C172 i kornåkeren

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av I_R_Fischer, 6 Juli 2009.

  1. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Klubbens 172 hadde en ufrivillig landing i kornåkeren sist fredag. Heldigvis uten personskade, og heller ingen materielle skader skulle det vise seg.

    Var selv på flyplassen på samme tidspunkt, og ble vitne til at flyet fløt for langt inn over banen før setting, og da piloten bestemte seg for å gå rundt, kom ihan nok dessverre på baksiden av power-kurven, slik at han aldri kom ut av bakke-effekten. Passerte videre en bilvei i noen centimeters høyde, før flyet landet noen hundre meter borte i kornåkeren.

    http://www.oblad.no/article/20090704/SKI/597508861/1001/NYHETER
     
  2. Jocke

    Jocke Medlem

    Ursäkta en novis, men vad innebär det? Gav inte motorn tillräcklig effekt? Varför då?
     
  3. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Når en flyr med lav hastighet nær steilepunktet, er det to måter å komme seg ut av det på:

    -Om en har motorkraft å gi på, kan en bruke den og etter hvert som farten øker kan en senke nesa igjen uten å tape høyde.

    -Om en ikke har mer motor å gi på, må en senke nesa for å minske luftmotstanden som den høye angrepsvinkelen gir. Men da mister en løft inntil farten øker, og dermed mister en høyde. Avhengig av flytypen, stort tungt eller småfly, mister en fort flere hundre fot før farten kommer.

    Det er sikkert flere her på forumet som har opplevd dette, selv fikk jeg oppleve det under trygge forhold med instruktør, og det er nok ingen god følelse man sitter med der i et slikt tilfelle.

    Uten at jeg vil spekulere i hva som var tilfellet ved denne hendelsen, har jeg nok mistanke om at han har vært uheldig og fått noen knops medvind under landingsforsøket. Denne dagen var det skiftende vindretning, og hele 33 grader.

    Ingolf
     
  4. pasj66

    pasj66 Medlem

    Hej,
    Lite grovt kan man säga att på framsidan på effektkurvan minskar planets energiförlust med minskande fart. Under fart för bästa stig är baksidan på effektkurvan och energiförlusten ökar med minskande fart. Mycket nyttig effekt vid kortfältslandningar men kräver ett aktivt handhavande av flygplanet.

    Lite mer info:

    http://www.av8n.com/how/htm/energy.html#sec-power-curve-intro

    MVH
    Patrik
     
Laddar...

Dela sidan