Byta transponderkod efter CTR?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Micke_xyz, 3 Juni 2010.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Igår flög jag från Västerås mot Stockholm utan färdplan. Fick en transponderkod av Västerås precis innan avgång. Lämnade Västerås CTR och fick klart lämna frekvensen.
    Vad ska jag göra med transponderkoden när jag lämnar CTR och flyger okontrollerat in i G-luft? Ska jag behålla den eller byta till 7000?
     
  2. cumulus

    cumulus Medlem

    Jag skulle haft kvar samma och kontaktat tex STHLM CTRL för trafik-information.. Då vet dessutom nån controller i området vet vad det är för blipp på radarskärmen :h
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

    Jag har alltid ändrat koden till 7000 under omständigheterna ovan,även utomlands.

    /TOC
     
  4. RawazNermany

    RawazNermany Banned

    http://www.lfv.se/AIP/ENR/ENR%201/ES_ENR_1_6_en.pdf

    I ENR 1.6 paragraf 3.4 står det: "Transponder skall vara aktiverad på kod enligt ATS instruktion eller, om sådan instruktion inte erhållits, på kod 7000"

    Öppet för tolkning möjligtvis men jag ser det som att har man blivit tilldelad en transponderkod av ATS bibehåller man den tills flygningen är avslutad eller får en ny kod tilldelad. Alternativt nöd, radiobortfall och kapning som undantag då.

    Så tycker jag personligen att man skall göra.
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem


    OK :)

    Utan tolkningar ,värt att tänka lite längre än så.Flygning utan färdplan,utan uppföljning,okontrollerat luft,koden 7000 visar att man flyger oftast utan färdplan,specifik kod visar annat, osv,osv

    Allt går.......

    /TOC
     
  6. RawazNermany

    RawazNermany Banned

    Hehe förlåt, det var inte meningen att komma med någon pekpinne och berätta hur man ska göra :)

    Men jag står fast vid min åsikt att om man har blivit tilldelad en kod så skall man hålla sig till den och ändra endast efter uppmaning från en ATS-enhet.

    Du har ju oavsett vilket en färdplan i kontrollerat luftrum och koden har tilldelats dig för identifikation, när du sedan lämnar kontrollerat luftrum ser jag ingen anledning att byta tillbaka till "anonyma" 7000.

    Förhoppningsvis kanske det finns någon flygledare här som vill sprida ljus i frågan?
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem


    Tog inte det som pekpinne

    Visst 7000 är anonym,det är meningen.

    Vilka andra ATC får den specifika koden från Västerås ATC ?

    Ingen nog,den gäller endast till inom Västerås CTR i detta fall.

    /TOC
     
  8. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    I norsk luftrom er regelen at piloten aldri bytter kode på eget initiativ. Fra AIP NORWAY ENR 1.6:

    4.1.2 Except as specified in 4.2, 4.3 and 4.4 in respect of emergency, communication failure or unlawful interference, the pilot shall:
    a) operate the transponder and select codes as individually directed by the ATS unit with which contact is being made; or
    b) unless otherwise directed by ATS, operate the transponder on the last assigned code, until aircraft has landed; or
    c) in the absence of any ATS directions, select code as follows:
    - IFR-flights: Code 2000
    - VFR-flights: Code 7000
    - Helicopter ambulance flights: Code 5200
     
  9. RawazNermany

    RawazNermany Banned

    Ska jag vara helt ärlig med dig, så vet jag inte vilka andra enheter som får koden, du har nog rätt när du säger ingen, iallafall inte automatiskt.

    Men vad jag tror är att du finns i systemet och vill och om en flygledare ser din transponderkod på skärmen kan h*n identifiera dig utan att vara den som utfärdade koden i första laget, jag är inte säker på det så om någon upplyst vet får ni gärna rätta mig.

    Och jag ser verkligen inte poängen i att vara anonym om du är utrustad med en transponder och har den påslagen? Eller ja, jag ser inte poängen i att vara anonym alls så länge du ägnar dig åt civil luftfart.
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem


    Det är bara positivt om tillfälliga koden för V-rås CTR,utfädrat endast för utpassering från CTR,är i systemet och alla vet vilkken flygplan det är.Då få man uppföljningen automatisk.

    Destination dock okänt.

    Jag tror att jag missförstår det sista att vara anonym.......

    Men utan S-mode transponder,i okonttrollerat luft,utan färdplan,7000 alltid på,med höjdraportering så klart,då har man valt att vara anonym.

    Om man vill vara känt,lämna färdplan.

    /TOC
     
  11. pasj66

    pasj66 Medlem

    Skulle vara intressant att få input från någon trafikledare vad gäller det här. Det känns som man bör ge sig tillkänna till ATS om man har en tilldelad transponderkod. Den du fått för en lokal utpassering kanske passar dåligt dit du ska. Om du gett en förkortad färdplan över radio så borde du blivit överlämnad dvs uppmanats kontakta Sweden control tex vid utpassering. men har du bara fått klart lämna frekvensen och är i g-luft är det nog 7000 som gäller. Som sagt någon trafikledare i publiken... ;-)

    /Patrik
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem


    Nej,inte i deta fall.

    Om man vill få trafikinfo eller annat,fritt val.

    Färdplan,forkortat färdplan är historia med utpassering.

    /TOC
     
  13. RawazNermany

    RawazNermany Banned

    Fair enough, när du flyger är du befälhavare och får göra din tolkning av reglerna.
     
  14. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Ingen tycks vilja kommentera det norska inlägget? Där står det ju klart angivet att det är ursprunglig kod som gäller. Kan det verkligen vara olika regler mellan Norge och Sverige i en sån fråga?

    Jag vill för övrigt minnas att det är just det svar vi fick på en genomgång med trafikledningen för några år sen, men jag kan minnas fel.
     
  15. pasj66

    pasj66 Medlem

    Lite OT men var det inte lite resonemang om att anta systemet som finns i England där en transponderkod betydde att man lyssnade på en viss frekvens även om man inte ropade upp? Detta på grund av att det inte gick att ropa upp flygplan med 7000 på transpondern som de såg var på fel väg. Någon som har någon info?

    /Patrik
     
  16. TOC

    TOC Ny medlem

    Jag har inte hört mera om detta.

    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=881&forumID=23#4896

    /TOC
     
  17. RawazNermany

    RawazNermany Banned

    Det har du rätt i att det gör, men längre upp i tråden citerade jag motsvarande svensk regel och den är formulerad annorlunda. Även om jag tycker att den har samma innebörd.
     
  18. TOC

    TOC Ny medlem

    :laugh
    Vill bara upprepa:
    "Det är bara positivt om tillfälliga koden för V-rås CTR,utfädrat endast för utpassering från CTR,är i systemet och alla vet vilkken flygplan det är.Då få man uppföljningen automatisk."

    Och vill förtydliga att har endast sagt hur jag har hanterat situationen,inte hur andra skall görä. Underteknad är bara en enkel privatflygare,flyger lite och sällan,men gör så gott man kan.

    Har fått transponderkoder även med tillstånd att passera R-område i okontrollerat luft,flygning utan färdplan.Strax efter utpasserin har ropat upp ATC och sagt att är ute och lämnar frekvenssen hej då.

    Och ändrat koden till 7000,som jag hade innan.

    Tips/råd från professionella piloter uppskattas,man lär så länge man lever.

    /TOC
     
  19. TOC

    TOC Ny medlem

    Fråga till Flygkalle.

    Har ESOW TWR egna transponderkoder som man kan ge snabbt till VFR trafik utan samordning med mottagande sektor,mottagande sektor ej aktuellt om man begär endast utpasserin från CTR med förkortad färdplan eller flyger lokalt?

    Och det viktigaste,om koderna finns,hur länge väntar ni på att ge samma kod igen till någon annan?

    MVH/TOC
     
  20. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Jag råkade faktiskt besöka tornet just under den här turen till Västerås och flygledaren sa att det är så ont om transponderkoder att man har ungefär 1 minut på sig att reservera en kod när den blir ledig.
     
Laddar...

Dela sidan