Den här killen landade sin nya Bonanza i oceanen - och överlevde!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 21 Augusti 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    En något "klickbete-aktig" rubrik, men detta är en intressant video. Tydligen gav motorn upp på en sprillans ny Bonanza och piloten nödlandade i havet. Nu är vi ju som vi är med våra mobiltelefoner m.m. så hela förloppet, även när de ligger (utan flytvästar, vilket kanske inte behöver kommenteras lämpligheten i) i havet och guppar. Det går bra i början men efter ett tag blir det kallt. Sevärt.

     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Mycket sevärt. Slår också ett slag för att följa den YouTube-kanalen. Dyker upp rätt mycket intressant på den och Matt är en rätt nitressant person. Både i klippet och om man läser i kommentarerna kan man utläsa att han också såg det värt att fundera över lämpligheten att inte ha flytvästar med sig =)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Det går mycket spekulationer om denna olycka. T.ex föraäkringsbedrägeri. Ska bli intressant att läsa utredningen.


    General Aviation "Accident"...
    (20/August/2019)
    - United States of America :
    A Beechcraft A36 Bonanza, owned by Lesh Air LLC, registered N134P, force landed to the waters of the ocean near Half Moon Bay Airport (KHAF), in San Mateo County, California, following a reported "loss of engine power".
    The aircraft sustained substantial damage and the two occupants onboard were not injured.

    It is suggested by many that the crash was an "insurance fraud scam and publicity stunt."

    - https://www.instagram.com/p/B1bJuCYFkig/?utm_source=ig_embed

    - Video before crash - low altitude turns and retraction of gear at 5 ft. AGL on takeoff: https://www.instagram.com/p/B1cOE_5lIyV/?igshid=l1ivsb8ib16y
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Verkligen märklig olycka. Tänkte först att det planerat men det lutar mer åt andra hållet nu när jag läst mer om han och kollat in sociala medier. Killen har 900 timmar + IR och flyger seriöst. Köpt ny maskin som han nyss har moddat med tip-tanks etc, som han planerat att korsa Atlanten i. Svårt att undgå att han verkade relativt "oberörd" av olyckan men det verkar vara en kille som allmänt är ganska orädd och sysslar med extremsporter. Men har svårt att tro att han skulle iscensätta en ditching för att få ut försäkringspengar på en nyinköpt maskin, för att få fler följare på instagram eller bara för en adrenalinkick? Redan efter några dagar kunde man se att han var ute och flög igen som inget hänt. Väldigt märkligt, men det är finns rätt många märkliga människor..... Som sagt, ska bli intressant att se om de kommer fram till någon haverirapport. Tveksamt om de bärgar maskinen för att utreda? Om inte försäkringsbolaget kanske vill det?
     
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag har voltat en bil. Sladd på rak 90-väg i 90-ish km/h. Arbetsteorin är att något gick sönder, då bakomvarande bil såg plötslig sladd, 3 gånger fram och tillbaka på vägen innan jag inte längre kunde hålla den och det bar av sidledes/baklänges (frontlyktorna vända mot bilen bakom) ut i ett djupt V-dike som satte bilen i ordentlig roll (3 studsar på gärdet med flera rotationer innan bilen blev liggandes på taket). Det blev en del skador (hjärnskakning för flera, utslagna tänder och små skärsår för mig, en bruten hand för en pasasgerare som förmodligen slog mig i käften, blåmärke på en lunga för en passagerare.). Jag körde bil igen så snart jag var återhämtat från mina skador till den nivån att köra fordon är normalsäkert igen. Ingen av passagerarna rapporterade någon olust över att åka/köra bil själva eller med mig som förare.

    Anekdot kanske, men alltså den här piloten fick knappt några skador. Det hela ser ut att ha gått väldigt odramatiskt till (för att vara en flygplanskrash). Jag tycker inte det är konstigt om man snart är i luften igen efter det. Sen ska jag säga att jag inte följer den personen som råkade ut för olyckan så jag kan inte tala om det har betett sig konstigt på några sociala medier, men ändå...

    Tycker det finns en tendens att överdramatisera när det handlar om flygplan och jag tror bara det är dåligt för flyget att göra det.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan