Bli pilot eller inte?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Max Södergren, 30 Mars 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Max Södergren

    Max Södergren Ny medlem

    Hej! Jag börjar efter sommaren sista året på gymnasiet och jag går i tankar på att ta steget till att bli pilot.

    Jag har anmält mig till spu:s recruitment day. På senare tid så har jag börja läst att det är svårt som bara den att jobb nuförtiden och att man får stora skulder man själv inte kan bli av med och andra hemska saker om detta yrke. Det är en av mina drömmar att bli pilot och jag har kollat vägen in genom försvarsmakten men eftersom jag har glasögon så var den vägen stängd. Jag vill självklart bli en pilot men jag vill inte bli skuldsatt över mina öron som jag sen inte kan betala av. Det skulle vara ganska tråkigt. Hur borde jag göra chansa och ta risken eller ge upp? Och vet ni piloter om det är svårt och förjävligt (ursäkta språket) eller om man har en chans?

    Mvh
    Max Södergren
     
    Senast redigerad av en moderator: 30 Mars 2015
  2. Christoffer

    Christoffer Ny medlem

    Hej Max!

    Om du inte provar så kommer du aldrig veta om du klarar det eller inte..

    Att man "måste" bli skuldsatt är en lögn. Det går Hur utmärkt som helst att jobba under tiden du pluggar och flyger. Har du inte så bråttom så går det absolut att jobba ihop pengarna du behöver under tiden du flyger!

    Att det är dåligt med jobb är sant, dock så verkar de gå mot ljusare tider, i Asien tex har dom svårt att utbilda piloter i den takt som bolagen behöver dom. Så det är inte helt kört!

    Är det din dröm så gör det!
    Det finns massor av anledningarna till att inte utbilda sig, men inte en enda bra anledningen..

    Mvh Christoffer
     
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Kan bara hålla med Christofffer.
    Sen bör man ju komma ihåg att det inte nödvändigtvis är likhetstecken mellan att ha och ta ett flygcert och att vara "pilot" om man menar professionell sådan, (jämför körkort respektive chaufför) men det bör förstås inte gå alltför lång tid mellan utbildningen och ett yrkesmässigt flygande om det är målsättningen. Jag vet dock exempel på folk i min klubb som tagit ett CPL (som det hette förr) och sen gnetat med andra jobb samtidigt som man fortsatt att bygga tid. Dom jag tänker på har så småningom fått in en fot i nåt taxiflygföretag eller mindre flygbolag, (ibland som kabinpersonal) och till sist lyckats nå högersitsen som styrman. Det krävs stark motivation och en vilja att satsa sina slantar på flygningen men det går bevisligen. Flera av dom är numera kaptener och kan kanske räkna hem sina tidigare satsningar. En sån "karriar" är inte så glamorös i början men som sagt; har man viljan så är det mesta möjligt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. isacjohansson

    isacjohansson Ny medlem

    Hej Max!

    Vill bara tipsa om att det finns 40 statligt finansierade platser för att bli kommersiell pilot, varje år. I dagsläget delas dessa platserna mellan TFHS i Ljungbyhed och SAA i Västerås.

    För att komma in på någon av skolorna gör man ett psykologiskt lämplighetstest hos en flygpsykolog, sedan är man kvalificerad att söka till skolorna. Själva utbildningen i sig kostar ingenting, men man betalar som vanligt för kurslitteratur som på vilken eftergymnasial utbildning som helst. Transportstyrelsens avgifter vid uppflygning etc. står man också själv för, men det är småsummor i det stora hela.

    TFHS hemsida:
    http://www.tfhs.lu.se

    SAAs hemsida:
    http://www.bfsaa.se

    Tror att båda skolornas ansökningsperioder brukar börja i Augusti varje år.

    Sedan finns det också 30 statligt finansierade platser för att utbilda sig till helikopterpilot. 10 av platserna tillhandahåller SAA i Västerås och 20 av platserna hos Svensk pilotutbildning i Göteborg.

    Lycka till! :)
     
    Senast redigerad: 8 Maj 2015
    • Gillar Gillar x 2
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

Laddar...

Dela sidan