Boeing 757, suger in fågel i motorn vid start

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Rikard, 21 Juni 2007.

  1. Rikard

    Rikard Medlem

    Jag vet inte om ni har sett den här videon, jag hade det i alla fall inte. En Boeing 757 suger in en fågel i höger motor i samband med start och drabbas därigenom av motorfel.
    Allt fångas på video av en planespotter.

    http://www.flightlevel350.com/Aircraft_Boeing_757-200-Airline_Thomsonfly_Aviation_Video-8457.html
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hej!

    Fan va grymt :p (Eller hur man nu ska uttrycka det).

    Fast å andra sidan, har hört (av en flygtekniker) att dom skjuter in frysta kycklingar i motorn med ett "granatkastare" vid testkörningar av motorn.

    Och en motor bör ju endast strimla en fågel, och inget mer med det? Eller?

    Och stänger han av motorn för att förhindra branden?


    ps. diggar pilotens engelska :tupX2
     
  3. piloten

    piloten Medlem

    På tal om fåglar, jag såg på discovery channels "Myth Busters". Där sköt dom kycklingar i 200knyck mot en skrotad PA-28. Flygfät gick rakt genom rutan.

    Har själv fångat en fågel med flygplanstjärten. Vingpennor satt kvar blandat med blod på sidrodret. Vågar knappt tänka på ifall den gått in i rutan.
     
  4. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Jaså? Är rutorna på små maskiner såpass klent byggda?

    Man har ju kört in i en fågel med bilen ett par gånger, visserligen inte i 200 km/h, men får bara en känsla av att bilrutor är något starkare än flygplansrutor :X
     
  5. LeonL

    LeonL Medlem

    Jag kanske minns fel, men den fågeln som gick rakt igenom rutan på Myth Busters var väl djupfryst? Minns att de provade med en tinad fågel, och den gjorde då mindre skada. (Om jag nu inte minns fel, eller om det var ett annat program jag tänkte på.)
     
  6. Knorren

    Knorren Medlem

    En fågel kan mycket väl slå sönder motor och annat, och totalhaverier är inte ovanliga bland militära fpl efter en fågelkollision.

    http://abc.net.au/science/news/health/HealthRepublish_824778.htm

    En klassisk fågelkoll med Hawk:

    http://www.fazed.org/video/view/?filename=birdsuck.wmv
     
  7. Rikard

    Rikard Medlem

    Spontant upplever jag att myth busters är lite väl populärvetenskapligt. Det är ett flertal gånger som deras experiment utan tvekan skulle ratas som bevis, så ta inte Myth Busters på för stort allvar. Se det som ett underhållande lekprogram med ett visst mått av verklighetsanknytning.
     
  8. Knorren

    Knorren Medlem

    I sammanhaget så är den tunna plexirutan på en PA28 inte mycket att hänga i julgranen, dock så brukar propellern ta en del av fågel på väg mot vindrutan.
     
  9. Rikard

    Rikard Medlem

    Jag roade mig i helgen med att försöka mig på en transkript av radiotrafiken från Thomson-incidenten. (Jag har inget bättre för mig efter en löpolycka som har slutat med ett gipsat ben som ska förvaras merparten av tiden i högläge.)
    Jag fixar tyvärr inte all radiotrafik, så ni får gärna komplettera/korrigera där så behövs.
    De partier jag är säker på att ajg inte har klarat är markerade med [...]. Det är möjligt att jag har uppfattat annat fel också. :)

    En förlängd film, den jag har plockat radiotrafiken från, hittar du här:
    http://www.youtube.com/watch?v=9KhZwsYtNDE

    Thomson 263H:
    Mayday, mayday, mayday, Thomson 253H. Engine failure. We are continuing with northwest lead to inbound towards WALLASEY.

    Manchester Tower:
    Thomson 263H, roger, all runways are available for landing. Surface wind 070 degrees at 5 knots

    Thomson 263H:
    Manchester, Mayday 263H.

    Manchester Tower:
    Mayday 263H, all runways are available. Advise if you wish vectors or continue visually for 06L or R. Surface wind 060 degrees at 5.

    Thomson 263H:
    [...] Let me tell you what we are doing. We’re turning in northwest direction we'd like to establish on inbound radio 08 towards WALLASEY climb to 3500 feet and then we will advise you of our intention.

    Manchester Tower:
    Thomson 263H, you may do that. Be advised 500 feet. 08 radio towards WALLASEY and keep me advised if you wish further [...]

    Thomson 263H:
    Will do mayday Thomson 263H.

    Manchester Tower:
    And Thomson 263H, runway 09 at Liverpool is also available [...] you so wish. Keep me advised.

    Thomson 263H:
    Affirm, Thomson 263H.

    Manchester Tower:
    Thomson 263H, if you wish change to Manchester Approach frequency is 121.350 or stay with me whichever you prefer.

    Thomson 263H:
    Okay, 121.350. Just to give you [...] maintaining 3500 [...] towards WALLASEY [...] returning back into Manchester 6R.

    Manchester Tower:
    Thank you very much, just confirm 6R is your preferred runway?

    Thomson 263H:
    Affirm.

    Manchester Tower:
    Thank you, [...] advice, contact 121.350.

    Thomson 263H:
    Good day.

    Thomson 263H:
    Approach, good morning, mayday Thomson 263H. Maintaining altitude 3500 feet, inbound towards WALLASEY.

    Manchester Approach:
    Thomson 263H, Manchester Approach, roger, mayday. Squawk 7700.

    Thomson 263H:
    Squawking 7700. To reiterate our intention we are heading towards our hold at WALLASEY. We would like to take up the hold 03L and thereafter return to Manchester 06R.

    Manchester Approach:
    Thomson 263H, roger. Just continue own navigation as required maintain 3500 feet. QNH is 1023 mbar.

    Thomson 263H:
    [...] QNH 1023, Mayday Thomson 263H

    Manchester Approach:
    Thomson 263H, runway 6L is closed at Manchester, due to debris on the runway from your engine.

    Thomson 263H:
    Roger, Thomson 263H.

    Manchester Approach:
    Mayday Thomson 263H, further information for you.

    Thomson 263H:
    Go ahead, sir.

    Manchester Approach:
    It looks like there has been a bird strike. There is bird debris on the runway as well.

    Thomson 263H:
    Okay that concurs what we saw out of the windows and the reaction we had from the engine.

    Manchester Approach:
    Thomson 263H, roger. And [...] airport is still available to you, the landing distance available there is 2225 meters and [...]

    Thomson 263H:
    That is understood. Just to reiterate we would like to return to 06R at Manchester.

    Manchester Approach:
    Roger.

    Thomson 263H:
    Manchester, Thomson 23… 263H, would like 15 miles final.

    Manchester Approach:
    Thomson 263H, roger. Turn right heading 135 degrees.

    Thomson 263H:
    Right, 135 degrees, Thomson 263H.

    Thomson 263H:
    Mayday Thomson 263H, just to confirm, sir, when we do land on 06R we are not expecting any problems vacating the runway. We would, however, of course, request [...] support and a visual inspection of the breaks before we vacate but subject to that we should be able to vacate and stop on the parallel.

    Manchester Approach:
    Thomson 263H, that is understood. There is airfield full emergency you have both the local airfield fire service and the [...] service on the standby.

    Thomson 263H:
    Understood, 263H.

    Thomson 263H:
    Tower, Mayday 263H, establish on the glide 06R.

    Manchester Tower:
    Mayday 263H, hello to you. You are clear to land on 06R the surface wind is calm.

    Thomson 263H:
    Clear to land, 06R, Thomson 263H.

    Thomson 263H:
    Just to reiterate. We can expect to vacate the runway when we land, we would of course inspect, we need a break inspection and the left engine will still be running. Subject to that beeing ok we can vacate and stop on the parallel.

    Manchester Tower:
    Thomson 263H, roger. You can take the second exit please or later, just to miss the first one. Take the second or later exit.

    Thomson 263H:
    Roger.

    Manchester Tower:
    And check, wind is calm.

    Thomson 263H:
    [double click]

    Manchester Tower:
    [...], Y1 enter 6R

    Y1:
    Y1 enter 6R

    ManFire 3:
    Manfire 3, [...] enter 6R?

    Manchester Tower:
    Manfire 3, yes you can enter runway 06R now.

    ManFire 3:
    Ok.

    ManFire 1:
    Manfire 1 entering 06R [...]

    Thomson 263H:
    Thomson 262H, vacating runway.

    Manchester Tower:
    Thomson 263H, roger left turn and then you can stop wherever you wish and the fire vehicle will approach your aircraft.

    Thomson 263H:
    Thomson 263H.

    Thomson 263H:
    263H, just confirm, sir, the left engine will still be running.

    Manchester Tower:
    Just confirm you, the left engine is still running, will be still running

    Thomson 263H:
    [...]

    ManFire 4:
    ManFire 4.

    Manchester Tower:
    ManFire 4, [...]

    ManFire 4:
    Request the aircraft halts where it is now. We’re going to have a quick look before he proceeds, over.

    Manchester Tower:
    Thomson 263H, please tell me when you have got your brakes on.

    Thomson 263H:
    Affirm, Thomson 263H.

    ManFire 1:
    ManFire 1, vacated 06R.

    Manchester Tower:
    ManFire 1, roger.

    ManFire3:
    ManFire 3, vacated 06R.

    Manchester Tower:
    ManFire 3, roger.

    Thomson 263H:
    263H, thank you very much for your help. Just for advice will you be following us to stand, sir?

    Unidentified:
    That’s affirmative; we will follow you to stand, over.

    Thomson 263H:
    Thank you very much indeed, we’ll be delayed just a couple of minutes before we can start to roll again.

    Unidentified:
    Roger.

    Thomson 263H:
    Tower, Thomson 263H, we are ready for taxi.

    Manchester Tower:
    Thomson 263H, roger. I understand from that you, you [...] on your own steam.

    Thomson 263H:
    Affirm, Thomson 263H.

    Manchester Tower:
    Roger.

    Manchester Tower:
    Thomson 263H, taxi to holding point DZ1, to hold short runway 06L.

    Thomson 263H:
    DZ1, hold short of 06L, Thomson 263H.

    Thomson 263H:
    Mayday Thomson 263H.

    Manchester Tower:
    Thomson 263H, pass message.

    Thomson 263H:
    Just to advise, sir. We are relatively heavy on this one engine. When we do get clearance to str… cross 06L, we will of course be requesting nonstop taxiing back to stand, wherever that might be.

    Manchester Tower:
    Okay, I’ll [...] the guys [...]

    Thomson 263H:
    Just let me look at the work in progress. We try our best to get round them. Just see how it goes on the one engine, but it is fairly tight [...]

    Manchester Tower:
    [...] We have got a tug standing by so if you cross and then stop and we get a tug on to [...] that is fine by us.

    Thomson 263H:
    [...] with the conditions try on this engine. If there are any problems at all we will stop and get the tug.

    Manchester Tower:
    Alright.
     
  10. piloten

    piloten Medlem

    Håller med dig om att programmet inte håller måttet vetenskapligt sett men i detta fallet ser man hur sårbar man är vid en krock med tex. kanadagås eller storleken rovfågel. Tror inte dom fejkat att rutan går sönder för att popularisera programmet ;)
     
Laddar...

Dela sidan