BCL ersätts med lagtexter?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av LeonL, 3 Oktober 2007.

  1. LeonL

    LeonL Medlem

    Har hört att de ska skrota BCL: en och köra på lagförfattningar i stället. Någon som har hört något om detta? Varför bestämde de sig för att göra så?
     
  2. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Ursakta min temporara brist pa svenska tecken, jag ar pa jobbet.

    I USA ar nastan alla bestammelser for luft och rymdfart inskrivna i federal lagstiftning genom "The Code of Federal Regulations" (CFR). Titel 14 (a.k.a 14 CFR) beror "Aeronautics and Space" och innefattar det som tidigare kallades FAR (Federal Aviation Regulations) i USA. Nu kallas det for 14 CFR, och civilt privatflyg behandlas t.ex i 14 CFR Part 91. Detta underlattar nar man vill ta lagligt tag i folk som bryter mot reglerna. Kanske vill man gora nagot liknande, om det ar dit Sverige ar pa vag?
     
  3. Falling

    Falling Medlem

    LS har gett ut ett dokument som förklarar uppbyggnaden på de nya LFS: http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload/Luftfartsstyrelsen/Regler/Information%20om%20nytt%20format%20i%20LFS.pdf

    Motiveringen till ändringen är att reglerna ska skrivas på samma sätt av alla myndigheter, dvs enligt uppbyggnaden för Svensk Författningssamling. På så sätt blir det lag. Känns krånligare tycker jag, mer svårtläst och svårare att överblicka. BCL serierna kändes lite mer logiska i mitt tycke....
     

Dela sidan