Diabetes + Flygning?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av per720, 25 Juni 2007.

  1. per720

    per720 Ny medlem

    Hejsan, jag är ny på forumet då jag på senare tid har blivit mer och mer flygintresserad.
    Tyvärr är det så att jag har den kroniska sjukdomen diabetes (typ1, medicinering med spruta).
    Min fråga är; innebär denna sjukdom att jag inte kan ta något som helst flygcertifikat (inte ens UL) eller på annat vis ta mig upp i luften under min livstid? Finns det inget "andrepilot-certifikat" eller "får-flyga-tillsammans-med-annan-certifierad-pilot-certifikat?
    Jag skulle vara tacksam om någon som vet kunde svara. Annars får jag hålla mig till modellflyg :(
    MVH Per
     
  2. Knorren

    Knorren Medlem

    JAR-FCL 3.295 Ämnesomsättnings-sjukdomar, nutritionsrubbningar och endokrina sjukdomar

    a) En sökande till eller innehavare av ett medicinskt intyg klass 2 får inte ha någon funktionell eller strukturell ämnesomsättnings-, nutritions- eller endokrin rubbning som troligt kan inverka negativt på förmågan att utöva befogenheterna i det aktuella certifikatet eller certifikaten på ett säkert sätt.

    b) Sökande med ämnesomsättnings-, nutritions- eller endokrina dysfunktioner kan bedömas vara lämpliga i enlighet med punkt 1 i tillägg 4 till kapitel C.

    c) Sökande med diabetes mellitus kan bedömas vara lämpliga bara i enlighet med punkterna 2 och 3 i tillägg 4 till kapitel C.

    d) Sökande med diabetes som kräver insulinbehandling skall bedömas vara olämpliga.
     
  3. per720

    per720 Ny medlem

    Detta gäller då även för ultralätt och glidflyg, eller?
     
  4. Knorren

    Knorren Medlem

    Om man även där behöver Medical Class 2 som lägst så är svaret ja.
     
  5. per720

    per720 Ny medlem

    OK, tack för svaren.
     
  6. sannakarlsson

    sannakarlsson Ny medlem

    LFS har två överläkare, Richard Söderberg och Lennart Johansson om jag inte minns fel, som efter enskillt fall bestämmer om personen i fråga är lämplig eller ej, kan ju vara värt ett försök...
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Vet inte mycket om det här ämnet men kände igen problemet så jag tänkte bara tipsa lite.

    Jag vet inte om man gör några undantag i Sverige eller inte när det gäller det här, men man verkar i alla fall ha börjat göra det i USA. Jag läste i Flygrevyn Nr 2/2007 om en föredetta pilot, Douglas Cairns med diabetes typ 1 (om du inte har den, kanske den finns på bibblan eller ring och fråga efter gamla nummer) som fick nytt cert givet en hård en omfattande kontinuerlig kontroll mm och sedan flög jorden runt.

    Det verkar alltså finnas något som motsvarar ett medical 3. Kanske något man börjar titta på i Sverige?

    Läs om han på följande sida:
    http://www.diabetesworldflight.com/

    Så även denna sida:
    http://www.diabetes.org/advocacy-and-legalresources/discrimination/employment/aopa_article.jsp


    Ett sista alternativ om du inte kan leva utan att flyga :tupX2och bara vill upp och spaka då och då, är att du går teorikursen och att du kanske kan komma överrens med någon flyglärare om att få köra alla moment med dubbelkommando (typ flyglektion), och fara på långnavar och utflykter. Vad jag vet så behöver du bara medical/elevtillstånd om du ska flyga solo.

    Lycka till!

    Jonas
     
  8. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Inlägget är redigerat. Ny tråd skapad.

    Låna inte trådar för snarlika frågor. Skapa en ny tråd istället så att vi håller i sär diskussionerna.

    Principen är den att en tråd innehåller en huvudfrågeställning och inläggen som följer skall bidra till att huvudfrågeställningen blir besvarad. Annars är det lätt att vi får en massa subkonversationer i trådarna som mer rör till det än någonting annat.

    Mvh
    Fredrik
     
  9. Knorren

    Knorren Medlem

    Vad jag tror mig veta så krävs det Elevtillstånd, och i och med det Medical, innan du får börja skola enligt regelverket.


    Men, som någon lärd sagt i tråden ovan, kontakta LFS och prata med någon av läkarna så får du förhoppningsvis klara besked! :)
     
  10. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag har varit i kontakt med Lennart Johansson och beskedet är att om man behöver insulin så är loppet tyvärr kört. Risken med insulin är att man får för låg blodsockerhalt och då försämras reaktionsförmåga och handlingskraft. Sjunker nivån ännu lägre så kan man ju dessutom hamna i koma.

    MVH
    Håkan
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag trodde det också innan, men när vi skolade på vår klubb så sa lärarna att elevtillståndet inte var så viktigt tills vi skulle flyga EK. Många på vår klubb hade nog inte sitt elevtillstånd klart förrän de hunnit ta ett par lektioner. Det var tom en som hunnit rätt långt och sedan fick avslag på medical pga synfel. Argumentet låter vettigt när det ändå är tillåtet för vem som helst att ta provlektion. Det är ju fortfarande läraren som är PIC. Antingen gör de fel på klubben eller så är luftisregeln allmän då EK ingår i skolningen.

    Jonas
     
  12. per720

    per720 Ny medlem

    Möjligheten är ju att ta certifikat i USA, Kanada eller Australien. I USA och Kanada får man flyga själv, men det krävs nogranna kontroller både före och under flygning. I Australien finns det ett certifikat där man får flyga tillsammans med en sk. "safety pilot" som kan rädda situationen om den blir allvarlig.
    Jag kan ju hoppas att det tillkommer liknande certifikat i Sverige.
     
  13. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Är du säker på vad du skriver nu ?
    Enligt FAA så gäller ungefär samma regler som här.

    http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/avs/offices/aam/ame/guide/special_iss/all_classes/diabetes/

    Däremot kan du få ett Medical klass III i USA som begränsar dig till att flyga ultralätt inom USA:s gränser under vissa förutsättningar:

    http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/avs/offices/aam/ame/guide/dec_cons/disease_prot/diabetes_insulin/

    MVH
    Håkan
     
  14. per720

    per720 Ny medlem

    Jag är tyvärr inte helt säker på vad jag skrev, jag har inte läst några regler utan jag har bara läst vad som står på denna sida.
    http://www.diabetesworldflight.com/html_pages/diabetes.html
     
  15. matli

    matli Medlem

    Det kan vara värt att påpeka att det för UL inte krävs medical klass 2. Där är det istället BCL-C som gäller. I vissa fall är det stor skillnad, men i just diabetesfallet verkar det tyvärr inte skilja sig så mycket (med reservation för att jag vet för lite om diabetes för att kunna tolka reglerna)

    4.6.1 Väsentliga rubbningar i ämnesomsättningen samt näringsmässiga eller endokrina rubbningar utgör hinder.
    4.6.2 Diabetes mellitus som ej kräver medikamentell behandling utgör ej hinder. Sökande med diabetes mellitus som genom oral behandling är väl kontrollerad kan efter särskild bedömning godkännas i annan befattning än som trafikflygare.
     
  16. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Fast...

    Här om dagen kom luftis med en remiss för nya BCL-C som föreslår att även UL-cert kräver medical klass 2.
     
  17. matli

    matli Medlem

    Japp. Oroväckande. Och det framgår såvitt jag kan se inte av remissförslaget hur man kommer att hantera certifikatinnehavare som inte uppfyller BCL-kraven men inte klass 2-kraven.

    Så antingen är det verkligen dags att se till att ta UL- eller segelflygcert om man har sådana planer men inte uppfyller klass 2-kraven. Eller så är det pengar i sjön.
     
  18. lkarlsson

    lkarlsson Ny medlem

    Såg att tråden igentligen är gammal, men jag passar på att skriva mina erfareneheter även här. Skrev detta på diabetes forumet för något år sedan.

    Hejsan,

    Jag har arbetat mycket med att få igång en debatt om just flygcert för diabetiker. Jag var i kontakt med Luftfartsverket och deras flygläkare Lennart Johansson ett flertal gånger där jag försökte få till an nyanserad och konstruktiv dialog. Men som många andra verk så var det extrem stelbent. Jag har tidigare bott i UK och där finns det möjlighet för diabetiker att faktist på cert på faktiskt ganska enkla vilkor, dock med restriktioner som att du måste flyga ensam, eller tillsammans med ng som också har cert i de fall du har passagerare med dig. Lennart svarade mig att jag hade fel och att det inte alls var så. Eftersom jag hade ganska klara bevis då en kollega i UK just hade typ1 och cert + att jag både hade kontakt med flygläkare och flygklubbar i uk som alla sa samma sak - att det är möjlig så svarade jag vänligt tillbaka till Lennart att det inte alls stämde och om han kunde uppge sina källor. Därpå gav jag honom både namn telefon nummer och adresser för att verifiera det jag sagt. Jag gav honom även web adresser där stod tydligt. Fick då till svar att man inte diskuterar med privat personer och bara en organisation kan driva fråga.

    Jag tog givetsvis kontakt med Svenska Diabetes förbundet och gissa vad jag fick till svar....not interested!

    Nästa steg är att driva på via EU för numera ska alla EU medlemmar sätta samma regler i fortsättningen.

    Skickade ett mail till LFV och en projekt grupp som för tillfället arbetar med JAR etc..
     
  19. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Först och främst måste vi reda ut en sak. Jag tror att certifikatet i UK är ett så kallat NPPL vilket endast innebär flygning inom landets gränser. Någon sådan certifikattyp har vi inte i Sverige ännu utan man lutar sig mot det regelverk som finns för JAR/PPL.

    Personligen tror jag att det är klokt att personer med typ 1 diabetes inte skall flyga. Normalt sett så kommer allting att gå bra men enligt Murphys lag så kommer det en dag då allting kör ihop sig, stressnivån ökar och blodsockerhalten rasar i botten fortare än kvickt. Då kan läget bli krisartat väldigt snabbt. Turbulent väder, dålig sikt, elbortfall, motorstörningar, allt sådant har en förmåga att komma på en gång och då höjs pulsen en del. Har man just då en säkerhetsförare med sig så gäller det ju att denne är väl medveten om vad han skall göra samt känna igen symptomen på piloten, ingen lätt situation alls för någon som både skall flyga flygplan och agera sköterska samtidigt.

    Jag själv fick diabetes som en följdverkan av en virusinfeektion :mad
    Til en början klassades jag som typ 1 och eftersom jag gick på insulin så var jag ju tvungen att testa mina gränser ibland. Jag säckade ihop som en påse nötter i vissa lägen, det gick mycket snabbt och utan någon större förvarning. I den situationen kände jag att jag definitivt inte hade i ett flygplan att göra. Att köra bil kändes tveksamt ibland men det var mer hanterbart eftersom man själv hade lättare att kontrollera situationen än vad man har i luften.

    Beträffande läkarna på dåvarande luftfartsstyrelsen, och Lennart Johansson i synnerhet, så vill jag ge dem en eloge för deras trevliga bemötande och smidighet.
    Naturligtvis blev jag ju groundad av dem men när min kropp så småningom bestämde sig att sparka igång min buksportkörtel igen så gick det otroligt snabbt och smidigt för mig att sparka igång flygandet igen. Byråkrati kände jag inte av ett dugg faktiskt, jag fick otroligt mycket goda råd och tips om medicinering som jag kunde vidarebefordra till min behandlande läkare.

    Man får inte se flygandet som en rättighet utan som ett privilegium fyllt av skyldigheter.

    Bara mina "två tjugofemöringar"

    Med vänliga hälsningar,
    Håkan
     
  20. lkarlsson

    lkarlsson Ny medlem

    Hej Håkan,

    Tack för ditt svar, hoppas jag inte trampar någon på tårna..
    Du är helt korrekt när du säger att det jag pratar om är NPPL. I min diskussion med Lennart så var jag övertydlig och nämnde att det just ett sådant typ av certifact jag ville höra mig för om, men enl Lennart fanns det inget något sådant alls att få i UK, jag bad honom då uppge sin källor vilket man bör göra, Här kunde man varit smidigare i dialogen. Min tanke var inte att göra någonting svårt utan bara utröna möjligheterna! Nu kommer jag att snart flytta tillbaka till UK igen så igentligen gör det inte någon skillnad för mig, men kanske för andra!

    Sedan ang sjukdoms tillståndet:
    Jag menar givetsvis inte att det ska vara hur lätt och okontrollerat som helst att få tillstånd. Diabetes kräver stor kontroll och självinsikt! Ditt förlopp som du beskriver är nog mer synonymt med en nydiagnostiserad diabetes.

    Varför helt förkasta möjligheten till ett likande certificat som NPPL?
    Varför inte ta in statestik ifrån de länder som faktiskt har och har haft detta en tid och titta på den? Givesvis så ställer det krav mer kontroll, men jag tror inte att det skulle vara så svårt att implementera alls. De flesta diabetiker som är måna om sig själva och har kontroll, lämnar 3månaders tester och dessa visar ganska så bra om man har kontroll eller inte. Visst det finns de som har svängigt blodsocker, blir låga etc, men de har förmodligen aldrig funderat på certificat! Man blir förvånad hur lite många diabetiker vet om sin sjukdon och hur enkelt det är att få bättre kontroll!

    Murphys lag är ganska intressant då igentligen ingen undkommer den, frisk som diabetiker ;-)..
    Nu kommer jag inte att driva detta längre utan jag ville bara delge mina erfarenheter. Det är inte alls säker att jag går så lång att jag verkligen tar NPPL heller.

    Men om någon vill gå vidare så är det EASA och den medicinska arbetsgruppen man borde kontakta, De ska ha tittat över de olika ländernas olika regelvärk och försöka enas om ett enda, jag vet inte om det redan är klart då det är c.a 1 år sedan jag fick tipset.

    Cheers!
    Lars K.
     
Laddar...

Dela sidan