Dåligt bemötande av ÖKC

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av frazer, 5 Augusti 2008.

  1. frazer

    frazer Medlem

    Är det någon mer än mig som märkt av att man oftast blir sämre bemött av flygledarna på ÖKC (Östgöta TMC)? Jag har av olika anledningar varit i kontakt med ÖKC ganska mycket på senaste tiden, och i många av dessa fall har skillnaden i bemötande jämfört med Stockholm TMC, Sweden ACC och våra torn runt om i Sverige varit åt det sämre. Senaste flygningen blev jag utskälld så fort jag ropade upp, utan att ha gjort något fel (låg inte ens i eller under TMAt).

    Vore intressant att höra om någon av er känner samma sak?
    Jag har pratat med andra allmänflygare samt trafikpiloter som trafikerar flygplatserna inom ÖKC och jag har fått medhåll i mina noteringar från fler håll.

    TL är där för att hjälpa oss piloter, och visst kan man förstå om en flygledare har hög arbetsbelastning osv. Dock anser jag att man bör ha ett trevligt bemötande mot sina "kunder" oavsett (i de ovan nämnda fallen har flygledarens synliga belastning inte varit nämnvärd).
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Skriv störningsrapporter. Det tar skruv. Då måste man mera formellt ta ställning till det hela.
     
  3. frazer

    frazer Medlem

    Vet inte riktigt om det är rätt väg att gå. Detta står det högst upp på ASR-blanketten:
    "Shall be completed when an occurrence concerning flight safety."

    Jag funderar däremot på att komponera ett sakligt mail till chefen för ÖKC.
     
  4. Knorren

    Knorren Medlem

    Utskälld skriver du, kan du presciera mer om den faktiska situationen och konversationen?
     
  5. frazer

    frazer Medlem

    Det känns inte riktigt relevant, eftersom det inte är en engångsföreteelse.
    Vill gärna höra om det är någon mer än mig som upplevt samma sak dock!
     
  6. Opus

    Opus Ny medlem

    Jag har passerat genom Östgöta TMA med och utan färdplan ett antal gånger de senaste månaderna och alltid blivit korrekt och vänligt bemött, så den avoghet du har mött tycks i alla fall inte ha varit genomgående.
     
  7. DanielW

    DanielW Medlem

    Ibland har jag hört någon på ÖKC snäsa åt en pilot, men på det stora hela så tycker jag inte att ÖKC är värre/bättre än någon annan.
     
  8. Peo

    Peo Ny medlem

    Har också hört enstaka "snäsningar" (precis som jag har hört hos Stockholm, Sweden, Göteborg...), men överlag är servicen och bemötandet kanon tycker jag, precis som hos de flesta andra ATC.

    Den enda ATC som "sticker ut" i trevlighet är Västerås som alltid har varit så übertrevliga när jag har passerat eller stannat. De har verkligen låtit så trevliga så man funderar på att ställa sig och baka kanelbullar och bjuda på :) Men jag kanske bara har haft tur...
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    I 9 fall av 10 när jag antingen flyger i/passerar igenom ÖKC så upplever jag att servicen är bra och att jag får ett trevligt bemötande över radion. Vid något enstaka tillfälle har de varit korta i tonen men det kan ju finnas anledningar till det också som inte jag känner till.

    Mvh
    Fredrik
     
  10. Jakob A

    Jakob A Medlem

    En gång har jag hört en "snäsning", men det var helt befogad. FL hade ropat flera gånger och piloten hade inte svarat, dessutom hade han varit inne i ett R-område utan tillstånd.

    Själv har jag aldrig haft några problem...

    Håller med om Västeråstornet, de är supertrevliga. Jag var där i samband med året roll-out och passade på att hälsa på i tornet, de verkar trivas väldigt bra med sina jobb.
     
  11. frazer

    frazer Medlem

    Nejdå, du har inte bara haft tur :) Västerås har alltid varit mycket duktiga på att hantera alla sorters piloter, oavsett kvalisort. Jag skulle säga att man har fått det delvis "gratis" eftersom man blir tvungen att hantera mycket skolflyg varje dag, blandat med Ryanair och massa annat smått och gott. Sen har jag märkt att det beror mycket på vad man har för "jargong" i tornet. En viss sorts inställning hos de som jobbar där länge smittar lätt av sig till de andra flygledarna.

    Om jag applicerar samma teori på ÖKC så borde även de vara lika duktiga på detsamma, men det upplever inte jag.

    Stockholm/Sweden må vara hårda, men de är det när situationen kräver det. Aldrig något onödigt gnällande eller skällande.
     
  12. mainstrut

    mainstrut Ny medlem

    Har alltid blivit bra bemött av ÖKC.
     
  13. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Av mina hela 21 flygtimmar har jag befunnit mig i Östgöra TMA vid ungefär 10 tillfällen, alltid välbemött och väl omhändertagen.
    Vet inte om det beror på att man är skolflygare och pratar som en bebis i radion (ja, ni vet, säga tex EMIL istället för ERIK), men dom verkar alltid vara extra, vad ska man säga, "pedagogiska" mot mig :tupX2
     
  14. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Ja a... Lite off-topic kanske men på min långnav till Norrköping 1/7-08 när jag låg i planflykt på 3000 ft gav Östgöta helt fel instruktioner till mig, de gav klarering för Bogsta, vilket är ju helt fel, det är ju inpasseringspunkten för Skavsta och jag gjorde nästan som de sade, men tyckte att det lätt underligt så jag sade till i sista stund och flygledaren erkände att det var en felsägning och att jag istället var klarerad till Kopparbo som egentligen var det rätta! :)
     
  15. ern

    ern Ny medlem

    Jag har aldrig blivit dåligt bemött i ÖKC under de tillfällen jag haft med dem att göra (EK-flygningar / DK-flygningar under min PPL-utbildning), tvärt om har jag upplevt det som god service och vänligt bemötande. :tupX2

    Kan faktiskt inte säga någon ATC där de är otrevliga eller på något annat sätt "djävlas" med piloterna. Även på Bromma där det är stundtals mycket radiotrafik är det "elev-vänligt" och jag har aldrig upplevt någon form av stress eller liknande då jag kommunicerat med brommatornet / ground.
     
  16. Laban

    Laban Ny medlem

    http://www.youtube.com/watch?v=hzqX3sSYxfM

    Lite off topic, men den här killen är rätt rolig. Finns rätt många klipp med honom, ibland lite för rolig :)

    EDIT: En till favorit :)
    http://www.youtube.com/watch?v=ola4nK0opeA
     
  17. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Måste få framhålla "Bålänge"! Det är ett nöje var gång man får ratta in 127,30.:e
    Har dessutom i gott minne när de ombesörjde sin ordinarie trafik samtidigt som segelflyg-VM pågick med ett hundratal segelflygplan...Gott humör utan gnissel! Må det sprida sej!:tupX2
     
  18. tandvark

    tandvark Ny medlem


    Då måste jag bara be att få informera att en av huvudaktörerna, Örjan, som varit med de senaste 40 åren i flyg(ledar)branschen, går i pension nu i November. Jag och några kurskamrater var uppe i Västerås tornet häromveckan, med lite fikabröd, kaffe och ett glatt humör. Det vill till att ni passar på nu, om ni ska få en chans att få bli klarerad av denne man! =)
     
  19. RawazNermany

    RawazNermany Banned

    Är nog böjd att hålla med tandvark. Västerås och Borlänge är ju ett rent nöje att prata radio med. Man blir rejält bortskämd och Örjan är varken mer eller mindre än en kung.
     
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Margareta (tror jag hon heter) och Örjan i Västerås-tornet är hur bra som helst.
    Sen måste jag även säga att Gävle AFIS är en fröjd.
    Damen i det tornet är en riktig "mormor" och tar hand om en på ett jättebra sätt! All heder åt henne.
     
Laddar...

Dela sidan