Brottlastfaktor?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av johannareb, 14 Maj 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. johannareb

    johannareb Ny medlem

    Sitter och pluggar Luftfartyg generellt och utgår från Luftis måldokument för PPL. Har dock problem: Allt står inte i boken! Sitter och försöker hitta vad brottlastfaktor är - någon som vet? Har googlat till höger och vänster, men hittar inte.

    Hjälp?
     
  2. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Ah, dessa underbara termer som bara förekommer i (pseudo)teknisk litteratur... jag minns t.ex "den levande kraften" som spökade i körkortsboken... (termen "rörelseenergi" var tydligen för abstrakt för presumtiva bilister). Jag har studerat flygteknik och hållfasthetslära på högskolenivå och har aldrig stött på begreppet "brottlastfaktor" tidigare. Dock kan jag bidra med en kvalificerad gissning.

    "Brottlast" tolkar jag som den last där en struktur går sönder. "Last" i det här sammanhanget ska tolkas som en yttre kraft på strukturen, alltså inte vad som ligger i lastrummet. "Belastning" kanske vore en bättre term. Alltså, om vi belastar en struktur (balk, pinne, planka etc) med brottlasten så får vi ett brott, dvs strukturen går sönder.

    Lastfaktor är en term som kan sägas beskriva hur vi belastar flygplanet under flygning, och uttrycks som en multipel av gravitationskraften. I planflykt är lastfaktorn 1 (ett), luftlasterna och gravitationen är i balans. Om vi tänker oss att vi skevar och drar i spaken så kommer vi att belasta flygplanet med högre luftlast; vi behöver ju en kraft för att hålla oss i svängen och balansera centrifugalkraften, samtidigt som vi fortfarande måste balansera tyngdkraften. Om vi gör en brant sväng och skevar 45 grader så blir lastfaktorn 1,4. Planet belastas alltså med 1,4 ggr sin egen vikt, eller 1,4 g.

    Brottlastfaktorn borde alltså vara den lastfaktor där planet (eller någon del av planet) helt enkelt går sönder. Det är min intuitivt tekniska förklaring. Hur det förhåller sig till certifieringar och dylikt har jag tyvärr ingen aning om!

    Här står lite om lastfaktor: http://en.wikipedia.org/wiki/Load_factor_(aeronautics)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Det jag hittat är inne på samma spår. Brottlastfaktor verkar anges i "g", ex 5g så det verkar stämma att det är ett mått på hur hög g-belastning planet klarar innan strukturen tar skada.
     
  4. patriknorrbin

    patriknorrbin Ny medlem

    • Gillar Gillar x 1
  5. johannareb

    johannareb Ny medlem

    Tusen tack för svar! Tycker i allmänhet det är befängt att inte boken täcker in Luftis måldokument.. Inte självklart man ska sitta och googla. Men det är ju bara vad jag tycker :) Återigen - Tack för hjälpen!
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Böckerna håller tyvärr ganska ojämn kvalitet. AGN tillhör inte de bättre. Jämför med MET som är av en helt annan klass. Mitt personliga bottenbetyg går till COM-boken
     
  7. litens

    litens Aktiv medlem

    Vid brottlastfaktorn har flygplanet uppvisat att något stukturellt går av vid riktiga tester eller att inget är beräknat att sitta ihop.

    Mellan normal maximal lastfaktor och brottlastfaktorn får deformationer och bestående skador typ sprickor uppstå.

    Värt att nämna är att det inte finns krav på hur många gånger strukturen skall klara överlaster.

    Hållfasthetberäkningarna behöver inte heller ta hänsyn till tidigare skador eller slitage, allt får vara beräknat på en ny perfekt struktur.
     

Dela sidan