Climb on runway heading

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av XYZ 849, 30 April 2008.

  1. XYZ 849

    XYZ 849 Ny medlem

    Till er piloter som får klarering "climb on runway heading....o.s.v." skulle ni stiga på banans kurs (heading) på kompassen okorrigerat för vind, eller korrigera för vinden och tracka banans förlängning?

    Just när ordet "heading" används, precis som när man får vektorering, är min första tanke att styra just det på kompassen. Är det någon som har samma tanke?
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hej,

    Klart intressant frågeställning !

    Spontant svarar jag att jag skull flyga på "tracken", dvs håll aupp för vinden och flyga i banans förlängning.
    Rätt eller fel ? Jag vet inte.......

    MVH
    Håkan
     
  3. Knorren

    Knorren Medlem

    Jag skulle definitivt hålla mig på kompassen om jag får heading isf att tracka. Tycker sedan FL att jag hamnar konstigt så får dom ge mig en ny heading att hålla då.
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    Har fått hundratal liknande startklareringar och följer alltid banans förlängning,"tracken"
    Annars skulle det uppstå konstiga situationer.
    Om man blir vecktorerad är det "kompassen" som gäller.

    mvh /TOC
    PS Men min engelska är ju som den är:laugh
     
  5. Knorren

    Knorren Medlem

    Jag ser rwy heading som just en heading, annars skulle man ju få instruktionen att följa rwy track.
    Skulle vara itressant att se vad stora regelboken säger om detta :)
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

    rwy heading är riktning i vilken banans förlängning pekar,eller?:laugh

    mvh /TOC
     
  7. DanielW

    DanielW Medlem

    Missed apch SAAB Rwy 11, Climb straight ahead to 1500´, turn left to locator mm mm

    Nu är jag inte flygledare, men då jag skolar IR så får man ju göra missed apch "IMC", säg att det blåste utav hel*ete och jag INTE korrigerade för vinder så skulle jag teoretiskt kunna sätta mig i tornet. När man siger så söker man alltid att stiga utmed/utöver banan.
     
  8. Knorren

    Knorren Medlem

    På ett annat forum diskuteras det exakt samma sak såg jag nyss:

    http://www.g-kraft.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=17314


    Sedan är det ju lite halvintressant att korrigera för vinden när man inte har någon fix... rwy är ju bakom dig och den kan du näppeligen använda som referenspunkt när du trackar? Visst har du tur, som på Saab, så har du ju en NDB/OM rakt fram som fix. Iofs så skulle man kunna använda BC på ILS, men kontentan är ändå att din track blir lite godtycklig (framför allt VFR).
     
  9. DanielW

    DanielW Medlem

    Ja, på SAAB är det rätt lätt.
    Primärt går man ju på SC eller OL med ILS BC som kontroll.
    IFR har man ju alltid någon fyr att gå efter medans man VFR som du säger har banan bakom, dock under VFR så ser du ju iof vart du styr så det löser ju sig iom det.
     
  10. Knorren

    Knorren Medlem

    "Problemet" är ju störst för små och långsamma kärror, större och snabbare har inte samma bekymmer.
    Ta exemplet Skavsta och start bana 26 så då innan start så vrider man ju bara in heading-buggen på 258 grader eller vad nu banans magnetiska heading är.
     
  11. Michael J

    Michael J Ny medlem

    kommer ihåg att jag tog upp detta med min flyglärare vid en instrumentflygning, då jag fick low approach sen fly rwy heading to 2000ft, och vi hade ca 10 i sidan. så jag börja hålla upp mot vinden men han sa att initiellt så skulle man hålla hdg om sedan FL säger något så får man förtydliga att man håller hdg som instruerat.
     
  12. ckovamees

    ckovamees Ny medlem

    Beror på om du e VFR eller IFR... Om IFR skall vidkompensering inte ske.

    I FAA's Instrument Procedures Handbook står följande:
    "Runway Heading – The magnetic direction that corresponds
    with the runway centerline extended, not the
    painted runway numbers on the runway. Pilots cleared
    to “fly or maintain runway heading” are expected to fly
    or maintain the published heading that corresponds
    with the extended centerline of the departure runway
    (until otherwise instructed by ATC), and are not to
    apply drift correction
    ; e.g., RWY 4, actual magnetic
    heading of the runway centerline 044.22º, fly 044º."
     
  13. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Frågan är ju oftast en strid om påvens skägg. Men allmänt gäller att med heading menas heading, precis som ckovamees påpekar. Det här leder ju till att olika flygplan kommer att följa olika track, men i allmänhet saknar det betydelse.

    Hälsningar

    Allan
     
  14. OsPi

    OsPi Banned

    Straight ahead betyder ju rakt fram så då ska du flyga i banans förlängning, just för att undvika tornet m.m. Din heading är inte intressant, men den borde ju vara ungefär som under sista delen av inflygningen. :h
     
  15. allan.emren

    allan.emren Medlem

    "Straight ahead" är ju inte riktigt samma sak som "Runway heading", speciellt inte om det blåser.

    I det förra fallet har man gjort en inflygning, t.ex. med ILS eller visuellt och då har vindkorrigering skett automatiskt. Om det inte är våldsam vindskjuvning, så är det då bara att fortsätta med oförändrad heading, såvida man inte väljer att följa t.ex. bakstrålen från ILS eller senaste NDB-fyren om det var en sådan inflygning och man inte har en annan NDB framför sig. (För dem av er som inte har IR-utbildning kanske det vore på plats att säga att man kan använda en NDB även för att följa en track FRÅN fyren. Jag gör det här tillägget för att ni inte skall tro att jag talar i nattmössan. Detta får man ju inte lära sig i PPL-skolning.)

    Som påpekats ovan är "runway heading" något annat, men i praktiken får det blåsa orkan om det skall ha någon praktisk betydelse (pga kraven på hinderfrihet kring flygplatser).

    Hälsningar

    Allan
     
  16. Kalle

    Kalle Medlem

    I FAA's Instrument Procedures Handbook står följande:
    "Runway Heading – The magnetic direction that corresponds
    with the runway centerline extended, not the
    painted runway numbers on the runway. ...

    ----------------------------

    Att bara köpa FAA:s beskrivning rakt av går inte för även om många regler är desamma finns det skillnader. I det här fallet är det dock samma betydelse så RH betyder att man INTE själv skall korrigera, det gör flygledningen om det behövs.

    I våra svenska regler finns följande att finna:

    Föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi (2007:13)

    3 kap.

    Instruktioner för avgång

    41 § Nedanstående fraser skall användas vid radiokommunikation om instruktioner för avgång.

    a [AFTER DEPARTURE] TURN RIGHT (or LEFT) HEADING (3 digits) (or CONTINUE RUNWAY HEADING) (or TRACK EXTENDED CENTRE LINE) TO (level or s.p.) [(other instructions as required)]

    Den här tråden har iofs redan klarat ut allt men regeln efterfrågades och detta är det bästa jag kunde finna.

    Vill också tillägga att i det andra scenariot. Alltså VFR och instruktionen climb straight ahead är det ändå inga problem. Det finns alltid radionavigationshjälpmedel om det är en kontrollerad flygplats, och det är det ju eftersom man får en instruktion ;). Visst är det stökigt för en VFR-flygare att tracka på en NDB, både mot och från, men eftersom det ju är VMC kan man ju ta ett landmärke istället.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Jonas
    Svar:
    1
    Visningar:
    767

Dela sidan