Daggpunkt

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Thord, 10 Mars 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag sitter alltjämt och försöker förstå mig på vädret utanför fönstret. Till min hjälp så kör jag igenom frågor från PPL-appen och nu har jag en fråga angående daggpunkten då jag inte är överens med appens påstående om daggpunkten.

    Vilket av följande exempel höjer daggpunkten på luften?
    Temperaturen ökar
    Temperaturen sjunker
    Kondensation sker i form av moln
    Avdunstning sker från underliggande vatten

    Det finns en till liknande fråga som lyder:
    Vid tillförsel av fukt:
    Minskar daggpunkten
    Ökar daggpunkten
    Ökar temperaturen
    Minskar temperaturen.

    Nu skulle jag vet hur du resonerar för att se om jag helt har missuppfattat hur daggpunkt/luftfuktighet fungerar så jag håller inne med det som appen anser som rätt svar en stund till.
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Första frågan: Avdunstning sker från underliggande vatten.
    Andra frågan: Ökar daggpunkten.

    Daggpunkt är den temperatur då luften inte längre kan hålla fukten utan fukten kondenserar. Temperaturen är med andra ord alltid högre än daggpunkten om du inte befinner dig i moln/dimma/etc. Ju närmre daggpunkten temperaturen kommer ju närmre är luften att vara mättat på fukt.

    Daggpunkten ökar vid tillförsel av vatten (som t.ex. om underliggande vatten avdunstar och därmed löses upp i luften).

    En luftmassa med lite fukt behöver kylas mycket för att "släppa" vattnet i den (låg daggpunkt). En luftmassa med mycket fukt i sig behöver bara kylas en aning för att "släppa" sitt vatten (hög daggpunkt).
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Tja om temperaturen ökar (så som exempelvis när solen kommit upp en bit på morgonen) så allt annat oförändrat så kommer luften kunna tolerera mer fukt innan kondensation uppstår mao. daggpunkten ökar.

    Farlig fråga för det är lätt att läsa in så mycket annat, oftast är man mer intresserad av skillnaden temp på backen/daggtemp är absolutvärdena.

    Svaret på tvåan blir med samma resonemang att daggpunkten minskar.

    Svarade jag rätt?
     
  4. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Återkommer med de enligt appen rätta svaren. Jag vill påstå att daggpunkten inte kan öka p g a fukttillförsel utan då är det den relativa luftfuktigheten som kan öka till dess att daggpunkten uppnås och det blir moln (kondensation). Daggpunkten kan (så som jag läser det) bara ändras av temperaturen och inte av luftfuktigheten.

    Nu har hunnit starta upp läsplattan och på första frågan så ska "avdunstning sker från underliggande vatten" vara rätt svar.
    På andra frågan så ska rätt svar vara "ökar daggpunkten"

    Men det control skriver så håller jag med och det är så jag fattar det här med daggpunkten. Det är inte fukten som styr daggpunkten. Daggpunkten hänger ihop med temperaturen.

    Edit: Om tillförsel av fukt ökar daggpunkten skulle vi aldrig få kondensation, eller!?
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Jag ger mig direkt på fråga två, tankevurpa. Mer fukt i luften gör att kondensation sker vid högre temperatur alltså, daggtemp ökar.
    På ettan måste jag tänka lite mer, men jag hade säkert fel där också ;)
     
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Helt fel. Daggpunkten är ett resultat av fukt per volym luft. Daggpunkten hänger inte ihop med temperaturen alls, utan fungerar som ett gränsvärde för hur lågt temperaturen kan gå innan vattnet i luftmassan i fråga kondenserar.

    Ponera att temperaturen är 10 C och daggpunkten 8 C. Daggpunkt 8 C betyder att om luftmassan i fråga kyls till 8 C kommer vattnet i den att kondensera. Så om vi närmar oss kvällen och luftmassan ligger stilla vad kommer hända? Jo temperaturen kommer att sjunka och sjunker den 2 grader har vi nått daggpunkten och vi får kondensation (kan bli dis/dimma på kvällen).

    Samma scenario igen då fast med fukttillförsel. Temperatur 10 C, daggpunkt 8 C. Vi tillför fukt till luften. Får vi för mycket fukt i luften så luftmassan inte längre kan hålla fukten, då får vi kondensation. Kondensation får vi när daggpunkt = temperatur. Så vad borde hända med daggpunkten om vi tillför fukt? Temperaturen är konstant, så det som måste hända är att daggpunkten ökar. Tillför vi fukt til luften ökar daggpunkten och kommer den upp till 10 C då blir det knodensation.

    Se daggpunkt som ett mått på hur mycket vatten det finns i en luftmassa. Alltså absolutvärdet på mängd vatten i luftmassan. Temperaturen å sin sida berättar hur mycket vatten luftmassan kan hålla. Relativ luftfuktighet är förhållandet mellan daggpunkten (hur mycket vatten som finns i luftmassan) och temperaturen (hur mycket vatten luftmassan KAN hålla).
     
    • Håller med Håller med x 2
  7. control

    control Välkänd medlem

    Och jag är ju tydligen lite trött på morgonen, jag skrev ju själv i mitt förra inlägg "Mer fukt i luften gör att kondensation sker vid högre temperatur alltså, daggtemp ökar." Så om fukt tillförs luften pga. avdunstning underifrån så ökar naturligtvis daggpunkten....

    Intressant att jag som ändå tycker att jag har bra koll på just denna del av MET, ändå lyckas svara fel på två av två frågor :(
     
  8. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Avdunstning underifrån ökar den relativa luftfuktigheten inte daggpunkten. När den relativa luftfuktigheten blir 100% så kondenserar den oavsett vad daggpunkten är.
    Jag säger inte att jag här rätt. Jag försöker bara förstå för jag trodde jag hade fått grepp om luftfuktighet och daggpunkt, men så dök dessa PPL frågor upp och ställde till det för mig :(
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Avdunstning underifrån tillför fukt. Alltså ökar daggpunkten. Du kan se daggpunkten som ett mått på den absoluta fuktigheten.

    Temperaturförändringar påverkar inte daggpunkten alls (utom kanske indirekt) eftersom fukt vare sig tillförs eller tas bort.

    Kondensation i moln ändrar inte heller daggpunkten eftersom mängden fukt inte ökar -- den bara omvandlas från vattenånga till molndroppar. (Skall man vara extremt petig så sänker faktiskt kondensation daggpunkten eftersom mängden fukt i luften minskar när vattendropparna fälls ut. I praktiken gör detta bara skillnad om det blir så mycket droppar att det faller ut som nederbörd. Molndropparna avdunstar ju direkt om temperaturen stiger och då ökar daggpunkten igen.)
     
  10. Kamalin

    Kamalin Ny medlem

    När relativa fuktigheten är 100% så är du på daggpunkten. Så du svarar ju på frågan där! I och med att fukt tillförts så har ju daggpunkten ökat till samma som omgivande temperatur och luften kan då inte hålla mer fukt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Kamalin

    Kamalin Ny medlem

    För att förtydliga lite. Vid 100% relativ luftfuktighet så ligger du ju på mättnadskurvan för hur mycket fukt luften kan hålla, dvs du är vid daggpunkten. Den relativa fuktigheten kan påverkas på två sätt.

    1. Tillsätt/ta bort fukt - Då flyttar du daggpunkten.
    2. Höj/sänk temperaturen - Då flyttar du rådande temperatur mot eller från daggpunkten (men daggpunkten är densamma).

    Men i båda fallen ändrar du alltså den relativa fuktigheten.

    Hoppas det blir lite klarare! :)
     
  12. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Punkt två har jag hängt med på, men de texter jag har läst så har jag aldrig fattat fukten ska kunna styra daggpunkten. Det blir en dimension till som jag har lite svårt att ta in.
     
  13. Kamalin

    Kamalin Ny medlem

    Vad jag reagerar på är när du tidigare i tråden skriver "När den relativa luftfuktigheten blir 100% så kondenserar den oavsett vad daggpunkten är". Anledningen till att jag reagerar är för att daggpunkten är ju när den relativa luftfuktigheten är 100%.

    Du är ju med på att den relativa fuktigheten ökar om man tillsätter fukt. Om man tex har 70% relativ luftfuktighet och tillsätter fukt så blir ju den relativa luftfuktigheten högre än 70%. Man kan ju även vända på det och säga att om du har 70% relativ luftfuktighet och tillsätter fukt så är temperaturen där luftfuktigheten är 70% ändrad. Och det är ju precis det som händer med daggpunkten (dvs 100% relativ luftfuktighet) => Tillsätter du fukt så är den temperatur där den relativa fuktigheten är 100% flyttad.
     
  14. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Vet inte riktigt hur jag ska förklara hur jag hade "läst in" det här efter som jag själv tydligen fått det hela om bakfoten. Men då i min värld så hade jag bilden av att när jag läste en METAR så kunde jag då se "ESNZ 122150Z 16003KT 9999 BKN039 03/01 Q1017=" vilket då säger att temperaturen ute på Frösön är tre plusgrader och daggpunkten är en plusgrad. Så när luftens temperatur sjunker, vilket jag tror den kommer att göra under natten om inte så säger vi att den gör det för det här exemplets skull, och temperaturen då blir en plusgrad ute på Frösön så kan inte luften behålla luftfuktigheten utan det blir kondensation och vi får moln. Jag hoppas verkligen att inte har fattat det fel också :depressed:
    Om då använder samma metar och vi har oförändrad utetemperatur och vi har avdunstning så säger PPL-appen, och ni som skrivit i denna tråd, att ska METARn efter ett tag kanske stå 03/02. Nu kollar inte jag METARn med så täta intervaller att jag har kunnat följa ett sådant skeende. Jag har hela tiden haft den tron att det är den omgivande temperaturen som styr daggpunktens temperatur eller hur jag nu ska säga det. Nåväl tillbaka till :bookworm:
     
  15. control

    control Välkänd medlem

    Låt mig ställa en retsam fråga ;) Om det inte vore tillförsel/borttagande av fukt till luften, vad gjorde då i din tidigare tankeställning att daggpunkten någonsin varierade, varför var den inte alltid 2 plus på Frösön?
     
  16. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag har nu läst igenom läroboken igen om daggpunkten och nu hittade jag en mening som det står att daggpunkten kan öka vid fukttillförsel. Så därför fanns inte den möjligheten till ökad daggpunkt. Så är det när man inte har några kärnor i planeten för kunskap att fastna på likt fukten som fastnar på sina kärnor och bildar moln. :dead:
     
  17. Thord

    Thord Aktiv medlem

    För att omgivande lufttemperatur ökade och varmare luft kan bära mer fukt och därav ökade daggpunkten.
     
  18. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Ursäkta att jag lägger mig i, men att lufttemperaturen ökar innebär ju bara att avståndet mellan tempen och daggpunkten ökar? Blir det varmt som i öknen blir ju avståndet extremt. (Men daggpunkten ligger ju kvar vid en låg temperatur om inte fukt tillförs).
     
  19. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Fuktmängden är i praktiken det enda som styr daggpunkten. Vad är det för läroböcker du använt?

    (Lufttrycket påverkar också daggpunkten men jag tror att för en given (flyg)plats så varierar lufttrycket inte så mycket att det har någon praktisk betydelse.)
     
  20. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Nu ska vi nog inte skylla på böckerna för att jag inte har någon fungerande studieteknik utan det är därför jag tar hjälp av er när jag slår knut på mig själv.
     
    • Gillar Gillar x 2

Dela sidan