CPL - Flyga mot betalning?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Jonas, 30 Juli 2009.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Som bekant så krävs det CPL för att flyga mot betalning. Dock så vet jag att det inte räcker för bedriva en taxirörelse.

    Vilka rättigheter har man som innehavare som CPLare och vad krävs ytterligare för att bedriva en kommersiella flygningar mot betalning (har glömt bort vad den typen av organisation/licens heter för göra det).

    Finns det några begränsningar i vilka typer av flygningar man får göra? Vet tex att man i USA bara får flyga typ 50nm bort med betalande passagerare om man inte har IR. Hur är det ME-rating?

    Hypotetisk, vad ska man göra för att dra igång en flygtaxi-verksamhet och hur komplicerat och dyrt är det?

    Jonas
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    En sådan licens kallas ett AOC - Air Operators Certificate och jag tror man ska kunna visa upp en ganska bra organisation för att utfärda ett sånt. Kostar troligtvis en del pengar med.

    Jag vet inte vad som gäller med IR och sånt men det bör man ju självklart ha. CPL måste du ha för att flyga kommersiellt över huvudtaget.
    Sen måste du om jag inte missminner mig ha två piloter varje flygning, oavsett om planet är single pilot eller ej.

    För att starta en verksamhet krävs det ju att du får detta AOC och ett flygplan och allt som hör till med hangarer och maintenance. Kontakter i branschen är bra att ha med. Att hitta ett avtal innan man startar vore ju jättebra så du vet att du får flyga nåt, typ flyga fångar eller nåt sånt.

    Men det är antagligen oerhört svårt och krävs ett stort kapital men möjligt är det. :)
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för info!

    Har kollat runt lite mer på nätet. Det verkar dessutom i alla fall finnas lite extra krav på flygplanet samt en del ytterligare krav på piloterna, tex minimum IFR tid mm.

    Jonas
     
Laddar...

Dela sidan