Bygge av en RV-14

Diskussion i 'Flygteknik' startad av control, 22 Januari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. control

    control Välkänd medlem

    Fått önskemål om att starta en tråd om mitt planerade bygge av en Vans RV-14
    http://www.vansaircraft.com/

    RV-14 finns än så länge endast som standardkit, kommer säkert senare som quickbuild. Standard kittet passar mig bra då jag dels ser fram mot själva byggandet och inte bara resultatet samt att jag prioriterar lägre kostnad framför tid.

    Jag kommer att bygga sporrhjulsversionen, den främsta anledningen till det är helt enkelt att jag tycker sporrhjulskärror är snyggare.

    Då jag kommer att berätta om bygget både här, på Facebook och i andra sammanhang så blir det inte hållbart att skriva en massa individuella inlägg i olika fora. När något västentlig hänt kommer jag att posta en uppdaterad länk till en blogg, här är länken till en preliminär sida, inte bestämt mig för om jag ska köra här eller på någon annan plattform:

    http://magnusrv.blogg.se/
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Underbart.. Hur ser din preliminära tidsplan ut?
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Tidsplan...hahaha, jag är småbarnsförälder :rolleyes:
    Men målsättningen är väl nått i stil med: 2014 bakparti, 2015 vingar, 2016 kropp, 2017 och första halvan av 2018, motor och instrumentering. Om första flygningen sker innan sista december 2018 så ser jag det som ett tidsmässigt mycket lyckat projekt.
     
    • Gillar Gillar x 3
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vad blir det för avionik? IFR, VFR? Bygger du hemma i typ garaget inledningsvis eller nån hangar ?
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Kul, detta blir intressant att följa!
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Hemma i garaget med slutmontering förmodligen på Kjula eller Hässlö, vill ha en stor bana under mig vid första flygningen.

    Den långsiktiga planen är en IFR-kapabel panel, kanske tom. elektrisk avisning på vingarna och vätska för propellern osv. Panelen kommer att designas med det i åtanke men inledningsvis är planen att bestycka den med minsta/billigaste möljiga (Som sedan kommer att bli reservinstrumentering). Har jag råd så blir det en kombinerad IFR-godkänd radio/gps/com såsom en Garmin 430 redan från start.

    Men panelen ligger långt bort och för varje år som går så blir det billigare :D Jag kommer att vänta med detaljer länge, nu handlar det bara om principer: att det skall vara enkelt att uppdatera, helst med helt löstagbar panel, det skall vara ergonomiskt med ett startflöde som i praktiken gör en checklista onödig och målet är att inför landning/apch så ska man bara behöva säga "simsallabim, alla knappar in" eller något liknande ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Låter spännande :)
     
  8. Swip

    Swip Medlem

    Kommer bli intressant att följa ditt projekt :). Har själv allvarligt funderat på att bygga en RV-14. De senare byggsatserna från Vans har utvecklats i riktningen att jag tror att det börjar bli möjligt även för "normaltekniska" som jag. Framförallt den precision som delarna skärs ut med och att styrhålen är exakta så att man slipper mäta och passa in många av bitarna själv.

    Mätning och inpassning låter inte så svårt för någon som har ögon och ett par händer... men när alla ytor på något sätt är runda, böjda, konvexa, konkava och det inte finns några enkla referenspunkter... ja då tror jag att det är fara för inläggning på institution ;). Men det gäller absolut inte RV-14 vad jag förstått... verkar vara en kanonfin byggsats!
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Ser riktigt fint ut, spännande.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. control

    control Välkänd medlem

    Vans kit blir allt bättre, de förborrade hålen gör att man faktiskt kan sätta ihop hela kärran utan jiggar även om de flesta verkar bygga enklare stödstrukturer.

    Har fortfarande inte fått tag i den tekniska granskare jag blivit rekommenderad att i första hand kontakta, försöker i några dagar till innan jag breddar mina förfrågningar. Jag har fyllt i beställningsblanketten för stjärtkittet, inte helt omöjligt att den åker i väg i veckan som kommer. Preliminärt leveransdatum för mina verktyg är den 5/2.

    Senare ikväll postar jag något här: http://magnusrv.blogg.se/
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Nyfiken på elektrisk avising. Vad finns det för alternativ när det gäller avisning för en X-klass? Det enda jag känner till generellt är http://www.kellyaerospace.com/thermawing-aircraft-deice.html, finns det andra alternativ? Behöver det vara certifierat för att flyga in i icing conditions? Misstänker det...

    Jonas
     
  12. control

    control Välkänd medlem

    Nu har jag en teknisk granskare :D

    Nu ska jag inte påstå att jag har hela regelverket klart för mig men jag tror att när det gäller X-klass så är det jag som tillverkare som skall certifiera kärran för att få flyga in i känd is. (bara så ingen missförstår, även i en DA42 eller annan kärra som får flyga... så undviker man att annat än passera höljder/områden med känd isbildning)

    Har ingen detaljkunskap om vilka system som finns, bara sett några på andra experimentals och fått lovord om dem.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. litens

    litens Aktiv medlem

    Häftigt!

    Dagdrömmer om att bygga typ en RV-14 nån gång, tror du kommer ha super roligt och slutmålet blir ju en fantastisk flygmaskin specad precis som du vill ha den. En RV är ju verkligen användbar och att bygga i förborrad metall måste vara trevligt/ optimalt.

    Helt rätt med sporrhjul, det är snyggast:)
    Din blogg är inlagt i favoriterna!
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. control

    control Välkänd medlem

    Att det inte kommer några uppdateringar på bloggen beror på att jag överväger att gå över till Googles bloggplattform.
     
  15. control

    control Välkänd medlem

    • Gillar Gillar x 1
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Inspirerande projekt :)

    Hur förbereder man sig för ett sånt här projekt och vilka kunskaper bör man ha? Finns det några grundkurser hos tex EAA om man är helt novis på området?

    (Du kanske föredrar att man ställer frågor i bloggen istället?)
     
  17. control

    control Välkänd medlem

    Det går lika bra med frågor här, speciellt om det är generella frågor.

    EAA har många bra kurser, generella som beskriver byggprocessen, plåtkurser, plastkurser, dukningskurser och underhållskurser mm. Observera att ibland kan det gå flera år mellan att vissa kurser hålls så om du funderar på att börja bygga någon inom 5 år så är det dags att gå med i EAA redan idag!

    Jag som inte ens påbörjat mitt bygge är naturligtvis ingen expert men min känsla är att det viktigaste är att du av något skäl har motivationen och att du allmänt sett inte har tummen mitt i handen. Specifika kunskaper kan du lära dig men personer som har svårt att slå i spikar, tvingas be om hjälp med att montera ihop IKEA-möbler... tyvärr bör man råda sådana personer att ge upp tankarna på eget byggande ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för info! Hehe Ikea-referensen var kul :)

    Gick in på EAA s sida o kollade, intressant info där.

    Förstod att flygutprovningen tar minst 2 år och 50h, först efter det får man ta passagerare? Förstår att det är nödvändigt. Gäller att ha tålamod i ett sånt projekt :)
     
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad ligger anskaffningskostnaden på för allt material till flygplanet?
     
  20. Swip

    Swip Medlem

    Tvåårsregeln har jag inte hört talas om. Lust att länka? :)
    50h har jag förstått ska gälla om det inte är något speciellt som ökar på antalet timmar (ickebeprövad motor osv).
     
Laddar...

Dela sidan