Begränsar autopiloten (Bendix/King Autopilot KFC 225) bankvinkeln när HDG och ALT ARM är aktiverade?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Fredrik, 16 September 2006.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Jag håller på och lär mig autopiloten som sitter i den Cessna 172 som jag vanligtvis brukar flyga. Jag laddade hem en manual från Bendix/King som beskriver autopilotens olika funktioner i detalj. Nu har jag en liten fråga som rör autopilotens funktionalitet när både ALT ARM och HDG är valda.

    Manual - Bendix/King® Automatic Flight Control System KFC 225

    Så här står det i manualen:

    Under stigande sväng ska man ju som bekant inte banka flygplanet mer än 20 grader eftersom den resulterande lyftkraften minskar. Min fråga nu är om autopiloten tar hänsyn till att flygplanet ligger i stigning och begränsar bankvinkeln till 20 grader när jag med heading-väljaren byter kurs?

    Mvh
    /Fredrik
     
  2. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Okej, jag vet inte om det här är rätt ,så rätta mig om jag har fel.
    Jag tror att kings autopilot inte bankar mer än 20 grader oavsett om man flyger planflykt, sjunker eller stiger..
    På andra autopiloter brukar det finnas en ratt för "Bank" och en för "Pitch", så att man kan ställa in själv hur mycket man vill luta..
     
  3. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Autpiloter som är tänkta för IFR-bruk söker alltid den bankvinkel som ger en standardsväng enligt turn/bank-indikatorn (180 grader kursändring per minut). Dvs, om hastigheten minskar (t.ex pga stigning) så minskar även bankvinkeln.

    Den gör nog inget åt att specifikt hålla bankvinkeln under 20, men en lite snabb beräkning säger att du får hålla strax över 133 knop för att behöva den bankvinkeln, och då har du ju inget problem med lyftkraft.
     
  4. DA

    DA Ny medlem

    Precis som Mjukis säger.
    AP håller standard rate turn vilket är lite mindre än 20grader i dom farterna en cessna flyger, sen bankar den på ju fortare du flyger, upp till 25grader.

    Om du inte är nöjd med hur AP flyger men inte vill koppla ur den så kan du trycka på pitch sync. och ta svängen själv.
     

Dela sidan