Dödshaveri i Arvika

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av m_grahn, 13 November 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 16 medlemmar.
  1. m_grahn

    m_grahn Ny medlem

  2. Domino

    Domino Ny medlem

  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det skulle kunna vara någon av dessa flygplansindivider:

    SE-VDX AM-FIB 582
    SE-VAX CT2K
    SE-VLX EV-97 EUROSTAR
    SE-VCX FIB-POLARIS
    SE-VEX FIB-POLARIS
    SE-VPX FK9-MK IV
    SE-VIX JABIRU-450 UL
    SE-VNX MTO SPORT
    SE-VHX PEGASUS-QUANTUM 15
    SE-VFX PEGASUS-QUASAR 2 TC
    SE-VBX TL-2 ESO 2

    Hade svårt att se vilken bokstav som var i mitten mellan "V" och "X". Det såg ut lite som ett "O".
     
  4. Domino

    Domino Ny medlem

    ...och nu har de suddat bilden på reg-beteckningen.

    Jag tyckte också det såg ut som SE-VOX, men det var inte helt klart.
     
  5. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

    På Aftonbladets bildspel tycker jag absolut att det inte kan kan vara så mycket annat än SE-VOX.

    Jag känner inte igen vad det kan vara för flygplanstyp genom vrakdelarna.
    Högvingat, rött...
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  8. thomasflyg

    thomasflyg Ny medlem

  9. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

    Japp, har annan källa på det. Och det stämmer bra med hjulställen ser jag nu när jag vet facit.
     
  10. dypen

    dypen Medlem

    I mine øyne var det SE-VOX, dobbeltsjekket på google som fortsatt åpner det første bildet som ikke var sladdet ...
     
  11. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Zenith

    Någon SE-VOX finns inte enligt luftis.
    Planet var för övrigt enligt DN "av typen Zenair CH 701 STOL, ett så kallat ultralätt flygplan .."
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad kan man dra för slutsats av det? Ej luftvärdig?
     
  13. Gus

    Gus Ny medlem

    Antyder inte registreringen att det är ganska nyregistrerat? TS brukar inte vara så snabba med uppdateringarna.

    /Gus
     
  14. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

  15. dypen

    dypen Medlem

    Flyet var i en testflygings periode og dette var en av flygningene i testprogrammet før endelig registrering kunne utstedes ...
     
  16. rjakobsson

    rjakobsson Ny medlem

    Oerhört tragiskt.
    Väldigt många olyckor i år.
    Hur kommer det sig, finns det någon bra sida där man kan ta del av haverirapporterna?
     
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    På Statens Haverikommissions hemsida kan du ta del av rapporter och utredningar:

    http://www.havkom.se/Sok/

    När det gäller utredningen av olyckor med UL så är det KSAK som ansvarar för det. Vet inte om de publicerar sina rapporter på sin hemsida.
     
  18. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nej, det gör de inte. Faktiskt verkar det som om de överhuvudtaget inte dokumenterar sina utredningar i rapportform, så att man kan ta del av dem. Hur detta är möjligt är inte begripligt för mig.

    /hans
     
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Detta låter otroligt märkligt. Kan det verkligen stämma? Finns det någon företrädare för KSAK som kan bekräfta att det är på det här viset? Sen är jag även lite nyfiken på hur en KSAK-utredning går till.
     
  20. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

Laddar...

Dela sidan