Bokföring för flygklubb - hur gör ni?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av PerI, 20 Februari 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. PerI

PerI Ny medlem

Hej,

Jag är nybliven kassör i Tekniska Högskolans Flygklubb på Skå Edeby. För att få lite bättre överblick över våra kostnader, intäkter, tillgångar och fonderingar funderar vi på att börja använda något molnbaserat bokföringsprogram. Det verkar finnas minst en handfull alternativ: Visma, Fortknox, Bokio, m.fl. Finns det någon annan flygklubb som använder sig av något av dessa och kan rekommendera det? Enda "specialaren" för flygklubbar jämfört med andra idella föreningars behov är väl att man vill få till någon sorts integration med myWeblog eftersom en del av konteringen faktiskt sker där. (Av vad jag förstår är detta möjligt genom filexport i teorin men praktiken är ju som bekant inte alltid samma sak..)

Vore som sagt mycket uppskattat med lite input från er andra - goda såväl som dåliga erfarenheter!

/Per

2. Larscho

Larscho Moderator

Östra Sörmlands Flygklubb använder sig av Visma. Skicka ett mail till kassören Sven om du vill veta mer.

3. Per-B

Per-B Medlem

Jag är kassör i Sundsvalls Flygsällskap och vi har valt att ha en bokföringsbyrå som sköter löpande bokföring, betalningar och deklarationer.
    Den bokföringsbyrån kör Fortnox vet jag och han importerar sie-filer från myweblog för att få in dom automatiska konteringarna därifrån i den övergripande, och det verkar funka bra.
    I mina firmor kör jag Visma Administration (lokalt, inte i molnet) och jag kan även importera flygsällskapets bokföring i det programmet när jag får en sie-fil från bokföringsbyrån (skapad i Fortnox), det är enkelt.
    SIE-filer är standardiserade för att kunna exporteras och importeras hit och dit så det bör funka oavsett plattform.

4. Larscho

Larscho Moderator

Vad har ni för ungefärlig årskostnad för att få den hjälpen?

5. Per-B

Per-B Medlem

Versamhetsåret 2019 gick det på 13.700kr och för 2020 landade det på 15.300kr.
    2020 hade bokföringen drygt 300 verifikat.

• Gillar Gillar x 1
  6. Larscho

Larscho Moderator

Överkomligt. Känns som att kassörsrollen är den svettigaste positionen i klubben och det kan vara väldigt mycket värt att få sån här hjälp. Kanske till och med en förutsättning för att man ska hitta personer som vill ha den rollen.

7. Per-B

Per-B Medlem

Ja det underlättar.
    Jag har bara suttit i ett år nu men redovisningsbyrån har varit engagerad sedan 4-5 år tillbaka. Det påverkade helt klart mitt beslut att ta på mig uppdraget, åt rätt håll.
    Att få avlastning med den jobbiga tidskrävande delen kan dessutom vara en fördel i det att det frigör tid som kan läggas på mer långsiktig och övergripande planering av ekonomin.
    Och en redovisningsbyrå gör jobbet på halva tiden och dubbelt så bra jämfört med en amatör, som jag brukar säga om (bra) hantverkare.

• Gillar Gillar x 1
  8. stellann

stellann Aktiv medlem

Vi kör en äldre version av Visma. Funkar rätt bra när man har reskontran i MWL. (Umeå fk).

9. Airborne again

Airborne again Välkänd medlem

Motorflygarna Uppsala Flygklubb använder Fortnox. Det är billigt genom ett avtal med Riksidrottsförbundet. Vi importerar också från myWebLog och det fungerar utmärkt inte bara i teorin utan också i praktiken.

Vi har använt redovisningsbyrå, men genom de funktioner som Fortnox erbjuder för automatisk fakturahantering så tjänar man inte så mycket på det så vi gör numera allt själva.

Laddar...

Dela sidan