"Descend with a glide"

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Staffan, 27 Augusti 2007.

  1. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Hej!
    Sitter och lyssnar lite bla på Stockholm approach och hör att trafikkärrorna in mot ESSB/ESSA ibland får "cleard to descend with a glide".
    Misstänker att detta har något att göra med sk gröna inflygningar, dvs motorerna på idle in inflygningen. Stämmer det?
     
  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Ja, det stämmer. Det minskar utsläppen och sparar bränsle. Finns beskrivet på LFV-s websida
    http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____46005.aspx

    Men försök inte göra det här tricket med ett kolvmotorplan. Det blir chockkylning av motorn med risk för sprickor i cylindrarna. Man kan dock göra motsvarande besparing med hjälp av motorplané med 60 % effekt, magring till max EGT och sjunkhastighet på ca 200 fot per minut.
     
  3. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    Ja men descnd with hte glide har inget med grönflygning att göra enligt Andreas på ATCC . Descend on glide betyder ett ex

    Sas1043 establized on ils rwy 26 4000ft
    TWR Sas1043 contiue approach descend on glide

    och det betyder att dom får intersepta ILS glidsloper från 4000ft

    Om man ska få en grön inflygnign så kallas dom som vanliga SID'S/Stars's ex TRS2J men förtillfället är det bara SAS som flyger grönt och dom har nu börjat testa det på sin MD80
    //mathias!
     
  4. DanielW

    DanielW Medlem

    737 är det väl, det var det iaf på programet som gick på SVT?
     
  5. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    Jo det stämmer 737 och nu testar dom att köra MD80 med en annan slag grön inflygning pga av att dom inte klarar riktigt nogrann RNaV
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Bra Ma-thias att du reder ut det här :)
     
  7. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Mathias, du är ung men du har verkligen gjort dina läxor! :tup

    Får höra mycket sånt ifrån cokpiten när jag jobbar, finns en hel drös med unika rop jag har frågor på. Ska samla ihop en drös så kommer det en tråd i framtiden!
     
  8. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Tackar för svaret Mathias, då blev det lite klarare.

    Det verkar vara nått dom börjat med dom senaste 4-5 åren, hörde aldrig det när jag flög IFR förut.... Då var det klarering ner till höjden för FAF och sen fick man cleard ILS approach och det var bara att följa GS ner när den började röra på sig...

    / Staffan
     
  9. frazer

    frazer Medlem

    I det här fallet handlar det om Arlanda, som i många fall är lite av ett special-fall. Eftersom IAF inte angränsar till inflygningsproceduren så KRÄVS det vektorering från flygledningen. Detta gör att man kan låta ett flygplan möta glidbanan tidigare än vad ILS-proceduren säger. På 01R, som detta gällde, så gör man det för att försöka minska bullret över Upplands Väsby. Tror aldrig jag hört klareringen "descend with the glide" vid en full-procedur :)
     
  10. Ejvind

    Ejvind Medlem

    men inte minns fel så finns det väl också någon bana på arlanda som har 4000´som initial altitude enligt den publicerade proceduren., (dvs den höjd som man skall ha när man interceptar ILSen.)
    med största sannorlighet pga buller givetvis,

    övriga banor har ca 2500' eller liknande
     
  11. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Frågan är hur vanligt det är med full procedur på ARN? :)

    Kollade just, och du har helt rätt. 01R har 4000ft vid FAP, och den vanliga ILS-proceduren kräver radarvektorering. Men sen finns en "Com failure procedure" för 01R, och den ser ut som en vanligt full ILS-procedur med racetrack och FAF på 2500ft.
     
  12. frazer

    frazer Medlem

    Jag tänkte mer generellt, även på andra flygplatser.

    Precis, därav jag skrev just 01R i mitt inlägg. Eftersom 4000 är den publiserade höjden vid FAP så borde inte ATC behöva ge klareringen "descend with the glide", men jag antar att man gör det för att vara extra tydliga med att det är 4000 som gäller (eftersom de andra banorna har 2500ft).
     
Laddar...

Dela sidan