"Boeing leases more South Carolina land as jet programs ramp up"

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Fredrik, 15 December 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  2. joflin

    joflin Medlem

    Bump av tråd kring Boeing-outsource: / low_cost_production: -följdverkningar.
    "...investigative report entitled: Al Jazeera Investigates – Boeing Dreams: The Boeing 787. The report is a 48-minute news documentary on the divisive Boeing 787 Dreamliner program, blending isolated anecdotal evidence with a recap of the troubled history of the airplane to heavily imply that the 787 may be unsafe..."

    Precis som gäller vad ingenjörerna i branschen brukar säga om piloter "If you pay peanut (wages), you get monkees (stick & rudder operators)", verkar nu även gälla industrialisterna, länk:



    I o f s är väl sandlåde-TV-koncernen Al-Jazeera kanske ungefär lika politiskt obundna (ironi),
    som Fox News (USA) eller RT.com (Ryssland).

    För lite egen, källkritisk analys - kan jag väl länka till amerikanska tillverkningskonsortiets respons:
    http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=20295&item=129201

    Summa summarum påminner väl det hela om holländarnas försök att svartmåla Ryanair (f ö en stor Boeing-
    operatör), vilket spred sig till bl.a TV4 om minnet inte sviker mig (kring år 2013-2014).
     
  3. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Fast det har ju varit uppe i tex aviation week också, inte lika anklagande men Iom 787 så släppte i princip Boeing kvalitetskontrollen och ansvaret för integreringen av systemen till underleverantörerna för att spara pengar. Det har medfört att tusentals underleverantörer kommer med sina system och sen ska de stoppas in i en flygkropp och funka med alla andra system utan att nån eg har testat dem tillsammans. Därför har ju en massa problem uppstått längs vägen som kunde ha undvikits med bättre kvalitetskontroll. Mycket av Drealiners problem bottnar just i att Boeing la över ansvaret för kvaliteten på resp underleverantör. Väldigt synd för 787 är ett bra flygplan, 20% bränslebesparing är ett stort steg och Dreamlinern har tagit utv framåt. Tyvärr överskuggas det av problem som hade kunnat undvikas med bättre kontroll.

    http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2020275838_boeingoutsourcingxml.html
     
Laddar...

Dela sidan