi inte är i luften när den passeras.
     

Dela sidan