Belastningsregister

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Anderspilot, 30 Mars 2008.

  1. Anderspilot

    Anderspilot Ny medlem

    Hej!
    Jag har en fråga angående tidigare domar som syns vid utdrag ur belastningsregistret.
    Jag har aldrig varit i närheten av ett kriminellt liv. Dock så hände en mycket tråkig och omdömeslös grej under en tid då jag led av en depression. Jag körde onykter och åkte dit för grov rattfylla. Efter som jag tidigare var ostraffad och förövrigt lever ett skötsamliv så fick var villkorlig dom.
    Min fråga är om någon har erfarenhet av hur skolor och flygbolag ser på denna mycket idiotiska händelse?
    Jag står och väljer mellan flygskolor nu för att påbörja en karriär som trafikflygare.
    Är det något att avråda till?

    Jag undanber mig påhopp då jag inte på något sätt kan försvara denna händelse.

    Vänliga hälsningar,
    Anders
     
  2. Ben

    Ben Ny medlem


    Jag har varit i sammabåt.
    Dock sökte jag. Och ansökan gick rätt genom luftis utan kommentar.
    Jobbade även på Arlanda ett tag, där kollas man upp av SÄPO och
    var inga problem där heller.
    Jag vet inte hur de gör sina bedömningar men testa att sök iallafall!

    (Det borde vara strängare att bli luftledare än pilot? vet inte)
     
  3. cjsundberg

    cjsundberg Ny medlem

    Hej Anders. Misstag kan alla göra. Skönt att du mår bättre nu!

    En flygskola har inte rätt att kolla dig i belastningsregistret. Däremot görs det en en kontroll när du hos Luftfartsstyrelsen ansöker om ett så kallat elevtillstånd.

    En grov rattfylla kan ju ligga dig i fatet när du ansöker elevtillståndet men det beror ju lite på hur länge sedan det inträffade. Var det en engångsföreteelse ser man kanske också lite mildare på det. Är du osäker kan det därför vara klokt att se till att du har ett elevtillstånd innan du börjar ta flyglektioner och gå en teorikurs.

    Det kan sedan vara teoretiskt möjligt att du vid en anställning på ett flygbolag själv får visa upp ett utdrag. Då får du själv beställa det från polisen och ge det oöppnade kuvertet till flygbolaget.

    Men det är inte säkert att din brott finns kvar i registret. Uppgifterna raderas efter en tid under förutsättning att du inte begår nya brott enligt 17 § i lagen om belastningsregister (1198:620).

    Fick du böter eller strafföreläggande gallras uppgifterna efter fem år. Blev det fängelse (även fotboja), villkorlig dom, skyddstillsyn eller sluten ungdomsvård gallras uppgifterna efter först tio år. Och var du under 18 år och det bara blev en så kallad åtalsunderlåtelse raderas uppgifterna efter bara tre år.

    Vill du veta om du finns kvar i registret kan ansöka om ett utdrag på en särskild blankett hos polisen:

    www.polisen.se/mediaarchive/4347/1541/2013/Regiterutdrag_Ansokan_om_utdrag_9_enskild_person_442.3.pdf

    Lycka till!
     
Laddar...

Dela sidan