Brandflyg

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Magnus, 7 April 2007.

  1. Magnus

    Magnus Ny medlem

    I vilken utsträckning förekommer brandflyg runt om i Sverige? Jag har för mig att det var ganska vanligt för några år sedan men sedan upphörde den verksamheten från statens sida.

    Någon som vet hur det ligger till idag?
     
  2. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Ja, det statliga stödet försvann och vips var Brandflyget inte intressant. Men fler och fler räddningstjänster/kommuner/landsting har börjat se fördelen med brandflyget. För en ytterst modest summa får de övervakning av ett mycket stort område.
    I Sundsvallskområdet (ett flertal kommuner) har brandflyget återupptagits med mycket gott resultat.
    Vi har haft flera torra och heta somrar och brandflyget har gjort både en och ibland även två turer om dagen.
    Det är FFK som haft uppdraget av Räddningstjänsten och använder privata och klubbarnas flygplan allt utifrån tillgänglighet och placering.
    För att få flyga brandflyg krävs medlemskap i FFK samt en kortare utbildning. Man måste ha minst 100 timmar i flygdagboken för att få flyga brandflyg. Med på flygningarna har man en brandman. Kanske någon FFK-are kan berätta mer.
     
  3. Danny

    Danny Ny medlem

    Länsstyrelsen i Stockholm har tecknat avtal med FFK om två flygplan med besättning. De skall kunna användas för brandflyg. Runt här flyger det dock en hel del flygetyg så det kommer in rapporter ändå.
     
  4. Magnus

    Magnus Ny medlem

    Tack Danny och Mattias för era svar! Nu vet jag hur det ligger till!
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Förra sommaren var jag vice brandflygchef i Halland. De län som drabbades av stormen Gudrun hade brandflyg finansierat av staten tom förra året. Hur det blir i år vet jag inte, som vanligt är det en ekonomisk fråga.
    Vi flög för det mesta med två FFK:are som besättning. En flög och den andre skötte brandradion och spanade.
    Avslutningsvis kan tilläggas att när brandflyget fortfarande var rikstäckande så kostade det ca 34 000:- per kommun och år om det var en torr sommar. I mitt tycke är det småpengar i förhållande till de värden som går förlorade vid en skogsbrand, för att inte tala om vad en brandbekämpningsinsats kostar.

    MVH

    Håkan
     
  6. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Alldeles nyss fick jag höra via Rapport att staten skjuter till pengar för att man skall kunna ha brandflyg i hela Sverige uder 2007.
    Mer detaljer än så har jag inte än.

    MVH

    Håkan
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Äntligen börjar de se det samhällsekonomiska i det hela!

    Ur SVT Nyheter: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=810766&lid=senasteNytt_275214&lpos=rubrik_810766
     
  8. NB

    NB Ny medlem

    Apropå bränderna i Kalifornien.
    Jag såg på nyheterna ikväll en brandman som berömde flygplanet som vattenbombade bränderna. Jag har sett dessa plan tidigare och jag vill minnas att det tillfälligt var ett Kanadensiskt(?) plan här i Sverige för några år sedan. Av vad jag kan förstå så är flygplanen betydligt mer effektiva än helikoptrar vid vattenbombning.
    Enligt denne amerikanske brandman så fanns det endast 2 st sådana flygplan i världen.
    Kan detta stämma? Finns det inte fler? Och i så fall, varför, om dom nu är så effektiva?
    Eller är det problem med dom?
    Om dessa plan är effektiva, tänk om ett överstatligt organ, tex. FN, skulle förfoga över en flotta strategiskt utplacerade plan som snabbt kunde dirigeras till olika brandhärdar runt världen. Jag tänker på bränderna nu i Kalifornien, tidigare i Grekland, Ryssland, osv. Tänker också på miljöproblemen som uppstår vid dessa bränder. Med detta i åtanke måste det vara en marginell kostnad att ha en flotta av effektiva vattenbombande flygplan i beredskap.

    Eller tänker jag fel?
     
  9. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Vad han menade var nog flygplan av exakt den typen. DynCorps brandflygflotta i bara Kalifornien består av 52 flygplan, och det är inte bara DynCorp som släcker bränder med flyg i Kalifornien.
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    NB, välkommen in i gänget här på Flygfyren! :)

    Mvh
    Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan