Brand på ESMH Höganäs

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 9 Maj 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Fruktansvärt tråkigt precis när flygsäsongen står för dörren :(
     
  3. zhaxxor

    zhaxxor Medlem

    Vem är det som har antalsbestämt de eventuella gärningsmännen till en?

    Vilka metoder har man tillämpat för att ställa den psykiatriska diagnosen pyromani om det inte ens finns någon misstänkt?

    För övrigt kör DN.se med "Höganäsbrand tros vara mordförsök" på förstasidan. Jag antar att de råkat få in någon på redaktionen som inte förstår innebörden av ordet mordbrand. Åtminstone saknar rubriken fullständigt täckning i artiklarna.
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    I mitt ursprungliga inlägg är det jag som är upphovsman till formuleringarna och generaliseringarna. Var det något mer du ville veta? Vad gäller DN så får du kontakta den där ansvarige journalisten.

    /hans
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag håller med om att tidningarna drar lite väl snabba slutsatser ibland för att sälja lösnummer. Dock finns det ju en viss sanningshalt i rubriceringarna som framställts, som dock framstår som rätt dramatiska (byggt på indicier typ bakomliggande definitioner och pusselbitar).

    Man kunde läsa i DN att det skett flera anlagda bränder i området. Då är det ganska lockande att dra slutsatsen av mönstret att det handlar om en pyroman ("Psykisk störning"), vilka oftast brukar var en enstaka individ. Att det handlar om mordbrand härstammar nog från brottsrubriceringen i sambandet "Mordbrand är ett brott som innebär att man anlägger brand som hotar liv, hälsa eller egendom." Så man har vaskat fram EN Psykiskt SJUK individ och MORD. Godis för de som sätter rubrikerna :)

    Mina tankar går till klubben och till de som förlorat sin egendom. Väldigt tråkigt.

    Jonas
     
Laddar...

Dela sidan