Den STORA tråden om sjöflyg i allmänhet

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Simon, 6 Augusti 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Simon

    Simon Aktiv medlem

    En maskin som annars kan vara ett bra alternativ på sjö är 172:an med den nyare vingen (från modell M och framåt). Kör man den som strikt tvåsitsig så har man möjlighet att ta både last och bränsle. Det ger en maskin som kostar ungefär som en Super Cub men med mer utrymme och lastförmåga.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. kungen

    kungen Medlem

    Sådär då har man tagit sitt sjöcert :) kan rekommendera det om någon går och funderar. Helt unik upplevelse att landa/flyga sjö !
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Nuddu!
    Grattis och lycka till i allt vad du tar dig till med!
     
  4. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Bara av nyfikenhet: hur mycket kostar det att ta sjöbehörigheten i Täby om man räknar på 10 timmar skolning?
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Verkar kul! Lite för dyrt för mig dock att flyga senare (3100/h med C206). Såg att utbildning med C206 gick på 38000 (http://www.tsk.nu/?page_id=76). Kan man utbilda sig på UL istället?
     
  6. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Ja det var ju lite blodigt, tror min sea rating gick på 25.000 inkl teorin. Är väl få som är intypade på C206 så det hade nog dragit iväg ännu mer om man skolat på en sån maskin.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Simon, gjorde du din rating i Arvidsjaur? Och med vem?
    Det börjar bli ett stort problem på sjösidan att de maskiner som är normalklass oftast är onödigt stora och dyra. Därav kostnaden hos Täby skulle jag säga.
     
  8. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Jo jag flög i Arvidsjaur med Ulf Levander. Vi har lånat in en Belanca citabria för sjöskolning.
    Som mer ekonomiska alternativ i N-klass till C206 mfl så finns ju så klart super cub men de är dyra i inköp. Som ovan nämnts är C-172 ett alternativ om man betraktar den som 2-sitsig.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det finns många fler alternativ än 206a. Även om den säkert är väldigt bra för ändamålet så blir prislappen för hög för många tror jag. 25 000 kr låter däremot som ett mycket rimligare pris. Kommer Bellancan att finnas tillgänglig även i år?
     
  10. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Jodå det tror jag.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Swip

    Swip Medlem

    Hur upplever ni det rent praktiskt att lägga till vid gästhamnar? Går det över huvud taget i praktiken på sommaren då dessa är välbesökta av båtar? Och en nog så viktig fråga, är man välkommen med sjöflygplan?
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Svårt att svara på. Det viktiga är ju att det finns en bra brygga eller annan plats att lägga sig på och att den är ledig när man kommer. Generellt sett är nog de flesta gästhamnar inte anpassade för sjöflygplan. Sandhamn har t.ex. plats vet jag och de får också sjöflygplan dit ibland vilket gör att de vet hur de ska agera när man kommer. Annars är det väl bäst att hitta en sandstrand eller liknande så nära hamnen som möjligt.
     
  13. Swip

    Swip Medlem

    Mina funderingar går i linje med dina. Sandstrand är ju smidigt, men gäller att komma över den gnagande känslan att någon oförsiktig person kan fingra på flygplanet där det står obevakat.
     
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det är svårt att komma undan skulle jag tro. Bäst är nog att hitta en enslig strand som inte syns så bra från land.
     
  15. Jakob Kosmo

    Jakob Kosmo Ny medlem

  16. Pip22

    Pip22 Ny medlem

    Hej
    Kiruna flygskola Werner Björnström .
     
  17. Pip22

    Pip22 Ny medlem

     
  18. Pip22

    Pip22 Ny medlem

    Kiruna flygskola .Werner Björnström
     
Laddar...

Dela sidan