DA40/42 G1000 simulator

Diskussion i 'Flygteknik' startad av OskarSandsjo, 13 Januari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. OskarSandsjo

    OskarSandsjo Ny medlem

    Hejsan!

    Har planer på att bygga en liten simulator här hemma som ska vara till FSX. Jag har ett litet problem bara som jag inte kan lösa på egen hand, nämligen att hitta mått på panelerna.
    Jag har ingen klubb i närheten med varken DA40 eller 42(n)

    Så jag tänkte bara fråga, vet någon vart man kan hitta en skiss eller ritning på panelen av DA40/42an?
    Alt om någon vänlig själ skulle vilja mäta. det hade varit guld!

    Tack på förhand!

    Mvh Oskar
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Tittade i AFM men där står inga mått på panelen... kan försöka att komma ihåg att mäta nästa gång jag är i Västerås men det kan dröja i detta trista vinterväder :-/
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. OskarSandsjo

    OskarSandsjo Ny medlem

    Har en kompis som går på SAA och han tittade i POH'n men stod inget där heller osv.
    Det vore väldigt uppskattat, får jag någon annan att göra det eller om jag får svar från Diamond själva så skriver jag här så du slipper göra det i onödan! :)
     
  4. joflin

    joflin Medlem

    Österrikiska Diamond verkar vara ett föredöme inom informationstillgänglighet!,

    se länken och klicka dig vidare till önskad modell: (AfterSales-support / Tech_Pubs.)
    http://www.diamond-air.at/techpubs+M52087573ab0.html

    Sprängskisserna i "Illustrated Parts Catalog", förmodligen ATA31-10 Instrument Panel Installation, anger delarna, länk
    http://ipc.diamond-air.at/IPP5/jsp/...sy&k_vari=&k_ver=&image=-2&k_lfdnr=&nodeId=76
    ca352bb64193dc97cdefbfaebc43b192.png
    Men utan mått, synes det mig. Kanske i underhållsmanualen (titta själv, 2000sidor), länk:
    http://www.diamond-air.at/fileadmin...nce_Manual/Basic_Manual/70201-DA42-AMM-r3.pdf

    PS. AirplaneFlightManual, är typiskt en med skrovspecifik synonym för: PilotOperatingHandbook.
     
    • Gillar Gillar x 3
  5. OskarSandsjo

    OskarSandsjo Ny medlem


    Tack så jätte mycket!
    Det var helt klart värt att leta igenom alla 2000 sidorna! Har nu ännu bättre underlag för formerna, så får sätta mig och göra om 3D ritningen, sen räcker det med ett par enkla mått från panelen så jag får rätt skala! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. archen

    archen Ny medlem

    Hej!
    Lycka till med projektet! Håller själv på att bygga flygsimulator och mitt första tips är att du reggar dig på cockpitbuilders och presenterar dig. Finns otroligt mycket information och kunskap att ta del av.

    Med vänlig hälsning, Anders 'archen@cockpitbuilders'
     
  7. archen

    archen Ny medlem

    Och som tillägg tycker jag absolut du ska skippa FSX som är en föråldrad plattform som inte längre uppdateras. Kolla in prepar3d v2 istället som har stöd för dx11 och MASSOR av andra förbättringar. Uppdateras hela tiden oxå.

    Som tillägg rekommenderar jag FTX GLOBAL + FTX VECTORS
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej, jag håller också på lite smått hemma och sätter ihop en motsvarande FNTP1 sim för att främst flyga IFR.
    Jag använder X-Plane 10. Saitek joke och paneler/radio etc. Matrox dualhead splitter. FlyThisSim för instrument på tredje skärm.

    X-Plane är en riktigt bra plattform att bygga kring. Vet dock inget om Prepar3d....

    Jonas
     
  9. OskarSandsjo

    OskarSandsjo Ny medlem

    Archen: Reggat mig nu, tack för tipset! :) Och ja, FSX är lite föråldrat, men mitt grafikkort kommer inte klara P3D V2 så bra som jag förstått det :( har Geforce GTX 660OC 2GB. Sen tycker jag dom har lagt till lite onödiga grejer men det kanske går ta bort, typ avancerade skuggor osv :) Har ORBX grejerna till FSX så som Vector och Global. :)

    Jonas: Låter nice! Jag har aldrig flugit i Xplane men det jag sett på bilder mm så tycker jag det ser lite tråkigt ut när det gäller grafik. Och utbudet av flygplan/flygplatser gör att jag inte vill byta som det är nu :)

    Har nu kollat med ett företag om dom skulle kunna hjälpa mig att göra panelerna. Dom rekommenderade att göra dom i någon typ av laminat som är vit med svart yta, sedan fräser dom ur alla bokstäver och märken jag vill ha så dom blir vita :) Så funderar på att göra en test där och se hur det blir! :)
    Först ska jag bara se till att få måtten på panelerna så jag vet att jag har rätt skala haha.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan