Call sign only

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av POE, 12 Juni 2010.

  1. POE

    POE Ny medlem

    Lyssnar då och då på ATC via webben, Bromma och Stockholm Control. Hör emellanåt att ATC säger "call sign only" till inkommande flygplan. Vad menar dom med den frasen?
     
  2. Mats B

    Mats B Medlem

    att man identifierar sig på den nya frekvensen man ropar upp med bara sitt call sign. dvs. "SE-ABC"

    mvh / Mats B
     
  3. RWT

    RWT Ny medlem

    Och detta för att hålla nere snacket på frekvensen.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    är det en informell regel eller går det att läsa om det i en officiell publikation?
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem


    Gissar att ovanstående gäller endast för flygplan som flyger på färdplan,då ser ATC anropssignal på skärmen.

    Stöd för dettä,hmm....,man måste göra som ATC säger osv

    /TOC
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem


    Som detta,källa Motfly:

    "Om ni har färdplan och får en
    transponderkod från Sävetornet
    behöver ni inte ange koden för
    Göteborg kontroll.
    Er anropssignal kommer upp
    direkt på radarskärmarna.
    Vi hörs på kanalen"

    Jag hittar ingen stöd i en officiell publikation att man skall ange koden utan anmodan från ATC

    /TOC
     
  7. RWT

    RWT Ny medlem

    Nästa flygledare har redan all info denna behöver så att då rabbla upp en massa information som denna redan känner till blockerar enbart frekvensen i onödan.

    Detta förfarande brukar främst användas när man skiftar till den flygledare som har hand om den sista delen när det gäller inflygningen (director). Denna har som uppgift att ta hand om insvängarna på final och se till att hålla ett så bra avstånd som omöjligt mellan flygplanen. Får man då en massa långa anrop så försvårar det arbetet.

    Motsvarande användas även på marken ibland, där du anmodas att enbart "monitor twr-freq 118,5" eller liknande. Då ska du inte ens ropa upp utan enbart lyssna på frekvensen så kommer du att bli uppropad när det är din tur.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack. Då vet jag vad jag kan förvänta mig framöver när jag flyger på färdplan i Stockholmstrakten.

    Mvh
    Fredrik
     
  9. frazer

    frazer Medlem

    Fast egentligen bara om du flyger IFR till Arlanda (och ev. Bromma) vid rusningstrafik:)
     
  10. Mats B

    Mats B Medlem

    Fick "Call sign only" igår när jag blev skiftad till Arlanda approach.
    Nu var det just inte rusningstrafik direkt mitt på eftermiddagen men en 747 Thai Air fick vänta lite och sedan instruktionen att " line up behind the landing little one...." när vi var på kort final för 01L. Ganska kul. Vi paddlade på allt vad vi orkade för att minimera olägenheten för de stora grabbarna och var av på första taxiway.

    mvh / Mats B
     
  11. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Kul anekdot!
    Nu är du dessutom döpt för all framtid: "The little one"!:tup
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Flög du IFR dit? Jag var där så sent som för 1,5 vecka sedan. Landade också 01L men fick i sedvanlig ordning harva på 1000 ft från inpasseringspunkten fram till banan :e

    Mvh
    Fredrik
     
  13. frazer

    frazer Medlem

    Har lagt upp en film på pilotmagazinet (YouTube tillåter ju inte filmer längre än typ 10 min) när jag flög till Arlanda för nåt år sen:
    http://www.pilotmagazinet.se/film_60_bromma_-_arlanda_med_pa28
     
  14. Mats B

    Mats B Medlem

    Japp, IFR var det!

    "The Little One", hahahah..
    Har redan det smeknamnet av en helt annan anledning, fast inte av den som ni nu alla tror! :)
    mvh / Mats B
     
  15. Epelle

    Epelle Medlem

    #Frazer!

    Kul film! Bra i iutbildningsyfte för radiosnack..:tupX2
     
  16. niklaswik

    niklaswik Medlem


    Tack! Den där filmen har jag letat febrilt efter länge! Minns att jag sett den för nåt år sen, sen har jag sökt på youtube många gånger på alla möjliga tänkbara sökord men inte hittat den, så klart.. :e
     
Laddar...

Dela sidan