Bli testpilot

Diskussion i '060 Navigation' startad av allan.emren, 11 Augusti 2010.

  1. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Som flera av er vet, utvecklar jag ett GPS-program. De första versionerna hade svårt att hitta satelliterna, men det problemet tycks vara löst nu.

    Liksom tidigare, kommer en version av det här programmet att kunna laddas ned gratis. Ett PC-program som simulerar det verkliga kan laddas ned redan nu för test och utvärdering. Det verkliga programmet kommer att finnas tillgänglig om någon vecka. Jag vill göra ytterligare några tester i luften innan jag släpper ut det.

    Gratisversionen har vissa begränsningar, men de är inte värre än att även det programmet är fullt användbart. Själv har jag testat den versionen i två längre och flera kortare flygningar. De längre var Vårgårda - Skå Edeby och åter, respektive Vårgårda - Ölanda och tillbaka. Flygtiderna var från 1h25m - 1h50m.

    Alla de nedan beskrivna funktionerna finns i gratisprogrammet.

    I den senaste programversionen, Allanav 3.2, presenteras omgivningen på ett helt nytt sätt. Istället för en vanlig karta, ger programmet en stiliserad bild av det man ser genom vindrutan (synthetic vision). I den nuvarande versionen avbildas marken som platt. Endast hinder visas i 3D. I projektionen som jag har använt, avbildas räta linjer som räta. Men vinklar och avstånd blir bara korrekta i närområdet.

    Fördelen med det här är att man kan ha hög precision i närområdet och ändå täcka 20 mil eller mer. Alltså minst en timmas flygning i samma bild.

    I en konventionell moving map, där man vill se 30 minuter framåt, betyder 1 mm på skärmen 1.5 - 2 km. I mitt program kan man se minst 60 - 120 minuter framåt och ändå betyder 1 mm istället 250 m. Zoomar man in så att man ser ca 30 min framåt, betyder 1 mm bara 60 m.


    SKÄRMEN

    Ett exempel på skärmens utseende finns här:
    http://www.flygfyren.nu/showpicture.php?picID=828

    Överst på skärmen syns den ljusblå "himlen" och nedanför "horisonten" den ljusgröna "marken". Röd färg på skärmen markerar fara av något slag.

    En mast nära ESGI sticker upp över horisonten. Den är alltså högre än flyghöjden. Kollisionsrisk! Allt eftersom den kommer närmare växer den. Master kan ju vara svåra att se i disigt väder, men man skall vara väldigt ouppmärksam för att inte lägga märke till den på skärmen.

    Ett annat hinder under O i LACKO når inte över horisonten. Röd färg betyder att dess topp är mindre än 250 fot under flyghöjden. Hinder mer än 500 fot under flyghöjden visas inte.

    Såtenäs kontrollzon ritas med röda linjer uppe till vänster. Det betyder att på nuvarande höjd kan man komma in i den, vilket ju kräver klarering.

    Göteborgs TMA (sektor Såtenäs) ritas med blå linjer. Den blå färgen betyder att man har det luftrummet ovanför sig (blå som himmel).

    Luftrum som man har under sig ritas med svart färg.

    Strax ovanför ESGI börjar en grön linje. Den visar nuvarande kurs och börjar fem minuter framför nuvarande position. Den slutar vid 10 min. Sedan följer ytterligare två, 15-20 min och 25-30 min. Flygtiden till ESGO är allså knappt 10 min.

    I de nedre hörnen visas data om flygningen. Utöver groundspeed (GS), track (TT) och höjd (ALT) visas även position. I en nödsituation är det viktigt att man kan ange sin position snabbt, utan att behöva bläddra bland menyer.

    I de övre hörnen finns knappar för att zooma in(+) och ut(-).
    Nedanför knappen för att zooma ut står siffran 8. Den anger skärmens upplösning runt flygplanssymbolen. (Betyder att skärmens bredd där motsvarar 8 nm.)

    I simulatorprogrammet finns en knapp på varje sida om flygplanssymbolen. De används till att svänga vänster ( < ) respektive höger ( > ).

    Flygplanssymbolen är mörkgrön, vilket betyder att allt är OK. Blir den röd, så betyder det otillförlitlig eller i värsta fall helt galen information.


    LANDSVÄG I LUFTEN

    Strax ovanför mitten av skärmens vänsterkant finns en knapp med texten "Route".
    När man har laddat en route, visas de två närmaste benen som en "landsväg".
    En bild av hur det kan se ut exemplifieras av en flygning från Landvetter (ESGG) till Karlstad (ESOK).
    http://www.flygfyren.nu/showpicture.php?picID=829

    Vägbredden är en knapp km (0.5 nm). Håller man sig på högerhalvan, speciellt i närheten av rapportpunkter minskar risken för kollision påtagligt.

    En vanlig uppmaning från flygledningen är "Give estimate for (rapportpunkt)." Därför står ETA angiven för alla rapportpunkter, t.ex. 9.10 för ESGO och 10.00 för destinationen ESOK (Karlstad). Bildens tid är 9.01. Alltså inget bläddrande för att komma åt informationen.

    I nedre vänstra hörnet finns information om avståndet till nästa brytpunkt, alltså 7.0 nm till ESGI. Kan vara praktiskt för positionsangivelser.

    Ibland behöver man en bättre översikt, vilket man kan få genom att zooma ut.
    http://www.flygfyren.nu/showpicture.php?picID=830
    I den här bilden betyder skärmbredden 16 nm. Upplösningen är i minsta laget, men man ser nu tydligt att ETA för Läckö är 9.34.

    På motsvarande sätt kan man zooma in. Vid högsta upplösningen är hela skärmen 0.5 nm, vilket innebär att 1 mm på skärmen betyder 15 meter. Ändå har man god överblick åtminstone 5 - 6 nm framåt.


    LOGBOK OCH FLIGHTLOG

    När flygplanets hastighet överstiger 30 knop under 10 sekunder antecknas klockslaget i filen logbook.txt. Understiger hastigheten 20 knop under 10 sekunder antecknas landningstiden på samma sätt.

    Var tionde sekund sparas data om flygningen i filen raw-data.txt. Den här funktionen är urkopplad i simulatorprogrammet, men kan vara mycket användbar i samband med utredning av incidenter, t.ex. påstått luftrumsintrång. Det har jag själv haft nytta av två gånger.
    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=881&forumID=23#4474

    BLI TESTPILOT

    Den som vill testa programmet, kan ladda ned simulatorn (PC-program) som jag använder för att pröva ut nya funktioner innan jag använder dem i verklig flygning.

    Jag provar ut programmet genom att först testa det i simulatorprogrammet. Verkar det OK, så flyttar jag det till fickdatorn och testar det i bilen. Ser det ut att fungera där, så kör jag det i flygplanet.

    För att jag skall vara säker på att det ger korrekt information, behöver fler än jag själv testa programmet för att påpeka problem och opraktiska egenskaper. Så om du har en fickdator och laddar ned programmet, vill jag gärna få information om dine erfarenheter.

    Själv använder jag programmet ihop med en fickdator, HP iPAQ 214 och en GPS av typen HOLUX 236.

    Simulatorprogrammet kan laddas ned från
    http://nuchem.se/aero/gps/gps.htm

    Hälsningar

    Allan
     
  2. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Åh, vad jag gillar när skarpa hjärnor släpps lös på problem!

    En massa väl motiverade avsteg från det traditionella sätten att presentera information för piloten. Måtte nu min iPaq klara av det!
     
  3. ankan

    ankan Medlem

    Coolt!

    Vilka platformar fungerar programmet på? Är det Windows Mobile?

    Jag utvecklar också ett navigeringsprogram! Inte lika avancerat som ditt, men ändå.

    Jag är lite nyfiken: Har du använt extern GPS-antenn, eller får du bra signal ändå när du kör programmet på en mobiltelefon?

    Jag utvecklar mitt program för Android, och har ibland haft problem med mottagningen, om man t.ex har mobilen liggande i knät.

    Var har du hämtat luftrumsdata från? Har du också utvecklat en parser för LFV:s PDF-dokument? :)
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Tillsvidare på Pocket PC med Windows CE 5.0 eller högre.

    Har tittat som hastigast. Roligt med fler som utvecklar bra program på området :)

    Nej, extern antenn använder jag inte. Jag har tillverkat en hållare för datorn, på ratten. GPS-pucken har jag försett med kardborrband på baksidan och fäster den ovanför intstrumentbrädan.

    Någon version för mobiler har jag inte gjort ännu. Först måste programmet vara helt stabilt i Pocket-PC-miljö.

    Tills vidare har jag bara en (ofullständig) experimentell databas, där en del är hämtat från crackade luftis-pdf och en del är inmatat manuellt.

    Jag tror att vi som arbetar med likartade problem kan ha stor nytta av ett samarbete, både med kodutveckling och med databaser, så som du föreslog i ditt PM. Finns det fler på forumet som också arbetar på sådant här, är jag väldigt öppen för en samarbetsgrupp.:)

    Hälsningar

    Allan
     
  5. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det skarpa programmet finns nu för nedladdning på
    http://nuchem.se/aero/gps/gps.htm

    Programet har fått ett nytt namn, GPS-Vision-Air.
    Det är flera anledningar. Dels är det ett helt nytt program jämfört med tidigare Allanav. Dessutom arbetar det med Synthetic Vision, och dels innehåller det stora möjligheter till framtida utveckling.

    Det är ju roligt att se att kreativitet och förmåga att tänka i nya banor inte tar slut bara för att åldern ökar. :)

    Hälsningar

    Allan
     
  6. ankan

    ankan Medlem

    Ser jäkligt bra ut!

    GPS-navigatorer för bilbruk har ju länge haft ett "3D-läge". Verkar vettigt att göra så för flyg också.
     
Laddar...

Dela sidan