Bra att ha tilbehör för privatflygare!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av TOC, 27 November 2007.

  1. TOC

    TOC Ny medlem

    http://www.daytondailynews.com/n/content/oh/story/business/2007/11/26/ddn112707pitchwarning.html

    mvh /TOC
     
  2. peterfagerberg

    peterfagerberg Ny medlem

    Hoppsan - länken funkar inte...

    /p
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

    Bäst före datum passerat,men jag försöker.
    mvh /TOC
     
  4. peterfagerberg

    peterfagerberg Ny medlem

    "So we decided to piggyback our display on the music that the pilots were used to listening to," Simpson said.

    Musik? Värsta Vietnam-vibbarna! Om dom kanske fokuserade lite mer på instrumenten i stället för att lyssna på The Doors kanske olycksfrekvensen skulle minska? Bara en idé...

    Dags för en liten poll förresten: Är det vanligt att piloter kopplat in sin iPod i intercomsystemet?
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

    Är iPod navigeringssysrem eller varningssystem?
    mvh /TOC
     
  6. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Nämen, se där... "Kognitiv överbelastning, nu även tillgängligt för småflygspiloter". :bored

    Intressant forskning i perspektivet att se hur effektivt audiell information kan översättas till en uppfattning om flygplanets attityd. För att få den praktiskt användbar tror jag dock att något mer måste till. Kanske något att slå till då man avser flyga S&L IFR heads-down... men jag tror inte att den situationen är direkt överrepresenterad i olycksstatistiken?

    Kanske vore mer intressant då med ett larm som går då en VFR-pilot spenderat mer än femton sekunder med att titta ner och fippla med GPSen?

    Rådet det VMC och man tittar ut, som man skall, så bör inte attityden komma som en överrasking. På natten blir det naturligtvis lite knepigare, men då tror jag ändå mer på utbildning. Förmodligen skjuter de in sig på JFK Jr's haveri utanför Marthas Vineyard?

    "It also provides an audible cue with a low-frequency emphasis to warn when the aircraft's nose is pitched down and a high-frequency emphasis to warn of an upward pitch."

    Motorflygarvario? ;)

    Hajade också till lite inför hur självklart de tycks anse att det är att alla lyssnar på musik medan de flyger. Iofs så tycks många high-end headsets idag ha ingång för extern audio, komplett med nedtoning av denna då det pratas på radion, men jag hoppas ändå att det inte är normalfallet att detta används under manövrerande flygning...
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    Fredde,håller med med dig att "något mer måste till"

    Därför skicat förslag till AFRL,air force recearch lab Ohio att dom kopplar varningen även till "kulan"

    Kulan vänster -Internationalen
    Kulan höger-The star-spangled banner

    Om kulan är måttlig ute,behaglig volum,om mera-högre volum.

    Man kan även kombinera låg fart-högre volym.

    Haveristatistiken skulle nog blir bättre.

    mvh /TOC
     
  8. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Underbart !

    När man legat i planflykt i tjugo minuter så kan det ju bli dags för litet mat och dryck och då kan den ju klämma i med : "Vi flygare tager supar med fart och med kläm !"

    Personligen tycker jag det börjar bli litet väl mycket elektriska tillbehör som skall behöva laddas i tid och otid. Jag skall nog hålla mig till att flyga lill-Cub i fortsättningen, de saknar ju elsystem över huvud taget.

    MVH
    Håkan
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

    Håkan,efter att ha studerat DA-40TDI med G1000 inför infygning, haft samma tankar.
    Tror att forsätter med Arrow.
    mvh TOC
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Mera info.
    http://www.ohio.com/news/ap?articleID=248496&c=y
    mvh /TOC
     
  11. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Ta du och flyg en Cessna mellan LA och Phoenix utan XM-radio eller mp3-spelare i planet, så förstår du sen... ;)

    Sen är det inte helt ovanligt under manövrerande flygning heller. Flera moderna audiopaneler har ljudingång som matar ut till interkommen, och sänker automatiskt musiken när man pratar eller om det kommer inkommande radiomeddelande. Himla trevligt, faktiskt. :) Prova att landa till Top Gun-musiken nästa gång du är ute! :D
     
  12. speedbird

    speedbird Medlem

    Har funnit att vid nattflygningar över Texas,New mexico,Nevada,Arizona,mm
    Att NDB stationerna sänder riktigt bra Country(inte alla),
    Det har i mitt fall bidragit till en ökad vakenhet och samtidigt en ren njutning.

    Generellt bör nog inte musik användas då Fixation/Omission, är en klar faktor även här.

    Som vi alla säkert förstår är det direkt olämpligt med musik eller annan distraktion under vissa delar av flygningen.

    I mitt fall, mörker relativt lite att göra och monoton systemövervakning, då kan det fungera med lite skön musik och samtidigt faktiskt höja säkerheten paradoxalt nog.

    Överdosera det hela och ja......Marken är hård likaså andra flygplan.
    Allt som kan bidraga till ökad skärpa är värt en utvärdering.

    (personligen slipper jag helst bli väckt av Bitchy Betty om att marken är på väg eller annat.)
    Speedbird
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    Dax att införa rutiner med headset att man inte tar den på sig felvänd.:)
    http://www.holophonic.ch/archivio/testaudio/Cereni%20-%20Holophonic.mp3

    mvh /TOC
     
  14. speedbird

    speedbird Medlem

    TOC,
    Får inte läkan att fungera, är jag ensam om det?
    Speedbird
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem

    Länken ok här?
    mvh /TOC
     
  16. speedbird

    speedbird Medlem

    TOC,
    Verkar som både jag och datorn passerat BFD!
    får tråckla vidare, gissar på en "häftig" ljudupplevelse, (man är ju en gammal ljudofil i botten)

    Mvh/ Speedbird
     
  17. TOC

    TOC Ny medlem

    Lika här ang BFD :)
    Lösningen heter nog Quick Time Player.
    mvh /TOC
     
  18. speedbird

    speedbird Medlem

    TOC,
    Äntligen fick jag snurr på grejorna!
    Ser också de ev möjligheterna, men.........
    Man får inte tro att man är en helikopter bara för att det snurrar runt i huvet, ; ))
    Å andra sidan det finns nog stora möjligheter att även det audiella kommer mer och mer i framtiden för att om möjligt öka den sk "situation awereness" då det gäller ev fara eller extra uppmärksamhet krävs i en viss riktning, effektivare scanning utåt eller om man så vill snabbare titt i rätt riktning.
    Kan kanske vara en bra sak?
    Allt som kan bidra till en ökad säkerhet och ibland "avlasta" delar av vår fårmåga är inressant!
    Vem vet hur framtidens flyg kommer att se ut?
    Spännande blir det i alla fall!
    ps, gillade den kvinnliga rösten bäst! blev nästan snurrig av tändsticksasken.)
    Fridens/Speedbird
     
  19. speedbird

    speedbird Medlem

    TOC,
    I mitt fall var jag tvungen att lägga filerna på skrivbordet.
    Anti-virus programmet gillade inte "direktvisning"
    Tack!
    Mvh / Speedbird
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

    I framtiden kan även blinda ta PPL med NQ
    mvh / TOC
     
Laddar...

Dela sidan