Bogserar-rating.

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Djin, 21 November 2007.

  1. Djin

    Djin Ny medlem

    Hur omständigt är det att ta det och var finns möjligheten till det?
     
  2. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Jag tog det för några år sen. och tycker absolut att det är nåt att rekomendera, iallafall om man har tid över men dock begränsad kassa..
    Kursen är inte speciellt omfattande.

    först krävs 150 h motor (vilket kan reduceras om man har segelflygcert/erfarenhet). och sen måste man vara influgen på sporre sporre (vilket brukar gå att baka in i bogserutbildnignen)
    (om nu inte klubben råkar bogsera med fpl. med noshjul vilket är ovanligt)

    själva bogs.utb. består av:

    -En kort teorilektion och eventuellt något litet prov, detta går på några timmar.

    -någon/några timmars flygning med motorflyglärare som kollar att man är i hyfsat god flygtrim och att man kan fyga med den precision som krävs för att bogsera. man övar också simulerade bogseringar dvs. med reducerad effekt samt lite låtsas-linfällningarn och dyligt.

    och sen....

    6 st (eller var det 5 st??) bogseringar EK med en segelflyglärare i planet bakom.. upp till minst 600 m och någon av bogseringarna skall också bestå av att flyga i 8a vid planflygt, vilket är lite svårare pga att linan lätt blir slak.

    sen är man klar... tror det kostade ca 600 kr att få ut nytt cert också med "TOG"men det är fortfarande rätt rimliga summor.

    hur lång flygtid det blir beror ju väldigt mycket på flygtrim och om man flugit sporre tidigare men bogserutbildningen är ju ändå i vilket fall som helst ganska okomplicerad.
    och det kanske slutar på 2000-5000 kr beroende på vart man tar det och flygtrim och om huruvida man har sporre sen tidigare.

    den enda lilla begränsningen efter utb. är att man ej får dra EK elever de första 50 släpen med det fixar man på någon vecka/några helger.

    och det är ett bra pris för att få träna en massa landningar gratis! om man nu kan lägga ned den tid det krävs

    Tipset om vart man kan vända sig är först och främst till segelflygklubbar nära dig.
    annars gå in på

    www.segelflyget.se
    -> utbildning
    -> bogserutbildning.

    där skriver de att de erbjuder sporrinf. och bogs.utb. på Ålleberg utanflör Falköping.

    /Ejvind
     
  3. Djin

    Djin Ny medlem

    ah supertack för all info.

    Dock spricker det lite i och med att jag inte har 150 timmar. :p har bara 75.

    Men en sak jag undrade över, du sa att man inte fick dra ek-elever det första 50 dragen. Hur menar du då? Får man inte dra EKsegel-elever?
     
  4. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Ja precis, man får ej dra släp då EK-elever sitter i segelflygplanet, bara segelflygare med cert, samt skolning då läraren sitter med i segelplanet,
    förresten så får man i princip aldrig, med bara några få undantag vara fler än en person ombord på bogserflygplanet, detta pga prestandaskäl. varvid all bogsering under utbildningen sker EK.

    ja kravet på 150 h var det iallafall då jag utbildade mig, men du kan ju alltid kolla upp det så att de inte har ändrat, isåfall finns informationen i segelflyghandboken, (SHB) som går att hitta på www.segelflyget.se

    men annars går det ju fort att skrapa ihop ytterligare 75 h :) då har du ju nåt att se fram emot! eller kan du ta segelcert, så sänks timkravet till 100 h motortid, alternativt 150 totaltid varav max hälften av dessa får vara segelflygtid
     
  5. Bodd

    Bodd Medlem

    En liten korrigering angående flygtimmarna:

    För utfärdande av bogserbehörighet krävs något av:
    - 100 h på flygplan (dvs med enbart PPL)
    - 75 h på flygplan samt gällande segelflygcertifikat
    - 150 h totalt (av alla olika flygetyg) varav max 75 på segelflygplan

    Att Ejvind behövde 150h berodde nog på att han fick räkna in segelflygtiden i dessa (och enligt min gissning ej hade GILTIGT segelcert). Stämmer det Ejvind?

    Så om du har ett giltigt Segelcert Djin - så är det bara att köra igång. I annat fall - flyg 20 timmar till och börja sedan ta sporrhjulsbehörighet.

    Jag har kört ganska mycket som instruktör för både sporre och bogsertillstånd och kan i övrigt bekräfta det som Ejvind säger.

    Jag tycker mig märka att för själva sporrhjulsutbildningen så brukar det gå ca 2-5 timmar flygträning. I enstaka fall har jag haft elever som behövt mer, ca 7-8 h. Det har väldigt mycket att göra med vad man flugit innan. De som haft segelcert håller lägsta tiderna eftersom tekniken är ganska lik. De som flugit extremt mycket trepunktställ på stora asfaltsbanor kräver de högsta tiderna.

    Själva bogserutbildningen består av 2 h DK + 5 (ja) segelflygsläp. Dessa 2 h DK kan man dock köra ihop med sporrhjulsbehörigheten om läraren är behörig för detta.
    (Bogsertillståndet kan skolas av segelflyglärare (SEL) med bogserbehörighet dock krävs motorflyglärare (FI) för sporrhjulsinflygningen. FI får skola både och under förutsättning att han har antingen FI+Segelcert, alternativt om kombinationen flygplan-bana-segelflygplan tillåter så kan bogsersläpen göras i DK med en "erfaren" segelflygare i segelflygplanet.)
     
  6. Djin

    Djin Ny medlem

    ah. tack för alla svar.

    Pratade med en lärare på klubben som håller på mycket med bogsering och segelflygning och han sa precis samma sak.

    Tycker dock timmaran motsäger sig lite där

    Antingen 75 med gällande flygcert eller
    150h varav max 75h på segel.
     
  7. Bodd

    Bodd Medlem

    Enligt SHB - Segelflyghandboken (Som även refererar till BCL-C 5.6) så gäller det jag nämnde ovan:

    Kolla länken till art 641
    http://www.segelflyget.se/w/shbdocs/SHB641.pdf
     
  8. Ejvind

    Ejvind Medlem

    nja inte riktigt, har haft giltigt cegelcert sen jag var 15 och är har flugit ca 50-90 segel per år sen dess. så timkraven har för mig personligen aldrig varit nåt bekymmer,

    men bra att du kommer med uppdatering! dedär timkraven jag nämnde gällde när jag skolade men de har ju uppenbarligen ändrats på sistone.
    /Ejvind
     
  9. Pegase

    Pegase Ny medlem

    I Segelflyghandboken (SHB 641) står det att om man har segelcert så krävs "minst 75 timmar som förare av flygplan".
    Med "förare av flygplan", menar dom då PIC-tid??
    Jag har ett Segelcert och kommer ha 70h PIC när jag är klar med CPL. Måste jag då flyga ihop 5h PIC innan jag kan hoppa på en bogserutbildning?

    MVH
    //Kristian Tjern
     
  10. Ejvind

    Ejvind Medlem

    det måste väl ändå vara total motortid, annars borde de skriva "befälhavare" och inte "förare"..
     
  11. Pegase

    Pegase Ny medlem

    Ah okej. Tack Ejvind!:)
     

Dela sidan