Bygge av en RV-14

Diskussion i 'Flygteknik' startad av control, 22 Januari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Refererade nog lite fel (inget krav på två år) men så här stod det:
    (http://www.eaa.se/index.php/tekniskaverksamheten)


    "Flygutprovningen för ett nybyggt flygplan varar i femtio flygtimmar och det tar i genomsnitt två år att genomföra. Under denna tid får du inte medföra passagerare."
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Om jag tar Vans uppskattning (Som förmodligen är väldigt nära sanningen) för en RV-14 men ny motor och "basic VFR" intstrumentering så hamnar man på strax under 750 000 inkl. moms. Då har jag räknat med frakt, verktyg etc.

    Helt klart ett skäl till att jag inte saknar ett Quickbuild kit, jag vill inte behöva låna alltför mycket när det är dags att köpa motor ;) Skulle jag lyckas slippa momsen så handlar det om strax under 600k, mycket trevligare!

    Det går att komma undan billigare om man är villig att köpa en begagnad motor men för en RV-14 är detta inte så enkelt då det inte precis ligger en massa IO-390 och skräpar i folks förråd ;)
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Häftigt, jättekul att du satsar på en 14, den ser riktigt trevlig ut.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. control

    control Välkänd medlem

    Bloggen uppdaterad:

    http://magnusrv.blogspot.se/

    btw. Jag kommer snart att gå över till engelska på bloggen. Skälet till detta är att än så länge finns det 0 svensktalande personer att utbyta RV-14 erfarenheter med men redan över 100 engelsktalande.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag tycker ändå att du räknar på lite för lång byggtid.
    Titta vad den här killen fixat på bara ett år!!
     
    • Gillar Gillar x 3
  6. control

    control Välkänd medlem

  7. Swip

    Swip Medlem

    Intressant att läsa om momsfrågan. Var din fundering om du kunde köpa in byggsatsen till din utbildningsverksamhet och därmed slippa momsen? Hur resonerar då Skatteverket när de menas att moms tas ut på flyglärarverksamhet? Att verksamheten är redovisningsskyldig för moms är väl själva förutsättningen för att inte belastas av momsen på verksamhetens egna inköp (dvs varor som används i verksamheten och inte ska säljas vidare)... eller missförstod jag den biten?
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Här handlar det inte om huruvida momsen skall vara avdragsgill eller inte. För vissa varor som flygplan och delar för person- eller godsbefodran skall någon moms aldrig tas ut vid import. Som flyglärare tar jag ut moms av mina kunder som jag sedan betalar in till Skatteverket, köpar jag in exempelvis kartor, gör min medical etc. så får jag tillbaka momsen från detta av Skatteverket.

    Om Skatteverket hade tolkat utbildning/utcheckning för behörighet till sporre, avance, EFIS mm. som kan göras med en x-klassad maskin som personbefodran så hade någon moms aldrig tagits in av imortören eller dess ombud för Skatteverkets räkning. Nu kommer FedEx att kräva moms av mig i samband med att de levererar byggsatsen. Om jag kan kvitta denna mot den moms jag drar in från mina kunder är en annan fråga.
     
  9. Swip

    Swip Medlem

    Tack, då förstår jag. Såg att du valde att beställa som privatperson. Antar att du har enskild firma, då kvittar det ju (eller snarare så har Skatteverket svårt att se om det är näringsidkaren eller privatpersonen som beställt). Men om man har verksamheten i bolag som är egen juridisk person är det nog viktigt att importera till denna (eller annan näringsidkare) så att man inte bränner möjligheten att kunna rycka momsen i senare skede om det skulle visa sig möjligt.

    Om man har en liten bit skog som man har enskild firma för borde man ju kunna köpa in en luftfarkost för egen brandövervakning m.m... ;)
     
  10. control

    control Välkänd medlem

  11. control

    control Välkänd medlem

  12. litens

    litens Aktiv medlem

    Snyggt, roligt med fina bilder! Tror detta blir bästa byggbloggen som korsat mina vägar:)
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Bra jobbat. Vilket hantverk! :)
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    Tack för kommentarerna, nu "skäms" jag lite för att de senaste bilderna är tagna med iPhonen... ;)
     
  15. litens

    litens Aktiv medlem

    Har en feeling av att det kommer bli än väldigt-väldigt fin RV.

    Det ligger några år bort men har du funderat på om nitarna skall spackas?
     
  16. control

    control Välkänd medlem

    Planen är spackel och sedan någon form av grundfärg på hela planet.

    Sen får vi se vad det blir, de här nya tunna 3M vinylplasterna där man kan få i princip vilken bild som helst tryckt på, lockar. Eller plast-dip som verkar vara bättre, billigare och lättare än vanlig färg.
     
  17. litens

    litens Aktiv medlem

    Spontant tror jag mycket på en vinyl, samtidigt är det väldigt snyggt med riktig lack, svårt val:)

    Tror det är kan vara värt mödan att spackla, såg en spacklad rv6 bredvid en ej spacklad rv6 på siljansnäs flyin i höstas och jag föredrar helt klart den förstnämnda.
     
  18. Swip

    Swip Medlem

    Såg på din blogg att du inte gillar blindnitar ("I just don't like blind rivets"). Nu när du är varm i kläderna på både vanliga nitar som hamras ihop och blindnitar vore det intressant att höra om varför du föredrar de vanliga nitarna.

    För någon som inte provat framstår det som omständligare att hamra nitarna jämfört med att bara klämma dit blindnitar. Har fått för mig - men ta det med en stor nypa salt - att tillverkarna av kit försöker använda blindnitar i så hög utsträckning som möjligt där de räcker till för hållfasthetens skull.
     
  19. control

    control Välkänd medlem

    Jag har iofs. den billigaste popnitdragaren från Biltema men det är svårt att komma åt, måste göra ett omtag för att pinnen skall gå av.... Visst är sannolikheten att en nit skall bli dålig mindre men generellt går det snabbare och blir bättre med "vanliga" nitar. När jag väl köpt en pneumatic squeezer så misstänker jag att jag blir än mer för vanliga nitar. :D
     
  20. Swip

    Swip Medlem

    Läste precis din artikel i senaste EAA-nytt om det här bygget. Bra skriven och intressant! Roligt att du delar med dig av dina erfarenheter i tidningen.
     
Laddar...

Dela sidan