Dela på PIC-tid?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Kristoffer79, 15 Oktober 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Kristoffer79

    Kristoffer79 Medlem

    Hej
    Kan någon redogöra vad som gäller om 2 PPL piloter flyger en PA28, kan man dela på PIC tiden? Och hur mycket kan man dela per år osv..

    Vore jätte tacksam för svar.
     
  2. Fredan

    Fredan Medlem

    Jag tolkar din fråga som att två piloter loggar 30 min PIC vardera av en 1h flygning?

    Tycker det känns konstigt när flygtid inte stämmer överens med starttid och landningstid. Har själv inte hittat något definitivt svar åt endera hållet. Ska bli intressant att höra om någon här vet mer...
     
  3. Kristoffer79

    Kristoffer79 Medlem

    Ja precis. Eller om båda får logga 1 timme var. En på flygklubben sa att man fick dela på 6 timmar PIC per år. Sen vad det innebär är ju frågan?
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Min tolkning: är man PIC ("jag flyger") så räknar man tiden. Så byter man i cockpit får man hålla koll på när bytet skedde. PIC lika med flygtid. Annars får man väl logga "Dual"?

    Brasklapp: har ingen koll på vad som sägs i EASAs regelverk om detta men det är säkert mycket.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej, du får inte dela på samma flygtid. Det förekommer i vissa fall borta i USA att man får göra det men inte här i Europa. Det bästa är nog att man går ner och gör en landning eller studs när man byter befälhavare så det blir mest rätt. Det ser ju konstigt ut i loggboken om man har flugit men inte gjort någon landning?

    Sen är frågan också om det är lämpligt även om det är möjligt, det är viktigt att det är tydligt vem som är befälhavare under flygningen. Man riskerar kanske att vela lite om man byter av och an. En annan sak kan vara att om någon börjar tycka att ens loggbok ser konstigt ut så kan man snabbt få problem med förtroendet och det blir lätt snack.

    Mitt tips: Undvik detta och gör det som två separata flygningar även om ni kanske bara gör en "lång" studs och gå eller stannar kort på banan. Men fortsätt flyga tillsammans, det är lärorikt och roligare!
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    PIC och "jag flyger" är inte samma sak. Före flygningen skall det vara glasklart vem som är PIC -- speciellt viktigt om den som sitter i vänsterstol är mindre erfaren än kamraten i högerstol. Även om man turas om att vara PF så är samma person hela tiden PIC. (Och därmed -- enligt EASA-reglerna -- den enda som kan logga flygtiden.) Jag är osäker på om det ens är tillåtet att byta PIC under flygning, men jag håller med Larscho om att det i de flesta fall skulle vara olämpligt även om det var tillåtet.

    Det kan du, så vitt jag vet, bara göra om en lärare är PIC.

    Man får i och för sig logga vad som helst i sin loggbok, bara det är tydligt vad man loggar och man skriver det i rätt spalt. En del personer rekommenderar t.ex. att man loggar tid som spanare på FFK-flygningar. Sådan tid räknas ju aldrig som flygtid, men är ju ändå en dokumenterad erfarenhet som kan vara bra att kunna visa upp.
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jag bugar ärevördigt för denna lärdom. :)
     
  8. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Är det möjligen så också att man inte får vara PIC i högersits förrän man blivit utcheckad i högersits av en flyglärare, eller liknande?
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Såvitt jag vet finns ingenting i regelverket som förbjuder det. En annan fråga är om det är lämpligt. Jag har själv vid enstaka tillfällen landat från högersits och det känns väldigt osäkert.
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Det beror på vad det står i flyghandboken skulle jag säga. För våra vanligaste typer har jag inte sett att det står något om var piloten ska sitta så det är rimligt att anta att hen kan sitta vart som helst så länge alla reglage är inom räckhåll och flygplanet kan framföras säkert. Det är givetvis klokt att bli utcheckad på högersidan men inget krav.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan