Brukar ni få klart igenom TMA VFR?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av P von Lingelsheim, 27 Juni 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. P von Lingelsheim

    P von Lingelsheim Ny medlem

    Från Sturup till Visby ligger Kristianstad, Ronneby och Kalmars respektive CTR snyggt precis i flyglinjen. Brukar man få klart att passera i respektive TMA över CTR eller tycker ni jag ska planera utanför dessa?
     
  2. Fredan

    Fredan Medlem

    Har då inte haft några problem att varken planera eller flyga över CTR. Ovanför (och under) är ju också utanför
     
  3. P von Lingelsheim

    P von Lingelsheim Ny medlem

    Under ctr blir ju lite svårt. Men jag har ofta (oftast) blivit ombedd att gå under tma när jag kommer från tyskland och närmar mig malmö. Därav frågan.
     
  4. joma

    joma Medlem

    Tycker du ska planera raka vägen och är det genom TMA så kör på det. Tror aldrig jag blivit nekad att flyga i TMA...inte från Tyskland heller.
    Kring Kristianstad, Ronneby och Kalmar är väl trafiken ganska begränsad dessutom.
     
  5. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Har flugit nästan raka sträckan från Eslöv till Visby och blev klarerad genom alla dessa TMA utan problem. FL75 om jag minns rätt.

    Ronneby pratade dessutom med Kalmar så jag fick klart direkt när jag ropade upp Kalmar utan att ens behöva begära klarering.
     
  6. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Malmö och Göteborg TMA kan man ibland bli nekad, speciellt i in/utflygingsriktningarna. Annars har jag nog aldrig blivit nekad i södra Sverige. Däremot är det ju bra att vara mentalt förberedd på att gå under TMA utanför CTR. Om planeringen är så tajt att soppan inte räcker för en sådan omväg ska man nog överväga att lägga in ett tankstopp på vägen.
     
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Har några gånger blivit ombedd att göra en liten omväg när jag passerar öster om Skavsta CTR på grund av inkommande, men annars Inga konstigheter
     
  8. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Jag flög en tur i våras där ruttplanen bl.a. gick från Göteborgs centrum och vidare till Borås dvs rätt över Landvetter. Jag ringde och kollade med Gbg under planläggningen hur jag lämpligen planerade den delen. De ville INTE att jag skulle gå på TMA-höjd utan ville i stället att jag passerade området genom CTR och på så sätt låta Tower hantera mig. Och så fick det bli!
     
Laddar...

Dela sidan